-
Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa
Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner och det påverkar semesterplanerna. Var tredje svensk kommer att lägga mer pengar på semestern i år, medan bara var tionde kommer att skära ned på semesterbudgeten. Samtidigt kommer åtta av tio svenskar att stanna i landet.
Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av betalbolaget Ecster.
Ett uppdämt behov av att skapa nya semesterminnen
Enligt Ecsters sommarundersökning kommer var tredje svensk att lägga mer pengar på semestern i år jämfört med ifjol. Hälften uppger att de kommer att spendera lika mycket pengar som 2021 och 11 procent kommer att spendera mindre.
De flesta kommer främst att lägga pengar på resor och upplevelser, men även restaurangbesök samt god mat och dryck hemma kommer att prioriteras.
“Trots att många upplever oro för omvärldens händelser och ovisshet kring privatekonomin så satsas det mer på semestern än tidigare. Många har säkert ett uppdämt behov att få skapa nya semesterminnen efter flera somrar med pandemirestriktioner och vill njuta av livets goda med allt vad det innebär.” Säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.
Hemestertrenden fortsätter att dominera
De flesta svenskar planerar dock att stanna kvar i Sverige under sommaren. Nästan åtta av tio svarar att de kommer att semestra hemma eller i egen sommarstuga. 21 procent uppger att de ska åka utomlands.
Av dem som ska semestra i Sverige i år säger 18 procent att det är på grund av oroligheterna i världen som de inte tänker resa någonstans. Över hälften (56 procent) uppger att de alltid semestrar i Sverige och var tionde person har fått upp ögonen för semester i Sverige de senaste åren.
“Hemestertrenden fortsätter att dominera i år. Dels vittnar undersökningen om att många har fått upp ögonen för svenska semesterorter, men i år bidrar också de långa passköerna till att fler väljer att stanna i Sverige i sommar.” Säger Johan Nordström.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 21-24 april 2022. Totalt intervjuades 1161 personer i åldern 16-79 år.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
- Text: Ecster
- Foto: Ecster
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-