-
Volvo Cars är en ny huvudpartner till Universeum
Universeum och Volvo Cars har inlett samarbete för att tillsammans bidra till en hållbar samhällsutveckling. Den 1 juli blev Volvo Cars huvudpartner till Sveriges nationella vetenskapscenter.
Bidra till en hållbar samhällsutveckling
Universeums och Volvo Cars samarbete syftar till att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Ur ett samhällsperspektiv handlar det om att säkerställa framtida kompetensförsörjning för att säkra tillväxt och innovationsförmåga.
För varje enskild människa, barn som vuxen, handlar det om att bli rustad för att kunna delta fullt ut i samhället och agera hållbart i en allt mer komplex och föränderlig värld.
Båda parter har stort fokus på STEM-ämnenaBåda parter har stort fokus på STEM-ämnena – naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Universeum genom sitt uppdrag och Volvo Cars genom sitt samhällsengagemang och kompetensförsörjningsbehov. I Universeums miljöer och program integreras STEM-ämnena i varandra och upplevs i en tvärvetenskaplig kontext.
“På Universeum utforskar vi världen genom STEM-ämnena. Det kommer bli ännu tydligare framåt, när våra stora satsningar på datavisualisering och matematik står klara. Dessutom satsar vi stort på pedagogik, både i samarbete med Göteborgs universitet och i egen metodutveckling. Vi längtar efter att få arbeta tillsammans med Volvo Cars i dessa viktiga framtidsfrågor.” Säger Carina Halvord, VD på Universeum.
Samarbetar med tre av Sveriges främsta teknikföretag
SKF och Saab är huvudpartners till Universeum sedan 2021. När Volvo Cars nu ansluter betyder det att vetenskapscentret samarbetar med tre av Sveriges främsta teknik- och innovationsföretag.
“För att kunna bidra till en hållbar utveckling, som individ och som samhälle, behövs kunskap och handlingskraft. Ska vi klara att möta målen i Agenda 2030 måste vi vara många olika aktörer som driver på och arbetar tillsammans på bred front. Jag är glad och stolt att Universeum samlar så många starka och viktiga krafter i hållbarhetsarbetet.” Fortsätter Carina Halvord.
Arbetet med unga är grunden för kompetensförsörjning
För Volvo Cars blir samarbetet en perfekt brygga till arbetet med World of Volvo, ett nytt upplevelsecentrum i Göteborg.
“Det långsiktiga intresset för naturvetenskap och teknik samt arbetet med barn och ungdomar är grunden för vår kompetensförsörjning, vilket är helt avgörande för vår framtid. Vi är nu med och bygger World of Volvo för att adressera helheten och Universeum kommer in som en viktig aktör i det pusslet. Vi är väldigt stolta över att kunna gå in som huvudpartner. För Volvo Cars är detta ytterligare ett steg kopplat till den pågående uppbyggnaden av upplevelsecentrumet.” Säger Kristian Abel, Volvo Cars RnD.
- Text: Universeum
- Foto: Universeum
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-