måndag 25 september 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
    • Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
    • Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
    • SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Ugglarp Halland - framtidsspaning
    2022-06-30 21:09

    Framtidsspaning – Så blir sommaren 2022 för svensk besöksnäring

    Framtidsspaning – Så blir sommaren 2022 för svensk besöksnäring

    Vi lever i en föränderlig värld och då är det viktigt att man som företagare har rutiner för omvärldsbevakning. Det enda vi vet med säkerhet är att världen kommer att fortsätta förändras, om vi som företagare inte är följsamma och anpassar oss till kundernas behov och marknadens förändrade beteende så är risken överhängande att våra konkurrenter springer förbi.
    Fjällbyrån har många kunder inom besöksnäringen över hela Sverige, vi försöker därför att förstå och följa trender inom branschen. Det påverkar ju både oss och våra kunder.
    Här är några korta och kanske lite utmanande trender som jag har kunnat avläsa från öppen data från exempelvis Google Trends, trenderna är inte alltid statistiskt säkerställda men jag tror mig se ett mönster och sticker ut hakan lite, vi får se i september/oktober hur det gick med spåkulan:)

    Trender bland svenska semesterfirare 2022

    Spaningarna gäller endast den svenska marknaden, man bör alltså ha i beaktning att beteendet även ändrats hos resten av världen. Har Sverige blivit mer intressant som resmål måntro?

    Hemestertrenden är över

    Fjällen som samlat resmål har haft all time high flera somrar i rad. Detta tack vare en hemestertrend kombinerat med en minst lika stark friluftstrend. Likaså har jag förstått att kurvorna stigit kraftigt för svenska besökare på exempelvis Gotland, Öland och Västkusten. I år ser vi ett vikande intresse för sökningar på flera svenska semesterpärlor. Det är nog egentligen inte att intresset svalnat utan snarare en breddning av alternativen som är orsaken. Gästerna kan för första gången på två år lägga pengar på både utlandsresor, festivaler och teaterbesök. Det är nog ett nytt normaltillstånd jag tror mig kunna se.

    Miljöombyte lockar till utlandsresa

    Sökningarna på ex ”Spanien”, ”Resa Italien” och ”Arlanda” mångdubblades under maj jämfört med föregående år. Jag tror att många vill ta igen de senaste årens ickeresande. De flyg som lyckas avgå verkar gå fulla och intresset är fortsatt högt. Att döma av antalet sökningar så syns ingen flygskam så långt ögat kan nå. Möjligen att flygskammen tar sig till våra sociala medier och att utlandsresan kanske inte delas lika friskt sommaren 2022 som 2017?

    Weekend i stan

    Under pandemin har allt semestrande som innebär trängsel uteslutits. Nu är vi åter redo att köa och umgås i trånga lokaler med tusentals andra. Intresset för att resa på weekends ökar, trenden är positiv för exempelvis ”Weekend Europa”, ”Weekend Berlin”. Även inom Sverige ser trenden positiv ut för weekendresor, exempelvis Stockholm och Göteborg ökade kraftigt under våren jämfört med 2021.

    Taggade på evenemang & kultur

    Antalet sökningar på exempelvis ”teater Stockholm” har ökat kraftigt mot ifjol. Trendkurvan för ”Festival” och liknande söktermer följer liknande mönster som 2018 och 2019. Med många taggade festivalarrangörer, band som vill spela och motionslopp som vill komma tillbaka lär 2022 bli en riktig evenemangssommar.

    Högtryck för konferenser

    Både av samtal med branschen och med hjälp av digitala verktyg tror jag mig kunna se ett stort intresse för att återigen samla kollegorna på en gammal hederlig konferens. Våren har varit intensiv för många konferensanläggningar, så länge inte covid-19 eller lågkonjunkturen smäller till så tror jag att konferenssäsongen till hösten lär bli fortsatt intensiv.

    Tillbaka till var vi var

    Sammanfattningsvis kan man säga att det verkar som att vårt semesterbeteende är på väg att gå tillbaka lite grann till var det var innan pandemin. Givetvis har det justerats men några helt nya svängningar kan jag inte skåda i spåkulan.
    Det vore väldigt kul att höra vad ni som har örat mot rälsen upplever. Är jag på rätt spår med min framtidsspaning? Vad ser ni i era spåkulor? Maila gärna mig på marcus@fjallbyran.se 
    Är ni i behov av strategisk rådgivning? Eller ska ta nästa steg inom digitalisering? I vanlig ordning ger vi 10% av en första bokning till Turismnytt för att stötta Jakob & Co i deras journalistiska arbete. Maila mig på Marcus@fjallbyran.se.
    Besök gärna www.fjallbyran.se
    Läs mer om Marcus här
    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Fjällbyrån
    Tweet
  • Monet i Kalmar - besöksnäring
    2023-09-25 03:33

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...

  • Jacy'z Hotel & Resorts dinner show - ”Symphony of Illusion”.
    2023-09-22 18:56

    Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show

    Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.

  • Katarina Bergstrand från Sweden by Bike. En medlem i Naturturismföretagen som är oroad angående svinpesten.
    2023-09-22 18:23

    Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet

    Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.

  • En person som fotograferar Åreskutan. SPRIT-undersökningen ger en analys av företagens utveckling inom en destination.
    2023-09-22 17:42

    SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism

    SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.

  • 2023-09-22 11:54

    Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare

    Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar

  • Kebnekaiseprotokollet signeras under Klimattoppmöte Kebnekaise.
    2023-09-21 16:46

    STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte

    Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.

  • Vinnarna av Placebrander of the Year 2022 - Hej Hemby.
    2023-09-21 16:13

    Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång

    Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.

  • Visit Swedens VD Susanne Andersson är en av de som kommenterar på regeringens budgetförslag för 2024.
    2023-09-21 15:44

    Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer

    Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.

  • En fin sommardag i Sverige vill många hyra bil från Hertz
    2023-09-20 17:05

    Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023

    Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.

  • Visit Sweden och Tillväxtverkets förstudie om kulturturism
    2023-09-19 15:25

    Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige

    Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.

  • Veckans profil

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Nordic Outdoor Adventures respektive Bonnier News

    Ett litet snack med Micke från NOA och Jonathan från Bonnier News om Outdoor som arena för eventkommunikation

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Nu vill företagen växa - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 25 augusti

    • Visit Swedens inspirationswebbinarium 28 september

    • Se inspelningen av webbinariet om Open Data i Visit Swedens Kunskapsbank

    • Nytt erbjudande: Marknadsbearbetning av internationella researrangörer

  • Händelser i branschen

    • Visit Swedens inspirationswebbinarium
      2023-09-28
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/visitswedenwebbinarium.2
    • Destination Bergslagen håller Bergslagsting
      2023-10-03
      • Frövi
      • www.mynewsdesk.com/se/kulturstad_lindesberg/events/destination-bergslagen-haaller-bergslagsting-104621
    • Revenue Forum webinar om skiftet från Revenue Management till Profit Management
      2023-10-05
      • Digitalt
      • revenueforum.net/coming-soon/revenue-forum-webinar-5th-of-october-2023/
    • Cykelturismdagarna 2023 – Samtal om investeringar och projekten som gör skillnad
      2023-10-05
      • Stockholm
      • sv-se.eu.invajo.com/event/swedenbybikeevent/samtalominvesteringarochprojektensomgorskillnad///
    • Hållbarhetsdagen Region Örebro Län
      2023-10-10
      • Örebro
      • esmaker.net/nx2/s.aspx?id=c180e117f456
    • Særimner & SM i Mathantverk 2023 17–19 oktober
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/evenemang/48041.saerimner_2023.html
    • Turismdagen Jämtland Härjedalen
      2023-10-19
      • Åre
      • jht.se/save-the-date-turismdagen-jamtland-harjedalen-19-oktober-2023/
    • Besöksnäringsdagen 2023, Visit Linköping – Save the date
      2023-10-20
      • Linköping
    • Forum för naturturism, 7-8 november
      2023-11-07
      • Friluftsbyn, Höga Kusten
      • naturturismforetagen.se/forum-for-naturturism/
    • Turistrådsdagen (Västsvenska Turistrådet)
      2023-11-09
      • Göteborg
      • https://www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Pandox Hotellmarknadsdag – Save the date
      2023-11-21
      • Stockholm
    • Hållbarhetsdagen 2023
      2023-11-21
      • Göteborg
      • www.tastebyglobe.com/
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-09-19 14:50

      En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland

      Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....

    • 2023-09-18 04:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...

    • 2023-09-18 00:35

      Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2

      Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...

    • 2023-09-16 15:19

      Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD

      Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Våren är på intåg. Säkert som amen i kyrkan kommer kundlöftena: reklamen om att bli mer som sig själv, koppla av och unna sig varmare dagar ...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet