-
En intensiv sommar för biluthyrningsföretaget Hertz
Efter en mycket tuff vår blev det en intensiv sommar för Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz.
Med en mindre bilflotta på grund av pandemin och en mycket hög efterfrågan på hyrbil från konsumenterna blev sommaren hektisk. Men ändå inte tillräckligt för att nå nivåerna från föregående år.
”Vi såg en kraftig ökning av efterfrågan på hyrbilar när Folkhälsomyndigheten släppte på restriktionerna för resor inom Sverige kring mitten av juni. Men i och med att vi under pandemins start reducerat antalet hyrbilar i vår flotta för att kunna parera den plötsliga krisen ekonomiskt, stod vi med betydligt färre bilar under sommaren. Vissa perioder fanns det inte en enda hyrbil att få tag på i hela Sverige men med vårt stora nätverk av Volvohandlare och Franchisetagare har vi ändå lyckas parera de utmaningar som hela tiden dykt upp i pandemins kölvatten.” Säger Hertz Sveriges VD, Mattias Wäne.Nya kundbeteenden
Ett annorlunda år visar också på nya kundbeteenden som speglar mobilitetsbehov. Kunderna hyr bil med mycket kortare varsel samt bokar i större utsträckning längre hyror. Där har man under sommaren sett en dubblerad hyreslängd jämfört med tidigare år.
Detta återspeglas i Hertz long term – produkten där man hyr bil 28 dagar upp till ett år. Det har blivit omåttligt populär bland framförallt privatpersoner. Det har delvis, men inte tillräckligt kunnat dämpa effekten av Covid-19.
Samtidigt har det uteblivna utlandsresandet medfört en nedgång på ca 80% på flygplatskontoren under sommaren.
Uppskattade digitala lösningar
Med lösningar så som digitala hyresavtal och automatiserade självserviceautomater, har Hertz under pandemin kunnat erbjuda sina kunder ett snabbt och enkelt sätt att få ut sina bilar utan att behöva besöka ett uthyrningskontor. Vilket har medfört att man kunnat följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Just den biten har varit uppskattat av både kunder och medarbetare.
”Halvåret januari-juli 2020 nås det justerade målet och höstens fokus ligger på att möta pandemins utmaningar och fortsätta lansera nya digitala lösningar för att underlätta för våra kunder att hyra bil hos oss på Hertz. Vi ser att bokningarna ökar inför hösten och att vi kommer nå våra uppsatta mål.” Säger Mattias Wäne.
- Text: Hertz Sverige
- Foto: Nathan Anderson/Unsplash
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-