-
Scandic Kiruna första kommersiella aktör att öppna i nya stadskärnan
Den 5 april var en historisk dag för Kiruna. Då blev Scandic Kiruna den första kommersiella aktören att öppna i den nya stadskärnan. En milstolpe i den internationellt omtalade stadsomvandlingen som pågått sedan 2004.
Hotellet har 231 rum fördelat på 13 våningar. Fastighetens arkitektoniska utformning har inspirerats av Kebnekaise sydtopp och Lapportens u-dal. I och med öppningen av Scandic Kiruna utökade bolaget sin rumskapacitet med 60 rum och blev den största hotellaktören i staden.
En viktig pusselbit i den nya stadskärnan
Mitt i Kirunas nya stadskärna ligger Scandic Kiruna placerat bredvid en av stadens stora mötesplatser, Aurora kultur & kongress, som kopplas ihop med hotellet via en skywalk. Den nya staden har placerats tre kilometer från den gamla och stadsomvandlingen har pågått sedan 2004.
I samband med öppningen av Scandic Kiruna stängde Scandic Ferrum som varit i bolagets regi sedan 1995. Det strategiska läget av hotellet och den nya stadskärnan förkortar avståndet till Kiruna Airport och större turistattraktioner såsom Jukkasjärvi.
“Den 5 april är en historisk dag då vi stänger dörrarna till vårt gamla hotell och öppnar dörrarna till Scandic Kiruna i den nya stadskärnan. Det känns mycket bra att tillsammans med alla fantastiska medarbetare få välkomna gäster, besökare och kirunabor till ett nytt Scandic. Hotellet är en viktig pusselbit i att starta igång den nya stadskärnan. Vi har nu en viktig uppgift framför oss i att tillsammans med det lokala näringslivet, fortsätta arbetet med att öka tillströmningen av nationellt och internationellt affärs- och fritidsresande till Kiruna.” Säger Peter Salomonsson, Hotelldirektör för Scandic Kiruna.
Inredning inspirerad av naturen
Scandic Kiruna är nu ett nytt landmärke för staden. Här skapas en mötesplats för gäster från världens alla hörn. Den ramas in av en inredning inspirerad av den omgivande naturens årstider. Samt detaljer som knyter an till natur och det omkringliggande friluftslivet.
Högst upp i huset ligger Sveriges nordligaste skybar med utsikt över fjällvärlden. Den ikoniska restaurangen Mommas finns på plats i hotellet. Där kan gäster få höra historier, samtidigt som ishotellets tidigare Head chef, Alexander Meier står i det öppna köket och förbereder kvällens middag med smaker från Norrland.
“Kebnekaise i vinterskrud blev min inspiration. En sida av fastigheten är slät, som slipad av inlandsisen reser den sig mot toppen medan läsidan är betydligt taggigare. Längst ned finns en bekväm base camp och högst upp en skybar. Likt när vi tar en topptur belönas man med ett glas champagne när målet är nått.” Säger Thomas Sandell, Arkitekt SAR SIR / MSA, Sandellsandberg.
Scandic är en integrerad del av Kiruna
Scandic tillför även en utökad rumskapacitet med 60 rum i Kiruna. Det är ett viktigt tillskott för besöksnäringen då regionen är en attraktiv plats för olika industriföretag. Kirunagruvans livslängd har nyligen förlängts till efter 2046, parallellt som stadsomvandlingen och utbyggnad av den nya stadskärnan förväntas pågå till 2035.
Scandic Kiruna adderar även ett utökat möteserbjudande genom sju konferensrum samt en bankettsal som kan husera upp till 350 personer.
“Scandic har sedan 1995 varit en integrerad del av Kiruna. I vår långtgående satsning på staden känns det mycket glädjande att öppna ett nytt hotell, utöka vår rumskapacitet med 60 rum och skapa nya förutsättningar att anordna stora möten i Kiruna genom nya mötesfaciliteter som knyter ihop hotell och kongresshall. Destinationen Kiruna med sitt natursköna fjällandskap och storskalig industri erbjuder en spännande dynamik av nationellt och internationellt affärs- och fritidsresande. Där vårt nya hotell har skapats för att passa båda målgrupper.” Säger Peter Jangbratt, Sverigechef på Scandic Hotels.
Hotellet har nu Svanenmärkts
Hållbarhet har stått i centrum från ritbord till färdigt hotell. Fastigheten som har konstruerats utefter miljöcertifieringen LEED Silver, har en mycket låg vattenförbrukning, är välisolerad och har en genomtänkt konstruktion som optimerar och säkerställer ett lågt energibehov.
Hotelldriften har som ambition att ha så liten påverkan på miljö och den omkringliggande fjällvärlden som möjligt. Vilket bevisas i att Scandic Kiruna har genomgått prövning av Nordens officiella och tuffa miljömärkning. Hotellet har nu Svanenmärkts.
Utöver miljöcertifiering på fastighet och hotelldrift är hotellrummen byggda med inspiration från ett cirkulärt tänkande, där delar av rumsinredningen är miljöcertifierad eller tillverkad av återvunnet material. Inredningen har en livslängd på upp till 15 år och merparten kan återbrukas eller återvinnas vid renovering, något som går i linje med Scandics vision om ett helt cirkulärt hotellrum.
- Text: Scandic Hotels
- Foto: Scandic Hotels
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-