-
En intensiv sommar för biluthyrningsföretaget Hertz
Efter en mycket tuff vår blev det en intensiv sommar för Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz.
Med en mindre bilflotta på grund av pandemin och en mycket hög efterfrågan på hyrbil från konsumenterna blev sommaren hektisk. Men ändå inte tillräckligt för att nå nivåerna från föregående år.
”Vi såg en kraftig ökning av efterfrågan på hyrbilar när Folkhälsomyndigheten släppte på restriktionerna för resor inom Sverige kring mitten av juni. Men i och med att vi under pandemins start reducerat antalet hyrbilar i vår flotta för att kunna parera den plötsliga krisen ekonomiskt, stod vi med betydligt färre bilar under sommaren. Vissa perioder fanns det inte en enda hyrbil att få tag på i hela Sverige men med vårt stora nätverk av Volvohandlare och Franchisetagare har vi ändå lyckas parera de utmaningar som hela tiden dykt upp i pandemins kölvatten.” Säger Hertz Sveriges VD, Mattias Wäne.Nya kundbeteenden
Ett annorlunda år visar också på nya kundbeteenden som speglar mobilitetsbehov. Kunderna hyr bil med mycket kortare varsel samt bokar i större utsträckning längre hyror. Där har man under sommaren sett en dubblerad hyreslängd jämfört med tidigare år.
Detta återspeglas i Hertz long term – produkten där man hyr bil 28 dagar upp till ett år. Det har blivit omåttligt populär bland framförallt privatpersoner. Det har delvis, men inte tillräckligt kunnat dämpa effekten av Covid-19.
Samtidigt har det uteblivna utlandsresandet medfört en nedgång på ca 80% på flygplatskontoren under sommaren.
Uppskattade digitala lösningar
Med lösningar så som digitala hyresavtal och automatiserade självserviceautomater, har Hertz under pandemin kunnat erbjuda sina kunder ett snabbt och enkelt sätt att få ut sina bilar utan att behöva besöka ett uthyrningskontor. Vilket har medfört att man kunnat följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Just den biten har varit uppskattat av både kunder och medarbetare.
”Halvåret januari-juli 2020 nås det justerade målet och höstens fokus ligger på att möta pandemins utmaningar och fortsätta lansera nya digitala lösningar för att underlätta för våra kunder att hyra bil hos oss på Hertz. Vi ser att bokningarna ökar inför hösten och att vi kommer nå våra uppsatta mål.” Säger Mattias Wäne.
- Text: Hertz Sverige
- Foto: Nathan Anderson/Unsplash
-
Max Granström blir ny vd för Visit Skåne AB
Han kommer närmast från Helsingborg Arena och Scen
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-