-
Framtidsspaning – Så blir sommaren 2022 för svensk besöksnäring
Framtidsspaning – Så blir sommaren 2022 för svensk besöksnäring
Vi lever i en föränderlig värld och då är det viktigt att man som företagare har rutiner för omvärldsbevakning. Det enda vi vet med säkerhet är att världen kommer att fortsätta förändras, om vi som företagare inte är följsamma och anpassar oss till kundernas behov och marknadens förändrade beteende så är risken överhängande att våra konkurrenter springer förbi.Fjällbyrån har många kunder inom besöksnäringen över hela Sverige, vi försöker därför att förstå och följa trender inom branschen. Det påverkar ju både oss och våra kunder.Här är några korta och kanske lite utmanande trender som jag har kunnat avläsa från öppen data från exempelvis Google Trends, trenderna är inte alltid statistiskt säkerställda men jag tror mig se ett mönster och sticker ut hakan lite, vi får se i september/oktober hur det gick med spåkulan:)Trender bland svenska semesterfirare 2022
Spaningarna gäller endast den svenska marknaden, man bör alltså ha i beaktning att beteendet även ändrats hos resten av världen. Har Sverige blivit mer intressant som resmål måntro?Hemestertrenden är över
Fjällen som samlat resmål har haft all time high flera somrar i rad. Detta tack vare en hemestertrend kombinerat med en minst lika stark friluftstrend. Likaså har jag förstått att kurvorna stigit kraftigt för svenska besökare på exempelvis Gotland, Öland och Västkusten. I år ser vi ett vikande intresse för sökningar på flera svenska semesterpärlor. Det är nog egentligen inte att intresset svalnat utan snarare en breddning av alternativen som är orsaken. Gästerna kan för första gången på två år lägga pengar på både utlandsresor, festivaler och teaterbesök. Det är nog ett nytt normaltillstånd jag tror mig kunna se.Miljöombyte lockar till utlandsresa
Sökningarna på ex ”Spanien”, ”Resa Italien” och ”Arlanda” mångdubblades under maj jämfört med föregående år. Jag tror att många vill ta igen de senaste årens ickeresande. De flyg som lyckas avgå verkar gå fulla och intresset är fortsatt högt. Att döma av antalet sökningar så syns ingen flygskam så långt ögat kan nå. Möjligen att flygskammen tar sig till våra sociala medier och att utlandsresan kanske inte delas lika friskt sommaren 2022 som 2017?Weekend i stan
Under pandemin har allt semestrande som innebär trängsel uteslutits. Nu är vi åter redo att köa och umgås i trånga lokaler med tusentals andra. Intresset för att resa på weekends ökar, trenden är positiv för exempelvis ”Weekend Europa”, ”Weekend Berlin”. Även inom Sverige ser trenden positiv ut för weekendresor, exempelvis Stockholm och Göteborg ökade kraftigt under våren jämfört med 2021.Taggade på evenemang & kultur
Antalet sökningar på exempelvis ”teater Stockholm” har ökat kraftigt mot ifjol. Trendkurvan för ”Festival” och liknande söktermer följer liknande mönster som 2018 och 2019. Med många taggade festivalarrangörer, band som vill spela och motionslopp som vill komma tillbaka lär 2022 bli en riktig evenemangssommar.Högtryck för konferenser
Både av samtal med branschen och med hjälp av digitala verktyg tror jag mig kunna se ett stort intresse för att återigen samla kollegorna på en gammal hederlig konferens. Våren har varit intensiv för många konferensanläggningar, så länge inte covid-19 eller lågkonjunkturen smäller till så tror jag att konferenssäsongen till hösten lär bli fortsatt intensiv.Tillbaka till var vi var
Sammanfattningsvis kan man säga att det verkar som att vårt semesterbeteende är på väg att gå tillbaka lite grann till var det var innan pandemin. Givetvis har det justerats men några helt nya svängningar kan jag inte skåda i spåkulan.Det vore väldigt kul att höra vad ni som har örat mot rälsen upplever. Är jag på rätt spår med min framtidsspaning? Vad ser ni i era spåkulor? Maila gärna mig på [email protected]Är ni i behov av strategisk rådgivning? Eller ska ta nästa steg inom digitalisering? I vanlig ordning ger vi 10% av en första bokning till Turismnytt för att stötta Jakob & Co i deras journalistiska arbete. Maila mig på [email protected].Besök gärna www.fjallbyran.seLäs mer om Marcus här- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-