-
Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa
Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner och det påverkar semesterplanerna. Var tredje svensk kommer att lägga mer pengar på semestern i år, medan bara var tionde kommer att skära ned på semesterbudgeten. Samtidigt kommer åtta av tio svenskar att stanna i landet.
Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av betalbolaget Ecster.
Ett uppdämt behov av att skapa nya semesterminnen
Enligt Ecsters sommarundersökning kommer var tredje svensk att lägga mer pengar på semestern i år jämfört med ifjol. Hälften uppger att de kommer att spendera lika mycket pengar som 2021 och 11 procent kommer att spendera mindre.
De flesta kommer främst att lägga pengar på resor och upplevelser, men även restaurangbesök samt god mat och dryck hemma kommer att prioriteras.
“Trots att många upplever oro för omvärldens händelser och ovisshet kring privatekonomin så satsas det mer på semestern än tidigare. Många har säkert ett uppdämt behov att få skapa nya semesterminnen efter flera somrar med pandemirestriktioner och vill njuta av livets goda med allt vad det innebär.” Säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.
Hemestertrenden fortsätter att dominera
De flesta svenskar planerar dock att stanna kvar i Sverige under sommaren. Nästan åtta av tio svarar att de kommer att semestra hemma eller i egen sommarstuga. 21 procent uppger att de ska åka utomlands.
Av dem som ska semestra i Sverige i år säger 18 procent att det är på grund av oroligheterna i världen som de inte tänker resa någonstans. Över hälften (56 procent) uppger att de alltid semestrar i Sverige och var tionde person har fått upp ögonen för semester i Sverige de senaste åren.
“Hemestertrenden fortsätter att dominera i år. Dels vittnar undersökningen om att många har fått upp ögonen för svenska semesterorter, men i år bidrar också de långa passköerna till att fler väljer att stanna i Sverige i sommar.” Säger Johan Nordström.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 21-24 april 2022. Totalt intervjuades 1161 personer i åldern 16-79 år.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
- Text: Ecster
- Foto: Ecster
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-