-
Upplevelsekortet Stockholm Pass överlåts till Leisure Pass Group
Europas äldsta upplevelsekort Stockholm Pass har framgångsrikt drivits av Stromma under många år. Nu väljer Stromma att ta nästa steg i kortets historia och överlåter verksamheten till Leisure Pass Group (LPG), världens största citypass företag.
En viktig strategisk partner för Stromma
Stockholm Pass är ett upplevelsekort som garanterar besökare fritt inträde till över 60 attraktioner, museum och sightseeingturer i Stockholm.
Stockholm Pass är världens äldsta upplevelsekort. Det skapades 1981 som en del av ett projekt med dåvarande Stockholm Information Service och företag inom turistnäringen för att marknadsföra och sälja Stockholm.
Stromma började tidigt samarbeta med Leisure Pass Group och har använt deras system sedan 2003. Från 2016 utökades samarbetet till att även gälla marknadsföring och försäljning online, med framgångsrikt resultat.
LPG förvärvar nu Stockholm Pass och kommer därmed vara det bolag som äger och driver kortet. LPG verkar idag i mer än 35 städer och säljer varje år över 3 miljoner kort med över 16 miljoner attraktionsbesök.
”Leisure Pass Group kommer att vara en viktig strategisk partner till Stromma även i framtiden. Vårt nya partnerskap ska se till att utnyttja varandras styrkor och se till att vi skapar de bästa förutsättningarna för ett ännu starkare citypass i Stockholm som ger alla oss aktörer på destinationen en stark marknadsförings- och distributionskanal för att synas och nå turisten.” Säger Patric Sjöberg, VD för Stromma Group.
Stockholm Pass blir mer digitalt
Leisure Pass Group kommer att utveckla produkten till en helt digital lösning genom att inkludera Stockholm Pass i sin ”Go City kort familj” som bygger på en app-baserad teknik. Turisterna får därmed en ännu enklare och smidigare produkt som möter den växande efterfrågan på mobila lösningar.
”Vi är mycket glada över att inkludera Stockholm Pass i vår familj av Go City kort. Vårt mål är att bygga på en redan stark produkt, som inkluderar de bästa attraktionerna, turerna och aktiviteterna i staden, genom att förbättra kundupplevelsen ytterligare genom Go City-mobilapp. Vi ser också fram emot att fortsätta vårt partnerskap med Stromma, både i Stockholm och andra europeiska städer.” Säger Jon Owen, VD för Leisure Pass Group.
- Text: Stromma
- Foto: Stromma
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-