-
Låt inte er personlighet försvinna i all personalisering
I en tid när alla pratar om personalisering, effektivisering och marketing automation kan det vara värt att stanna upp och fundera över er personlighet, er unikitet, det som gör att gästerna trivs, det som gör att fler köper era produkter. Och följdfrågan är om ni förmedlar samma personlighet digitalt?Personalisering i den digitala världen kan man förenklat säga handlar om rätt budskap till rätt kund, eller om man är mer kritiskt lagd till hur den personliga integriteten hanteras; om att följa efter våra potentiella gäster på behagligt avstånd och invänta rätt tillfälle att sälja in vårt erbjudande.Använt på rätt sätt kan Personalisering vara en enorm tillgång för ett företag i sin marknadsföring och försäljning. Men i samma stund som vår kommunikation upplevs som en robot eller att besökarna känner sig förföljda tappar konsumenterna snabbt förtroendet.Personlighet å andra sidan har exakt samma innebörd IRL som digitalt. Det handlar om att visa sig sårbar, vara ärlig, bjuda på sig själv, vara öppen och visa humor.Det är när vi människor vågar blotta oss som vi skapar tillit och förtroende. Det är så relationer fördjupas och bygger sig starka.Personlighet kommer att bli en konkurrensfördel
Jag kan inte hålla mig från att dra en parallell till turistbyråerna som diskuterats flitigt på sistone. På turistbyrån eller den utbildade Info Pointen träffar man en värd av kött och blod som i ett levande samtal ger en liten bit av sig själv. Jag märker ofta när jag själv står i vår (växande) turistinformation att jag får frågor som ”Vilken är din favorittur på fjället” eller ”Var går du när du ska ut och äta middag?”. Jag tolkar det som en jakt på äkthet och ärlighet. Ett personligt bemötande helt enkelt. Låt oss inte glömma bort att vara lite mänskliga även när vi skriver en ny artikel till hemsidan eller postar en bild på Instagram.Sammanfattningsvis är jag övertyga om att personlighet är, och kommer att bli, en allt större konkurrensfördel. Fortsätt för all del att personalisera och automatisera er synlighet i digitala kanaler men inte på bekostnad av att ni tappar er personlighet.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den svenska röda stugan med sina ...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-