-
Blixtsnabbt – Ett samlat stöd för besöksnäringen i Sörmland
Corona-pandemin slår hårt mot besöksnäringen. Många företag blöder ekonomiskt och det är stor risk att många försätts i konkurs om ingen förändring sker eller rätt stöd sätts in.
Lönsamheten i branschen är i genomsnitt 1,5 % och det finns inga stora marginaler att ta till i en situation som denna. Krisen fördjupas alltmer för länets besöksnäring och angränsande branscher (underleverantörer/besöksmål), vilket kan leda till att flera företag kommer att slås ut.
Många uppger att de riskerar att gå i konkurs inom en månad om inte någon förändring sker eller stöd sätts in.
En stödfunktion för besöksnäringen
För att stötta företagare inom besöksnäringen har STUA (Sörmlands turismutveckling AB) och Almi Företagspartner AB tagit ett initiativ till en stödfunktion för besöksnäringen, som finansieras av Region Sörmland. Funktionen är igång med tillgänglighet dygnet runt per telefon. Det går även att som företag mejla in och bli kontaktad för uppföljning.
Stödfunktionen syftar till att i detta akuta läge ge kostnadsfri hjälp och stöd. I form av rådgivning vad gäller exempelvis juridik, avtal, personal, försäkringsfrågor, ekonomi- och bankkontakter med mera. Organisationen har tillgång till ett nätverk av rådgivare med många års erfarenhet inom sina respektive områden som finns tillgängliga. De kan hjälpa företagen med akut stöd och rådgivning.
Stödinsatsen byggs upp löpande. Bland annat förmedlas information och insatser via en hemsida, som hålls uppdaterad med den senaste informationen dagligen.
Läs mer om stödfunktionen här!
Uppdragskoordinator är Urban Wallin, som suttit i STUA:s styrelse sen 2001, men som nu aviserat sin avgång. Urban går över i operativ drift, via sitt eget företag nu. Urban har bakgrund inom besöksnäringen, och som egen företagare inom ledarskapsutveckling och coaching.
- Text: STUA
- Foto: STUA
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-