-
Framtidsspaning – Så blir sommaren 2022 för svensk besöksnäring
Framtidsspaning – Så blir sommaren 2022 för svensk besöksnäring
Vi lever i en föränderlig värld och då är det viktigt att man som företagare har rutiner för omvärldsbevakning. Det enda vi vet med säkerhet är att världen kommer att fortsätta förändras, om vi som företagare inte är följsamma och anpassar oss till kundernas behov och marknadens förändrade beteende så är risken överhängande att våra konkurrenter springer förbi.Fjällbyrån har många kunder inom besöksnäringen över hela Sverige, vi försöker därför att förstå och följa trender inom branschen. Det påverkar ju både oss och våra kunder.Här är några korta och kanske lite utmanande trender som jag har kunnat avläsa från öppen data från exempelvis Google Trends, trenderna är inte alltid statistiskt säkerställda men jag tror mig se ett mönster och sticker ut hakan lite, vi får se i september/oktober hur det gick med spåkulan:)Trender bland svenska semesterfirare 2022
Spaningarna gäller endast den svenska marknaden, man bör alltså ha i beaktning att beteendet även ändrats hos resten av världen. Har Sverige blivit mer intressant som resmål måntro?Hemestertrenden är över
Fjällen som samlat resmål har haft all time high flera somrar i rad. Detta tack vare en hemestertrend kombinerat med en minst lika stark friluftstrend. Likaså har jag förstått att kurvorna stigit kraftigt för svenska besökare på exempelvis Gotland, Öland och Västkusten. I år ser vi ett vikande intresse för sökningar på flera svenska semesterpärlor. Det är nog egentligen inte att intresset svalnat utan snarare en breddning av alternativen som är orsaken. Gästerna kan för första gången på två år lägga pengar på både utlandsresor, festivaler och teaterbesök. Det är nog ett nytt normaltillstånd jag tror mig kunna se.Miljöombyte lockar till utlandsresa
Sökningarna på ex ”Spanien”, ”Resa Italien” och ”Arlanda” mångdubblades under maj jämfört med föregående år. Jag tror att många vill ta igen de senaste årens ickeresande. De flyg som lyckas avgå verkar gå fulla och intresset är fortsatt högt. Att döma av antalet sökningar så syns ingen flygskam så långt ögat kan nå. Möjligen att flygskammen tar sig till våra sociala medier och att utlandsresan kanske inte delas lika friskt sommaren 2022 som 2017?Weekend i stan
Under pandemin har allt semestrande som innebär trängsel uteslutits. Nu är vi åter redo att köa och umgås i trånga lokaler med tusentals andra. Intresset för att resa på weekends ökar, trenden är positiv för exempelvis ”Weekend Europa”, ”Weekend Berlin”. Även inom Sverige ser trenden positiv ut för weekendresor, exempelvis Stockholm och Göteborg ökade kraftigt under våren jämfört med 2021.Taggade på evenemang & kultur
Antalet sökningar på exempelvis ”teater Stockholm” har ökat kraftigt mot ifjol. Trendkurvan för ”Festival” och liknande söktermer följer liknande mönster som 2018 och 2019. Med många taggade festivalarrangörer, band som vill spela och motionslopp som vill komma tillbaka lär 2022 bli en riktig evenemangssommar.Högtryck för konferenser
Både av samtal med branschen och med hjälp av digitala verktyg tror jag mig kunna se ett stort intresse för att återigen samla kollegorna på en gammal hederlig konferens. Våren har varit intensiv för många konferensanläggningar, så länge inte covid-19 eller lågkonjunkturen smäller till så tror jag att konferenssäsongen till hösten lär bli fortsatt intensiv.Tillbaka till var vi var
Sammanfattningsvis kan man säga att det verkar som att vårt semesterbeteende är på väg att gå tillbaka lite grann till var det var innan pandemin. Givetvis har det justerats men några helt nya svängningar kan jag inte skåda i spåkulan.Det vore väldigt kul att höra vad ni som har örat mot rälsen upplever. Är jag på rätt spår med min framtidsspaning? Vad ser ni i era spåkulor? Maila gärna mig på [email protected]Är ni i behov av strategisk rådgivning? Eller ska ta nästa steg inom digitalisering? I vanlig ordning ger vi 10% av en första bokning till Turismnytt för att stötta Jakob & Co i deras journalistiska arbete. Maila mig på [email protected].Besök gärna www.fjallbyran.seLäs mer om Marcus här- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-