-
7 av 10 planerar en semesterresa inom sex månader
I snitt planerar just nu 7 av 10 i sju undersökta länder för en semesterresa inom sex månader. Bland svenskar, danskar och norrmän ligger Sverige bland topp-fem av de destinationer man vill resa till. En kust- eller natursemester är det mest intressanta.
Visit Swedens Resebarometer görs löpande i sju länder. Nu senast den 9-14 juni i Sverige, Danmark, Norge, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien.
”Intresset för natur och kust ser ut att hålla i sig och alla våra större, svenska, städer ligger ju kustnära med naturen inpå knuten, så vi hoppas även att turismen till våra städer nu kan börja se en ljusning.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Millennials den mest ressugna åldersgruppen
Enligt YouGovs senaste International Travel & Tourism Report 2021, är Millennials den mest ressugna åldersgruppen. 55 procent av de tillfrågade planerar en internationell semesterresa de närmaste tolv månaderna, vilket innebär att efterfrågan på resor det närmaste året huvudsakligen kommer att vara från Millennial-generationen, födda 1982-1999.
Att vilja resa hänger starkt ihop med att känna trygghet. När nu världen börjar öppna upp, letar därför konsumenter efter fritidsaktiviteter med låg risk.
Erfarenheter och vanor som man känner till har blivit det bästa alternativet och under pandemin har parker och naturen varit en tillflyktsort för många. Därför är det inte konstigt att naturen även lockar när resandet blir möjligt igen.
Sverige bedöms nu som ett säkert resmål
Sverige bedöms nu i än högre grad som ett säkert resmål. Cirka hälften av svenskarna och av de som planerar en resa till Sverige bedömer Sverige som ganska eller mycket säkert, vilket är en fortsatt ökning från maj i år.
Fortsatt är det egna hemlandet det mest populära resmålet i alla undersökta länder.
Oförutsedda extrakostnader och karantän är oftast nämnda som barriärer att inte välja att resa alls, enligt Mindshare WW New Normal Tracker W2 2021. Även om reslusten verkar återvända, avvaktar många med att boka boende för resan.
”Många verkar fortsatt avvakta med sina bokningar in i det sista eftersom man förmodligen är osäker på smittspridningsläge, reserestriktioner vid tidpunkten för resan och avbokningsmöjligheter.” Säger Susanne Andersson. ”En resa är ju något man planerar en bit fram i tid och är det något många lärt sig det senaste året är det att läget och möjligheterna kan förändras med oerhört kort varsel. Att tydligt kommunicera flexibla boknings- och avbokningsmöjligheter kan därför vara av extra stor vikt för att locka till sig resenärer.”
Sverige allt mer tillgängligt med flyg, tåg och färja
Att kunna resa är näst efter viljan den mest avgörande faktorn för resande.
Flera nya flyglinjer och utökat antal avgångar har under senaste månaderna aviserats mellan Sverige och andra länder. Enligt Stockholms Handelskammare har internationella flygbokningar till Arlanda ökat med 388,9 procent under årets andra kvartal, jämfört mot samma period 2020.
En tågförbindelse med en avgång per dygn fram till september, har även etablerats mellan Berlin och Stockholm. Och färjerederierna utökar löpande sina förbindelser mellan Sverige och andra länder i takt med att efterfrågan återkommer.
Mer om Visit Swedens Resebarometer finns fritt tillgängligt via bolagets kunskapsbank här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Tina Stafrén/imagebank.sweden.se
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-