-
En intensiv sommar för biluthyrningsföretaget Hertz
Efter en mycket tuff vår blev det en intensiv sommar för Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz.
Med en mindre bilflotta på grund av pandemin och en mycket hög efterfrågan på hyrbil från konsumenterna blev sommaren hektisk. Men ändå inte tillräckligt för att nå nivåerna från föregående år.
”Vi såg en kraftig ökning av efterfrågan på hyrbilar när Folkhälsomyndigheten släppte på restriktionerna för resor inom Sverige kring mitten av juni. Men i och med att vi under pandemins start reducerat antalet hyrbilar i vår flotta för att kunna parera den plötsliga krisen ekonomiskt, stod vi med betydligt färre bilar under sommaren. Vissa perioder fanns det inte en enda hyrbil att få tag på i hela Sverige men med vårt stora nätverk av Volvohandlare och Franchisetagare har vi ändå lyckas parera de utmaningar som hela tiden dykt upp i pandemins kölvatten.” Säger Hertz Sveriges VD, Mattias Wäne.Nya kundbeteenden
Ett annorlunda år visar också på nya kundbeteenden som speglar mobilitetsbehov. Kunderna hyr bil med mycket kortare varsel samt bokar i större utsträckning längre hyror. Där har man under sommaren sett en dubblerad hyreslängd jämfört med tidigare år.
Detta återspeglas i Hertz long term – produkten där man hyr bil 28 dagar upp till ett år. Det har blivit omåttligt populär bland framförallt privatpersoner. Det har delvis, men inte tillräckligt kunnat dämpa effekten av Covid-19.
Samtidigt har det uteblivna utlandsresandet medfört en nedgång på ca 80% på flygplatskontoren under sommaren.
Uppskattade digitala lösningar
Med lösningar så som digitala hyresavtal och automatiserade självserviceautomater, har Hertz under pandemin kunnat erbjuda sina kunder ett snabbt och enkelt sätt att få ut sina bilar utan att behöva besöka ett uthyrningskontor. Vilket har medfört att man kunnat följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Just den biten har varit uppskattat av både kunder och medarbetare.
”Halvåret januari-juli 2020 nås det justerade målet och höstens fokus ligger på att möta pandemins utmaningar och fortsätta lansera nya digitala lösningar för att underlätta för våra kunder att hyra bil hos oss på Hertz. Vi ser att bokningarna ökar inför hösten och att vi kommer nå våra uppsatta mål.” Säger Mattias Wäne.
- Text: Hertz Sverige
- Foto: Nathan Anderson/Unsplash
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-