-
Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa
Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner och det påverkar semesterplanerna. Var tredje svensk kommer att lägga mer pengar på semestern i år, medan bara var tionde kommer att skära ned på semesterbudgeten. Samtidigt kommer åtta av tio svenskar att stanna i landet.
Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av betalbolaget Ecster.
Ett uppdämt behov av att skapa nya semesterminnen
Enligt Ecsters sommarundersökning kommer var tredje svensk att lägga mer pengar på semestern i år jämfört med ifjol. Hälften uppger att de kommer att spendera lika mycket pengar som 2021 och 11 procent kommer att spendera mindre.
De flesta kommer främst att lägga pengar på resor och upplevelser, men även restaurangbesök samt god mat och dryck hemma kommer att prioriteras.
“Trots att många upplever oro för omvärldens händelser och ovisshet kring privatekonomin så satsas det mer på semestern än tidigare. Många har säkert ett uppdämt behov att få skapa nya semesterminnen efter flera somrar med pandemirestriktioner och vill njuta av livets goda med allt vad det innebär.” Säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.
Hemestertrenden fortsätter att dominera
De flesta svenskar planerar dock att stanna kvar i Sverige under sommaren. Nästan åtta av tio svarar att de kommer att semestra hemma eller i egen sommarstuga. 21 procent uppger att de ska åka utomlands.
Av dem som ska semestra i Sverige i år säger 18 procent att det är på grund av oroligheterna i världen som de inte tänker resa någonstans. Över hälften (56 procent) uppger att de alltid semestrar i Sverige och var tionde person har fått upp ögonen för semester i Sverige de senaste åren.
“Hemestertrenden fortsätter att dominera i år. Dels vittnar undersökningen om att många har fått upp ögonen för svenska semesterorter, men i år bidrar också de långa passköerna till att fler väljer att stanna i Sverige i sommar.” Säger Johan Nordström.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 21-24 april 2022. Totalt intervjuades 1161 personer i åldern 16-79 år.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
- Text: Ecster
- Foto: Ecster
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.
-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.
-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.
-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.
-
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.
-
Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren
Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.
-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.
-
Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland
Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.
-
Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan
SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna
-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022
Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...
-
Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september
Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...
-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...
-
-
Gästbloggare
-