-
Liseberg inför en ny prismodell till Jul
Julen står för dörren på Liseberg. Den 19 november öppnar julparken och då med en ny prismodell. Prismodellen innebär att entrépriset varierar beroende på vilken dag gästen väljer att besöka parken.
Syftet är att försöka fördela gästerna mer jämnt över säsongens alla dagar för att på så sätt säkerställa en bra gästupplevelse. Nöjesparken fortsätter även med ett maxtak för antal gäster per dag och en rekommendation om förbokning online.
Den nya prismodellen är ett verktyg
Liseberg har sedan öppningen i somras haft ett maxtak för antal gäster som kan besöka parken per dag. Även om restriktionerna för nöjesparker är bortlyfta har de valt att behålla begränsningen och den kommer att ligga kvar även under julsäsongen. Maxtaket kommer att vara ca 25 000 gäster på stora besöksdagar, vilket svarar till ca 50% av de bäst besökta dagarna under julsäsongen 2019.
Till julsäsongen inför parken också en ny prismodell för att ytterligare fördela gästerna mer jämnt över säsongens alla öppetdagar. Den nya prismodellen innebär att entrépriset varierar mellan 95–175 kr beroende på vilken dag gästen väljer.
”Vi vet av erfarenhet att helgerna under Juletid är väldigt välbesökta, medan det på vardagar är mindre folk. Den nya prismodellen är ytterligare ett verktyg för att fördela gästerna mer jämnt över säsongen, förbättra gästens upplevelse i parken och samtidigt bibehålla en valfrihet för gästen.” Säger Robert Arvidsson, kommersiell chef Liseberg.
Gästernas förväntningar har förändrats
Nya prismodeller och maxtak är något som kan bli kvar på nöjesparken även i framtiden.
”Det har varit ett väldigt lärorikt år. Och jag tror inte – med den kunskap vi har nu – att vi någonsin kommer att gå tillbaka till precis samma Liseberg som gästerna kunde uppleva innan pandemin. Gästernas förväntningar på sitt besök har förändrats – och dessa förväntningar får vi bemöta i ett nytt normalläge för parken.” Säger Andreas Andersen, VD för Liseberg.
Nöjesparken kommer också att fortsätta med förbokning online. Biljetterna till Jul på Liseberg släpptes på hemsidan den 9 november. Biljetter som inte säljs online kommer i mån av plats att kunna köpas på plats i entrén till parken.
Läs mer om Jul på Liseberg här.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg/Studio Mint
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-