-
Liseberg inför en ny prismodell till Jul
Julen står för dörren på Liseberg. Den 19 november öppnar julparken och då med en ny prismodell. Prismodellen innebär att entrépriset varierar beroende på vilken dag gästen väljer att besöka parken.
Syftet är att försöka fördela gästerna mer jämnt över säsongens alla dagar för att på så sätt säkerställa en bra gästupplevelse. Nöjesparken fortsätter även med ett maxtak för antal gäster per dag och en rekommendation om förbokning online.
Den nya prismodellen är ett verktyg
Liseberg har sedan öppningen i somras haft ett maxtak för antal gäster som kan besöka parken per dag. Även om restriktionerna för nöjesparker är bortlyfta har de valt att behålla begränsningen och den kommer att ligga kvar även under julsäsongen. Maxtaket kommer att vara ca 25 000 gäster på stora besöksdagar, vilket svarar till ca 50% av de bäst besökta dagarna under julsäsongen 2019.
Till julsäsongen inför parken också en ny prismodell för att ytterligare fördela gästerna mer jämnt över säsongens alla öppetdagar. Den nya prismodellen innebär att entrépriset varierar mellan 95–175 kr beroende på vilken dag gästen väljer.
”Vi vet av erfarenhet att helgerna under Juletid är väldigt välbesökta, medan det på vardagar är mindre folk. Den nya prismodellen är ytterligare ett verktyg för att fördela gästerna mer jämnt över säsongen, förbättra gästens upplevelse i parken och samtidigt bibehålla en valfrihet för gästen.” Säger Robert Arvidsson, kommersiell chef Liseberg.
Gästernas förväntningar har förändrats
Nya prismodeller och maxtak är något som kan bli kvar på nöjesparken även i framtiden.
”Det har varit ett väldigt lärorikt år. Och jag tror inte – med den kunskap vi har nu – att vi någonsin kommer att gå tillbaka till precis samma Liseberg som gästerna kunde uppleva innan pandemin. Gästernas förväntningar på sitt besök har förändrats – och dessa förväntningar får vi bemöta i ett nytt normalläge för parken.” Säger Andreas Andersen, VD för Liseberg.
Nöjesparken kommer också att fortsätta med förbokning online. Biljetterna till Jul på Liseberg släpptes på hemsidan den 9 november. Biljetter som inte säljs online kommer i mån av plats att kunna köpas på plats i entrén till parken.
Läs mer om Jul på Liseberg här.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg/Studio Mint
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-