-
Klättrar ännu en placering: Sverige nu världens 13:e bästa turistdestination
Sverige placerar sig på en 13:e plats som turistdestination bland 60 undersökta länder i världen i Anholt-Ipsos Nations Brand Index för år 2021. Ett hack upp för Sverige från förra året.
Den svenska naturen är som ett draglok för intresset
Fortsatt är det enligt undersökningen den svenska naturen som är draglok för intresset. Sverige som turistnation associeras enligt undersökningen främst med begreppen fascinerande (34 %), avslappnande (33 %), lärorikt (30 %) och spännande (28 %).
Undersökningen visar även att reslusten hos människor i världen nu är den högsta som någonsin noterats sedan mätningarna påbörjades 2008.
“Det är oerhört glädjande att Sverige är ett av världens starkaste nationsvarumärken och en mycket attraktiv turistdestination när reslusten ligger i topp och världen förhoppningsvis är på väg att öppna upp igen.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson. “Fortsätter turistdestinationen Sverige att leverera nöjda resenärer, lättillgänglig natur och överraskande, spännande och hållbara upplevelser finns inget som säger att Sverige inte kan uppnå regeringens mål att Sverige ska vara det attraktivaste resmålet i världen år 2030.”
Undersökningen visar att Sverige är relativt känt i världen
Totalt sett, placerar sig Sverige på plats 9 av 60 länder i Ipsos-mätningen av nationsvarumärken globalt.
Undersökningen visar att Sverige är relativt känt i världen. Drygt två tredjedelar (70 %) av respondenterna uppger att de känner till Sverige. En andel som ökat sedan 2010, då 65 % av respondenterna sa sig känna till Sverige. Vidare visar studien att 68 % av respondenterna uppger att de har en fördelaktig bild av Sverige.
Anholt-Ipsos Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under augusti har 60 000 respondenter från 20 panelländer besvarat frågor om 60 länder.
Undersökningen belyser nationsvarumärken inom sex kategorier: Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar.
Läs mer om undersökningen i sin helhet här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-