-
Framtidsspaning – Så blir sommaren 2022 för svensk besöksnäring
Framtidsspaning – Så blir sommaren 2022 för svensk besöksnäring
Vi lever i en föränderlig värld och då är det viktigt att man som företagare har rutiner för omvärldsbevakning. Det enda vi vet med säkerhet är att världen kommer att fortsätta förändras, om vi som företagare inte är följsamma och anpassar oss till kundernas behov och marknadens förändrade beteende så är risken överhängande att våra konkurrenter springer förbi.Fjällbyrån har många kunder inom besöksnäringen över hela Sverige, vi försöker därför att förstå och följa trender inom branschen. Det påverkar ju både oss och våra kunder.Här är några korta och kanske lite utmanande trender som jag har kunnat avläsa från öppen data från exempelvis Google Trends, trenderna är inte alltid statistiskt säkerställda men jag tror mig se ett mönster och sticker ut hakan lite, vi får se i september/oktober hur det gick med spåkulan:)Trender bland svenska semesterfirare 2022
Spaningarna gäller endast den svenska marknaden, man bör alltså ha i beaktning att beteendet även ändrats hos resten av världen. Har Sverige blivit mer intressant som resmål måntro?Hemestertrenden är över
Fjällen som samlat resmål har haft all time high flera somrar i rad. Detta tack vare en hemestertrend kombinerat med en minst lika stark friluftstrend. Likaså har jag förstått att kurvorna stigit kraftigt för svenska besökare på exempelvis Gotland, Öland och Västkusten. I år ser vi ett vikande intresse för sökningar på flera svenska semesterpärlor. Det är nog egentligen inte att intresset svalnat utan snarare en breddning av alternativen som är orsaken. Gästerna kan för första gången på två år lägga pengar på både utlandsresor, festivaler och teaterbesök. Det är nog ett nytt normaltillstånd jag tror mig kunna se.Miljöombyte lockar till utlandsresa
Sökningarna på ex ”Spanien”, ”Resa Italien” och ”Arlanda” mångdubblades under maj jämfört med föregående år. Jag tror att många vill ta igen de senaste årens ickeresande. De flyg som lyckas avgå verkar gå fulla och intresset är fortsatt högt. Att döma av antalet sökningar så syns ingen flygskam så långt ögat kan nå. Möjligen att flygskammen tar sig till våra sociala medier och att utlandsresan kanske inte delas lika friskt sommaren 2022 som 2017?Weekend i stan
Under pandemin har allt semestrande som innebär trängsel uteslutits. Nu är vi åter redo att köa och umgås i trånga lokaler med tusentals andra. Intresset för att resa på weekends ökar, trenden är positiv för exempelvis ”Weekend Europa”, ”Weekend Berlin”. Även inom Sverige ser trenden positiv ut för weekendresor, exempelvis Stockholm och Göteborg ökade kraftigt under våren jämfört med 2021.Taggade på evenemang & kultur
Antalet sökningar på exempelvis ”teater Stockholm” har ökat kraftigt mot ifjol. Trendkurvan för ”Festival” och liknande söktermer följer liknande mönster som 2018 och 2019. Med många taggade festivalarrangörer, band som vill spela och motionslopp som vill komma tillbaka lär 2022 bli en riktig evenemangssommar.Högtryck för konferenser
Både av samtal med branschen och med hjälp av digitala verktyg tror jag mig kunna se ett stort intresse för att återigen samla kollegorna på en gammal hederlig konferens. Våren har varit intensiv för många konferensanläggningar, så länge inte covid-19 eller lågkonjunkturen smäller till så tror jag att konferenssäsongen till hösten lär bli fortsatt intensiv.Tillbaka till var vi var
Sammanfattningsvis kan man säga att det verkar som att vårt semesterbeteende är på väg att gå tillbaka lite grann till var det var innan pandemin. Givetvis har det justerats men några helt nya svängningar kan jag inte skåda i spåkulan.Det vore väldigt kul att höra vad ni som har örat mot rälsen upplever. Är jag på rätt spår med min framtidsspaning? Vad ser ni i era spåkulor? Maila gärna mig på [email protected]Är ni i behov av strategisk rådgivning? Eller ska ta nästa steg inom digitalisering? I vanlig ordning ger vi 10% av en första bokning till Turismnytt för att stötta Jakob & Co i deras journalistiska arbete. Maila mig på [email protected].Besök gärna www.fjallbyran.seLäs mer om Marcus här- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-