-
Marknadsföring i besöksnäringen – 8 saker jag hoppas få se mer av 2021
8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen
2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men den enorma omställning som världen, och inte minst besöksnäringen, tvingats in i vill jag ändå tro kommer ha något gott med sig i det långa perspektivet. Vi är väldigt många nu som med hopp och optimism blickar framåt mot 2021 som kommer bli betydligt bättre än sin föregångare. I dessa tider är det många som vill sia om framtiden, jag har valt att skriva vad jag vill och hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen.Samarbeten. Att fler företag inser värdet av digitala samarbeten och en allmänt positiv inställning! Tipsa om andra företag i ditt närområde, dela branschkollegors inlägg och hjälp andra företag i utsatta lägen. Att ha en allmänt positiv och lösningsorienterad inställning kommer du långt på! Det är den typen av inställning och företag som andra vill jobba med (särskilt i dessa tider)! Du kan se det som en digital karma som du bygger upp, och med tiden vågar jag lova att du som är lite skön och ”bjuppig” kommer vinna!Socialt ansvar. Jag hoppas att vi får se betydligt fler små- och medelstora företag som står upp för sina värderingar och dessutom använder dem i sin marknadsföring. Dagens konsumenter vill ta kloka och ansvarsfulla beslut. Hjälp era kunder att fatta dessa beslut genom att dela med er av de initiativ ni själva tagit för att bidra till miljö och samhälle. Jag är övertygad om att företag som har ett högre syfte än att tjäna pengar, som visar passion och medmänsklighet, som bryr sig om sin omvärld kommer att premieras av marknaden.Nöj dig inte med det näst bästa. Jag hoppas att 2021 är året när gemene marknadsförare inte nöjer sig med att sponsra inlägg på Facebook med motiveringar som att det är billigt och smidigt. Istället hoppas jag att man analyserar resultatet och utvärderar om det var värt det. Bara för att kostnaden är låg, innebär det inte att det nödvändigtvis är billigt. Det här gäller givetvis all marknadsföring, inte bara sponsrade inlägg på sociala medier. Pang för pengen är det vi alla vill ha! Men för att vara extra tvetydig är det också viktigt att du behåller din magkänsla när du inte har data att vila mot.Mer kunskap och mindre ångest! Allt fler inser att de antingen behöver kompetens eller hjälp. Det bästa sättet att tillskansa sig rätt kompetens i min mening är att testa sig fram och utvärdera resultatet, i andra hand går utbildningar och seminarier alldeles utmärkt. Jag träffar ofta marknadsansvariga som känner en stor ångest över att inte räcka till och inte hinner hålla sig uppdaterade. Jag hoppas att fler lyckas avsätta tid (och pengar) för sin egen kompetensutveckling.Att fler inser sina begränsningar. När vi är inne på ångest kommer jag osökt in på TID. Jag vill se fler som värderar sin tid och vågar välja bort. Man kan kanske inte finnas på alla sociala medier, man har kanske inte tid att blogga, uppdatera Instagram varje dag eller hoppa på alla nya ”coola” tjänster som erbjuds. Sätt rimliga krav på dig själv och fokusera på det du ser bäst resultat av.Mer fokus på effekt! Marknadsföring är inte en separat silo som arbetar parallellt med er övriga verksamhet. Marknadsföring ska understödja verksamheten och säkerställa att ni når era mål. Det vet ni redan men jag tror och hoppas att fler blir medvetna om det och kan se den kopplingen i sin vardag. Därför återkommer jag också till vikten av att mäta och utvärdera. Statistik kan faktiskt vara kul, bara den är användbar.Värdeskapande marknadsföring. Reklamtröttheten breder ut sig över vårt avlånga land. Vi som arbetar i besöksnäringen har ju guldläge att skapa engagerande marknadsföring som våra målgrupper älskar. Vi arbetar trots allt med att uppfylla människors drömmar och sätta guldkant på deras vardag. Jag ser många som är vassa på detta men jag ser också utvecklingspotential. Jag hoppas att vi får se mer Content marketing och marknadsföring som på riktigt skapar värde för mottagaren.Ett avslutande nyårslöfte. Och till dig som småföretagare har jag ett förslag på nyårslöfte: Installera Google Analytics på din hemsida och börja följ trafiken och beteendet på sidan. Var inne minst en gång i månaden eller sätt upp en rapport som skickas till din mail! Med data kommer insikter, och insikter är både kul och användbart👍God Jul och ett mycket bättre nytt år!Skulle ni vara intresserade av en workshop om Googlekraften och marknadsföring i en föränderlig värld? Givetvis med fokus på besöksnäringen. Om ni bokar en föreläsning eller workshop med Fjällbyrån under Q1 får Turismnytt 10% av mitt arvode. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen. Läs gärna mer på https://www.fjallbyran.se/- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 18-22 januari 2021
Om förlängda restriktioner men också stöd, flyg, tåg och skidorter
-
Sweco – tufft år för besöksnäringskommuner i hela landet
Sweco har publicerat rapporten Sveriges nya geografi. I år har den fokus på hur Covid-19 har påverkat besöksnäringen i kommunerna.
-
Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
Tillväxtverket har beviljat stöd till projektet Framtidens evenemangsturism
-
Sveriges största biluthyrningsföretag Hertz summerar 2020
Med en titt i backspegeln kan Hertz sammanfatta 2020 som ett ytterst ovanligt år där de fick parera en pandemi och dess följdeffekter.
-
Joakim Kjellson blir ny VD för Maxli Travel Group med Scandorama
Joakim Kjellson tar nu över VD-posten för Maxli Travel Group, där Scandorama ingår – en av Sveriges största bussresearrangör.
-
VM i ski- och snowboardcross till Idre Fjäll
Nu är det klart att Världsmästerskapen i skicross och snowboardcross, 11–13 februari 2021 kommer att avgöras i Idre.
-
Undersökning visar att svenskar drömmer om resor när pandemin är över
En undersökning från Countryside Hotels visar att det som svenskar mest ser fram emot att göra när pandemin är över är att resa bort.
-
Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
Nu startar Parks and Resorts olika nöjesparker sin rekrytering av säsongsanställda inför sommaren.
-
Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige
Scandic Hotels gör en storsatsning på hybridmöten i olika nivåer för att mätta den ökade efterfrågan.
-
Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group
Upplevelsekortet Stockholm Pass har länge drivits av Stromma. Nu väljer de att överlåta verksamheten till Leisure Pass Group.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Scandic satsar på hybridmöten för samtliga 85 hotell i Sverige
Scandic Hotels gör i spåren av pandemin en stor nysatsning på hybridmöten. Detta för att fortsatt vara det självk...
-
Regeringen kom till slut med förlängda och utökade stöd
På tisdagen kom regeringen äntligen med utökningar och förlängningar av både korttidspermitteringen, omställnings...
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 11-15 januari 2021
Den här veckan har det kommit besked om stöd i parti och minut, både förlängda och utökade, men kommer det att rä...
-
Kampanjen ”Sommaren i Bergslagen” lockade fler till destinationen
Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omku...
-
-
Gästbloggare
-
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.