-
Klättrar ännu en placering: Sverige nu världens 13:e bästa turistdestination
Sverige placerar sig på en 13:e plats som turistdestination bland 60 undersökta länder i världen i Anholt-Ipsos Nations Brand Index för år 2021. Ett hack upp för Sverige från förra året.
Den svenska naturen är som ett draglok för intresset
Fortsatt är det enligt undersökningen den svenska naturen som är draglok för intresset. Sverige som turistnation associeras enligt undersökningen främst med begreppen fascinerande (34 %), avslappnande (33 %), lärorikt (30 %) och spännande (28 %).
Undersökningen visar även att reslusten hos människor i världen nu är den högsta som någonsin noterats sedan mätningarna påbörjades 2008.
“Det är oerhört glädjande att Sverige är ett av världens starkaste nationsvarumärken och en mycket attraktiv turistdestination när reslusten ligger i topp och världen förhoppningsvis är på väg att öppna upp igen.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson. “Fortsätter turistdestinationen Sverige att leverera nöjda resenärer, lättillgänglig natur och överraskande, spännande och hållbara upplevelser finns inget som säger att Sverige inte kan uppnå regeringens mål att Sverige ska vara det attraktivaste resmålet i världen år 2030.”
Undersökningen visar att Sverige är relativt känt i världen
Totalt sett, placerar sig Sverige på plats 9 av 60 länder i Ipsos-mätningen av nationsvarumärken globalt.
Undersökningen visar att Sverige är relativt känt i världen. Drygt två tredjedelar (70 %) av respondenterna uppger att de känner till Sverige. En andel som ökat sedan 2010, då 65 % av respondenterna sa sig känna till Sverige. Vidare visar studien att 68 % av respondenterna uppger att de har en fördelaktig bild av Sverige.
Anholt-Ipsos Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under augusti har 60 000 respondenter från 20 panelländer besvarat frågor om 60 länder.
Undersökningen belyser nationsvarumärken inom sex kategorier: Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar.
Läs mer om undersökningen i sin helhet här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-