-
Påbörjad återhämtning av besöksnäringen i Läckö-Kinnekulle
SCB har släppt gästnattstatistiken till och med augusti 2021 och genom den kan destination Läckö-Kinnekulle se en viss tendens av återhämtning från det mycket kritiska läget under pandemin.
Sommaren har haft bra beläggning i destinationen
Den totala beläggningen på hotell, stugbyar och vandrarhem har ökat med 20% i hela destinationen sedan 2020. Men ligger fortfarande en bit under nivåerna 2019 pga en mycket tuff inledning på året.
“Vi ser att beläggningsgraden i början av 2021 var mycket låg, men att våren och framförallt sommarmånaderna har haft riktigt bra beläggning i hela destinationen. Vilket räddar upp den totala statistiken för hela året än så länge. För camping är inte siffrorna för hela sommaren släppta ännu. Men till och med juli kan man också se en tendens till ökning jämfört med 2020 års siffror. Även här är det dock en bit kvar till nivåerna som var innan pandemin.” Säger Anna Ohlin Ek, VD för Destination Läckö-Kinnekulle
Fortsatt fler besökare från närområdet
Destination Läckö-Kinnekulle genomför besöksundersökningar i destinationen varje år. I år har 350 besökare intervjuats på olika platser i destinationen. Huvudsakliga reseanledningar till destinationen är Läckö Slott, Kinnekulle, Spiken, Lidköping, Naturen och närheten till sjön i kombination med släkt- och vänbesök.
“Vi håller fortfarande på att analysera undersökningarna. Men det vi kan utläsa direkt är att vi fortsatt har fler besökare från närområdet än innan pandemin. Knappt 40% av de tillfrågade är förstagångsbesökare, detta är en betydligt lägre siffra än 2020 då de var hela 75% förstagångsbesökare. Om vi ska dra några slutsatser kring det så var ju 2020 året då svenskarna återupptäckte nya delar av Sverige. I resultatet av 2020 års undersökning svarade 98% av våra besökare att de kunde tänka sig ett återbesök i destinationen. Med årets resultat kan vi då konstatera att så troligtvis har skett.” Fortsätter Anna Ohlin Ek.
Fokus på att utveckla besöksnäringen hållbart
Destination Läckö-Kinnekulle har de senaste åren haft fokus på att samla in mer information om husbilsbesökare. Därför är 100 av de intervjuade personerna hitresta med husbil.
“Genom dessa intervjuer får vi med oss underlag till framtida utveckling såsom vilken typ av platser de vill stå på eller vilken service som efterfrågas. Samt intressant fakta kring betalningsvilja där ca 75% av dessa uppger att de är positiva till att betala för att ställa upp sin husbil på ordnade ställplatser i vår destination.” Säger Anna Ohlin Ek. ”Eftersom vi också har fokus på att utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt ställs även frågor om hur besökarna transporterar sig till och i vår destination och kring deras attityder till hållbara transporter. Här ser vi i år en mycket intressant attitydförändring. Omkring 70% av de tillfrågade uppger att de gärna reser mer hållbart under sin semester. Den siffran har varit runt 45% tidigare så det är en svängning. Vidare uppger de att de viktigaste faktorerna för att välja hållbara transportsätt är miljön, bekvämligheten, priset, flexibiliteten och upplevelsen av att resa på andra sätt än med egen bil.”
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-