-
Marknadsföring i besöksnäringen – 8 saker jag hoppas få se mer av 2021
8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen
2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men den enorma omställning som världen, och inte minst besöksnäringen, tvingats in i vill jag ändå tro kommer ha något gott med sig i det långa perspektivet. Vi är väldigt många nu som med hopp och optimism blickar framåt mot 2021 som kommer bli betydligt bättre än sin föregångare. I dessa tider är det många som vill sia om framtiden, jag har valt att skriva vad jag vill och hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen.Samarbeten. Att fler företag inser värdet av digitala samarbeten och en allmänt positiv inställning! Tipsa om andra företag i ditt närområde, dela branschkollegors inlägg och hjälp andra företag i utsatta lägen. Att ha en allmänt positiv och lösningsorienterad inställning kommer du långt på! Det är den typen av inställning och företag som andra vill jobba med (särskilt i dessa tider)! Du kan se det som en digital karma som du bygger upp, och med tiden vågar jag lova att du som är lite skön och ”bjuppig” kommer vinna!Socialt ansvar. Jag hoppas att vi får se betydligt fler små- och medelstora företag som står upp för sina värderingar och dessutom använder dem i sin marknadsföring. Dagens konsumenter vill ta kloka och ansvarsfulla beslut. Hjälp era kunder att fatta dessa beslut genom att dela med er av de initiativ ni själva tagit för att bidra till miljö och samhälle. Jag är övertygad om att företag som har ett högre syfte än att tjäna pengar, som visar passion och medmänsklighet, som bryr sig om sin omvärld kommer att premieras av marknaden.Nöj dig inte med det näst bästa. Jag hoppas att 2021 är året när gemene marknadsförare inte nöjer sig med att sponsra inlägg på Facebook med motiveringar som att det är billigt och smidigt. Istället hoppas jag att man analyserar resultatet och utvärderar om det var värt det. Bara för att kostnaden är låg, innebär det inte att det nödvändigtvis är billigt. Det här gäller givetvis all marknadsföring, inte bara sponsrade inlägg på sociala medier. Pang för pengen är det vi alla vill ha! Men för att vara extra tvetydig är det också viktigt att du behåller din magkänsla när du inte har data att vila mot.Mer kunskap och mindre ångest! Allt fler inser att de antingen behöver kompetens eller hjälp. Det bästa sättet att tillskansa sig rätt kompetens i min mening är att testa sig fram och utvärdera resultatet, i andra hand går utbildningar och seminarier alldeles utmärkt. Jag träffar ofta marknadsansvariga som känner en stor ångest över att inte räcka till och inte hinner hålla sig uppdaterade. Jag hoppas att fler lyckas avsätta tid (och pengar) för sin egen kompetensutveckling.Att fler inser sina begränsningar. När vi är inne på ångest kommer jag osökt in på TID. Jag vill se fler som värderar sin tid och vågar välja bort. Man kan kanske inte finnas på alla sociala medier, man har kanske inte tid att blogga, uppdatera Instagram varje dag eller hoppa på alla nya ”coola” tjänster som erbjuds. Sätt rimliga krav på dig själv och fokusera på det du ser bäst resultat av.Mer fokus på effekt! Marknadsföring är inte en separat silo som arbetar parallellt med er övriga verksamhet. Marknadsföring ska understödja verksamheten och säkerställa att ni når era mål. Det vet ni redan men jag tror och hoppas att fler blir medvetna om det och kan se den kopplingen i sin vardag. Därför återkommer jag också till vikten av att mäta och utvärdera. Statistik kan faktiskt vara kul, bara den är användbar.Värdeskapande marknadsföring. Reklamtröttheten breder ut sig över vårt avlånga land. Vi som arbetar i besöksnäringen har ju guldläge att skapa engagerande marknadsföring som våra målgrupper älskar. Vi arbetar trots allt med att uppfylla människors drömmar och sätta guldkant på deras vardag. Jag ser många som är vassa på detta men jag ser också utvecklingspotential. Jag hoppas att vi får se mer Content marketing och marknadsföring som på riktigt skapar värde för mottagaren.Ett avslutande nyårslöfte. Och till dig som småföretagare har jag ett förslag på nyårslöfte: Installera Google Analytics på din hemsida och börja följ trafiken och beteendet på sidan. Var inne minst en gång i månaden eller sätt upp en rapport som skickas till din mail! Med data kommer insikter, och insikter är både kul och användbart👍God Jul och ett mycket bättre nytt år!Skulle ni vara intresserade av en workshop om Googlekraften och marknadsföring i en föränderlig värld? Givetvis med fokus på besöksnäringen. Om ni bokar en föreläsning eller workshop med Fjällbyrån under Q1 får Turismnytt 10% av mitt arvode. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen. Läs gärna mer på https://www.fjallbyran.se/- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-