måndag 25 januari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021
    • Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet
    • Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
    • Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
  • Platsannonser:
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Affärsutvecklare med inriktning besöksmålsutveckling sökes
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Hitta fjälljobb (eller personal) på Arbetsförmedlingens digitala mässa
    • Svenskt Friluftsliv söker en projektledare och en kommunikatör
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Nyår Fjällbyrån marknadsföring
    2020-12-29 10:47

    Marknadsföring i besöksnäringen – 8 saker jag hoppas få se mer av 2021

    8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen

    2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men den enorma omställning som världen, och inte minst besöksnäringen, tvingats in i vill jag ändå tro kommer ha något gott med sig i det långa perspektivet. Vi är väldigt många nu som med hopp och optimism blickar framåt mot 2021 som kommer bli betydligt bättre än sin föregångare. I dessa tider är det många som vill sia om framtiden, jag har valt att skriva vad jag vill och hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen.
    Samarbeten. Att fler företag inser värdet av digitala samarbeten och en allmänt positiv inställning! Tipsa om andra företag i ditt närområde, dela branschkollegors inlägg och hjälp andra företag i utsatta lägen. Att ha en allmänt positiv och lösningsorienterad inställning kommer du långt på! Det är den typen av inställning och företag som andra vill jobba med (särskilt i dessa tider)! Du kan se det som en digital karma som du bygger upp, och med tiden vågar jag lova att du som är lite skön och ”bjuppig” kommer vinna!
    Socialt ansvar. Jag hoppas att vi får se betydligt fler små- och medelstora företag som står upp för sina värderingar och dessutom använder dem i sin marknadsföring. Dagens konsumenter vill ta kloka och ansvarsfulla beslut. Hjälp era kunder att fatta dessa beslut genom att dela med er av de initiativ ni själva tagit för att bidra till miljö och samhälle. Jag är övertygad om att företag som har ett högre syfte än att tjäna pengar, som visar passion och medmänsklighet, som bryr sig om sin omvärld kommer att premieras av marknaden.
    Nöj dig inte med det näst bästa. Jag hoppas att 2021 är året när gemene marknadsförare inte nöjer sig med att sponsra inlägg på Facebook med motiveringar som att det är billigt och smidigt. Istället hoppas jag att man analyserar resultatet och utvärderar om det var värt det. Bara för att kostnaden är låg, innebär det inte att det nödvändigtvis är billigt. Det här gäller givetvis all marknadsföring, inte bara sponsrade inlägg på sociala medier. Pang för pengen är det vi alla vill ha! Men för att vara extra tvetydig är det också viktigt att du behåller din magkänsla när du inte har data att vila mot.
    Mer kunskap och mindre ångest! Allt fler inser att de antingen behöver kompetens eller hjälp. Det bästa sättet att tillskansa sig rätt kompetens i min mening är att testa sig fram och utvärdera resultatet, i andra hand går utbildningar och seminarier alldeles utmärkt. Jag träffar ofta marknadsansvariga som känner en stor ångest över att inte räcka till och inte hinner hålla sig uppdaterade. Jag hoppas att fler lyckas avsätta tid (och pengar) för sin egen kompetensutveckling.
    Att fler inser sina begränsningar. När vi är inne på ångest kommer jag osökt in på TID. Jag vill se fler som värderar sin tid och vågar välja bort. Man kan kanske inte finnas på alla sociala medier, man har kanske inte tid att blogga, uppdatera Instagram varje dag eller hoppa på alla nya ”coola” tjänster som erbjuds. Sätt rimliga krav på dig själv och fokusera på det du ser bäst resultat av.
    Mer fokus på effekt! Marknadsföring är inte en separat silo som arbetar parallellt med er övriga verksamhet. Marknadsföring ska understödja verksamheten och säkerställa att ni når era mål. Det vet ni redan men jag tror och hoppas att fler blir medvetna om det och kan se den kopplingen i sin vardag. Därför återkommer jag också till vikten av att mäta och utvärdera. Statistik kan faktiskt vara kul, bara den är användbar.
    Värdeskapande marknadsföring. Reklamtröttheten breder ut sig över vårt avlånga land. Vi som arbetar i besöksnäringen har ju guldläge att skapa engagerande marknadsföring som våra målgrupper älskar. Vi arbetar trots allt med att uppfylla människors drömmar och sätta guldkant på deras vardag. Jag ser många som är vassa på detta men jag ser också utvecklingspotential. Jag hoppas att vi får se mer Content marketing och marknadsföring som på riktigt skapar värde för mottagaren.
    Ett avslutande nyårslöfte. Och till dig som småföretagare har jag ett förslag på nyårslöfte: Installera Google Analytics på din hemsida och börja följ trafiken och beteendet på sidan. Var inne minst en gång i månaden eller sätt upp en rapport som skickas till din mail! Med data kommer insikter, och insikter är både kul och användbart👍
    God Jul och ett mycket bättre nytt år! 
    Skulle ni vara intresserade av en workshop om Googlekraften och marknadsföring i en föränderlig värld? Givetvis med fokus på besöksnäringen. Om ni bokar en föreläsning eller workshop med Fjällbyrån under Q1 får Turismnytt 10% av mitt arvode. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen. Läs gärna mer på https://www.fjallbyran.se/ 
    Mer om Marcus Ståhl och fler blogginlägg hittar ni här
    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Fjällbyrån
    • Tweet
  • Lämna ett svar Avbryt svar

    Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

  • Västsvensk konjunkturindikator positiv trots Coronakrisen
    2021-01-24 17:58

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021

    Om förlängda restriktioner men också stöd, flyg, tåg och skidorter

  • Sweco
    2021-01-22 15:25

    Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet

    Sweco har publicerat rapporten Sveriges nya geografi. I år har den fokus på hur Covid-19 har påverkat besöksnäringen i kommunerna.

  • Evenemangsturismen
    2021-01-22 15:13

    Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige

    Tillväxtverket har beviljat stöd till projektet Framtidens evenemangsturism

  • Hertz
    2021-01-22 15:05

    Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020

    Med en titt i backspegeln kan Hertz sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där de fick parera en pandemi och dess följdeffekter.

  • Scandorama
    2021-01-21 15:54

    Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama

    Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.

  • Idre
    2021-01-21 15:43

    VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll

    Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.

  • undersökning
    2021-01-21 14:48

    Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över

    En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.

  • Nöjesparkerna
    2021-01-20 17:33

    Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren

    Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.

  • hybridmöten
    2021-01-20 17:04

    Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

    Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.

  • Leisure Pass Group
    2021-01-20 16:22

    Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group

    Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • Utlysning – Stärka affärs- och produktutveckling inom destinationer

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Tre kvällar om fiske-och naturturism – En del av förstudieprojektet Naturturism Rönne å och Ringsjöarna
      2021-01-25
      • Digitalt
      • www.engelholm.se/5.75fd7f721765a8d576612f1.html
    • Event in Skåne – Hur rustar vi eventbranschen för framtiden?
      2021-01-26
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/hur-rustar-vi-oss-for-framtidens-event-och-moten-webinar-prisutdelning-av-arets
    • BFUF – Hur skapar vi digitala upplevelser på en plats?
      2021-01-29
      • Digitalt
      • bfuf.se/projekt/vaga-ta-steget-mot-interaktiva-platsforankrade-upplevelser/
    • #TFTSWEDEN Digital
      2021-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.invajo.com/event/visitsweden/tftswedendigital.2
    • Så skapar du digitala guider som engagerar
      2021-02-03
      • Digitalt
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-webinarserie-upplevelser-i-mobilen
    • Hållbar besöksnäring bortom Corona – Östra Mellansverige
      2021-02-04
      • Digitalt
      • www.stua.se
    • Hållbarhet vid evenemang, Tema Mångfald & inkludering
      2021-02-16
      • Digitalt
      • greentime.se/kurser-seminarier/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-01-20 17:04

      Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige

      Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten. Detta för att fortsatt vara det självk...

    • 2021-01-15 16:43

      Regeringen kom till slut med förlängda och utökade stöd

      På tisdagen kom regeringen äntligen med utökningar och förlängningar av både korttidspermitteringen, omställnings...

    • 2021-01-17 11:09

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021

      Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...

    • 2021-01-15 18:16

      Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen

      Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omku...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet