-
Låt inte er personlighet försvinna i all personalisering
I en tid när alla pratar om personalisering, effektivisering och marketing automation kan det vara värt att stanna upp och fundera över er personlighet, er unikitet, det som gör att gästerna trivs, det som gör att fler köper era produkter. Och följdfrågan är om ni förmedlar samma personlighet digitalt?Personalisering i den digitala världen kan man förenklat säga handlar om rätt budskap till rätt kund, eller om man är mer kritiskt lagd till hur den personliga integriteten hanteras; om att följa efter våra potentiella gäster på behagligt avstånd och invänta rätt tillfälle att sälja in vårt erbjudande.Använt på rätt sätt kan Personalisering vara en enorm tillgång för ett företag i sin marknadsföring och försäljning. Men i samma stund som vår kommunikation upplevs som en robot eller att besökarna känner sig förföljda tappar konsumenterna snabbt förtroendet.Personlighet å andra sidan har exakt samma innebörd IRL som digitalt. Det handlar om att visa sig sårbar, vara ärlig, bjuda på sig själv, vara öppen och visa humor.Det är när vi människor vågar blotta oss som vi skapar tillit och förtroende. Det är så relationer fördjupas och bygger sig starka.Personlighet kommer att bli en konkurrensfördel
Jag kan inte hålla mig från att dra en parallell till turistbyråerna som diskuterats flitigt på sistone. På turistbyrån eller den utbildade Info Pointen träffar man en värd av kött och blod som i ett levande samtal ger en liten bit av sig själv. Jag märker ofta när jag själv står i vår (växande) turistinformation att jag får frågor som ”Vilken är din favorittur på fjället” eller ”Var går du när du ska ut och äta middag?”. Jag tolkar det som en jakt på äkthet och ärlighet. Ett personligt bemötande helt enkelt. Låt oss inte glömma bort att vara lite mänskliga även när vi skriver en ny artikel till hemsidan eller postar en bild på Instagram.Sammanfattningsvis är jag övertyga om att personlighet är, och kommer att bli, en allt större konkurrensfördel. Fortsätt för all del att personalisera och automatisera er synlighet i digitala kanaler men inte på bekostnad av att ni tappar er personlighet.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama
Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.
-
VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll
Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.
-
Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över
En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.
-
Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.
-
Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige
Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.
-
Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group
Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.
-
Persontågens punktlighet för 2020 blev 93,5 procent
År 2020 anlände 897 059 planerade persontåg till sin slutstation i rätt tid, vilket innebär en punktlighet för helåret på 93,5 procent.
-
Visita – Förlängt alkoholstopp är näringsfientligt
Regeringens alkoholstopp är i praktiken ett näringsförbud som slår ensidigt mot en bransch och måste upphöra enligt Visita.
-
Ny VD för Destination Gotland – Marcus Risberg
Marcus Risberg har utsetts till ny VD för Destination Gotland. Han efterträder Christer Bruzelius som går i pension.
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021
Om förlängda och utökade stöd, kreativa initiativ och en del flyg med mera
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen kom till slut med förlängda och utökade stöd
På tisdagen kom regeringen äntligen med utökningar och förlängningar av både korttidspermitteringen, omställnings...
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021
Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...
-
Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen
Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omku...
-
Besöksmaterial om nationalparker ger en problematisk bild av människa och natur
Pandemin har fått många svenskar att bege sig ut i skog och mark och inte minst nationalparkerna har varit välbes...
-
-
Gästbloggare
-