-
En intensiv sommar för biluthyrningsföretaget Hertz
Efter en mycket tuff vår blev det en intensiv sommar för Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz.
Med en mindre bilflotta på grund av pandemin och en mycket hög efterfrågan på hyrbil från konsumenterna blev sommaren hektisk. Men ändå inte tillräckligt för att nå nivåerna från föregående år.
”Vi såg en kraftig ökning av efterfrågan på hyrbilar när Folkhälsomyndigheten släppte på restriktionerna för resor inom Sverige kring mitten av juni. Men i och med att vi under pandemins start reducerat antalet hyrbilar i vår flotta för att kunna parera den plötsliga krisen ekonomiskt, stod vi med betydligt färre bilar under sommaren. Vissa perioder fanns det inte en enda hyrbil att få tag på i hela Sverige men med vårt stora nätverk av Volvohandlare och Franchisetagare har vi ändå lyckas parera de utmaningar som hela tiden dykt upp i pandemins kölvatten.” Säger Hertz Sveriges VD, Mattias Wäne.Nya kundbeteenden
Ett annorlunda år visar också på nya kundbeteenden som speglar mobilitetsbehov. Kunderna hyr bil med mycket kortare varsel samt bokar i större utsträckning längre hyror. Där har man under sommaren sett en dubblerad hyreslängd jämfört med tidigare år.
Detta återspeglas i Hertz long term – produkten där man hyr bil 28 dagar upp till ett år. Det har blivit omåttligt populär bland framförallt privatpersoner. Det har delvis, men inte tillräckligt kunnat dämpa effekten av Covid-19.
Samtidigt har det uteblivna utlandsresandet medfört en nedgång på ca 80% på flygplatskontoren under sommaren.
Uppskattade digitala lösningar
Med lösningar så som digitala hyresavtal och automatiserade självserviceautomater, har Hertz under pandemin kunnat erbjuda sina kunder ett snabbt och enkelt sätt att få ut sina bilar utan att behöva besöka ett uthyrningskontor. Vilket har medfört att man kunnat följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Just den biten har varit uppskattat av både kunder och medarbetare.
”Halvåret januari-juli 2020 nås det justerade målet och höstens fokus ligger på att möta pandemins utmaningar och fortsätta lansera nya digitala lösningar för att underlätta för våra kunder att hyra bil hos oss på Hertz. Vi ser att bokningarna ökar inför hösten och att vi kommer nå våra uppsatta mål.” Säger Mattias Wäne.
- Text: Hertz Sverige
- Foto: Nathan Anderson/Unsplash
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
-
Gästbloggare
-