-
Fullt digitalt hus på träff om pandemistöd för besöksnäringen i Blekinge
Hela 60 personer deltog när Visit Blekinge bjöd in till digitalt uppstartsmöte i projektet CoTourism. Projektet hjälper Blekinges besöksnäring med insatser som utvecklar affärerna och ökar intäkterna under perioden 2020-2023. Kostnaden för företagen? Noll kronor – något som är väldigt välkommet i en grupp företagare som drabbats hårt av pandemin.
Förra veckan möttes 60 taggade besöksnäringsaktörer i den digitala sfären för mingel, projektpresentation och gruppdiskussioner om branschens utmaningar och möjligheter, pandemins effekter och analys av trender på uppgång. Tekniken skötte LiveGreen på bästa tänkbara sätt.
– Besöksnäringen är en av Blekinges viktigaste branscher och en stark konkurrensfördel när det gäller att bygga Blekinges varumärke. Det är också en motor för kompetensförsörjning, inflyttning och etableringar. Branschen har tyvärr drabbats hårt av pandemin, vilket riskerar intäktsförluster och i värsta fall till en halvering av antalet årsarbetstillfällen. Och det är just därför detta projekt är så viktigt – vi måste stötta aktörerna att gå starkare ur krisen. Det känns fantastiskt roligt att intresset var så stort på dagens uppstartsmöte – vi var faktiskt fler deltagare än antalet anmälda, hur ofta händer det? säger projektledaren Lotta Johansson.
Framtiden är digital och hållbar
Projektet fokuserar på att hjälpa företagen att implementera digitala lösningar, öka den digitala närvaron, utveckla digitalt säljbara produkter och på att skapa hållbara erbjudanden – både individuellt och tillsammans med branschkollegor. Några exempel på insatser i projektet är stöd inom filmproduktion och hållbar produktutveckling, kartläggning och analys av digitala system och den konsulthjälp som krävs för att implementera dem, affärsutveckling och marknadsföring. Förhoppningsvis tillåter restriktionerna också några fysiska träffar – inspiration, idégenerering och samarbeten är viktiga bitar. På dagens uppstartsmöte presenterades en analys av marknad, målgrupp och trender, liksom projektets hållbarhetsarbete.
– Företagen får helt enkelt ett smörgåsbord av insatser att välja mellan, och väljer själva vilka delar som passar deras behov. Alla insatser finansieras av projektet som pågår till 2023, och det går fortfarande att göra en intresseanmälan – vi har plats för fler och det finns något för alla! Så tveka inte att höra av dig och tipsa branschkollegorna – tillsammans kan vi göra Blekinge till en urstark besöksdestination, uppmuntrar projektledaren Lotta.
Läs mer om projektet CoTurism i Blekinge
- Text: Visit Blekinge
- Foto: Visit Blekinge
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-