-
Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group
Europas äldsta upplevelsekort Stockholm Pass har framgångsrikt drivits av Stromma under många år. Nu väljer Stromma att ta nästa steg i kortets historia och överlåter verksamheten till Leisure Pass Group (LPG), världens största citypass företag.
En viktig strategisk partner för Stromma
Stockholm Pass är ett upplevelsekort som garanterar besökare fritt inträde till över 60 attraktioner, museum och sightseeingturer i Stockholm.
Stockholm Pass är världens äldsta upplevelsekort. Det skapades 1981 som en del av ett projekt med dåvarande Stockholm Information Service och företag inom turistnäringen för att marknadsföra och sälja Stockholm.
Stromma började tidigt samarbeta med Leisure Pass Group och har använt deras system sedan 2003. Från 2016 utökades samarbetet till att även gälla marknadsföring och försäljning online, med framgångsrikt resultat.
LPG förvärvar nu Stockholm Pass och kommer därmed vara det bolag som äger och driver kortet. LPG verkar idag i mer än 35 städer och säljer varje år över 3 miljoner kort med över 16 miljoner attraktionsbesök.
”Leisure Pass Group kommer att vara en viktig strategisk partner till Stromma även i framtiden. Vårt nya partnerskap ska se till att utnyttja varandras styrkor och se till att vi skapar de bästa förutsättningarna för ett ännu starkare citypass i Stockholm som ger alla oss aktörer på destinationen en stark marknadsförings- och distributionskanal för att synas och nå turisten.” Säger Patric Sjöberg, VD för Stromma Group.
Stockholm Pass blir mer digitalt
Leisure Pass Group kommer att utveckla produkten till en helt digital lösning genom att inkludera Stockholm Pass i sin ”Go City kort familj” som bygger på en app-baserad teknik. Turisterna får därmed en ännu enklare och smidigare produkt som möter den växande efterfrågan på mobila lösningar.
”Vi är mycket glada över att inkludera Stockholm Pass i vår familj av Go City kort. Vårt mål är att bygga på en redan stark produkt, som inkluderar de bästa attraktionerna, turerna och aktiviteterna i staden, genom att förbättra kundupplevelsen ytterligare genom Go City-mobilapp. Vi ser också fram emot att fortsätta vårt partnerskap med Stromma, både i Stockholm och andra europeiska städer.” Säger Jon Owen, VD för Leisure Pass Group.
- Text: Stromma
- Foto: Stromma
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-