-
Kungliga Djurgårdens Intressenter förbinder sig att agera i klimatfrågan
Kungliga Djurgårdens Intressenter har nu undertecknat The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism. Därmed sällar de sig till destinationer som Göteborg, Aten, Finland, Scotland och 700 aktörer världen över som förbundit sig att bidra till att minska besöksnäringens klimatpåverkan.
Drygt 80 representanter för Kungliga Djurgårdens Intressenter samlades den 15 november för att följa upp gemensamt ställda mål och blicka framåt. Som ett led i det långsiktiga och strategiska hållbarhetsarbetet skrev Kungliga Djurgårdens Intressenters styrelse under The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism. På plats via länk för att högtidligen övervara signeringen var Jeremy Smith, en av författarna till deklarationen. Deklarationen, som togs fram i samband med COP26 i Glasgow 2021, är ett globalt initiativ för att sätta fokus på klimatfrågor kopplade till turism och driva på för minskning aa besöksnäringens klimatpåverkan.
Belyser den akuta nödvändigheten att agera i klimatfrågan
The Glasgow Declaration belyser den akuta nödvändigheten att agera i klimatfrågan. De som skriver under deklarationen åtar sig att mäta, sänka sina utsläpp, regenerera och säkra finansiering. Genom att skriva under deklarationen förbinder sig Kungliga Djurgårdens Intressenter att ta fram en konkret handlingsplan för minskade utsläpp inom tolv månader. En sådan plan finns redan upprättad genom det gedigna målinriktade arbete som gjorts intressenterna emellan. Planen kommer att lämnas in inom kort. Målet med The Glasgow Declaration är att skapa engagemang och driva på utvecklingen för att minska turismens koldioxidutsläpp med minst hälften under de kommande tio åren och nå netto noll så snart som möjligt före år 2050.
Vill vara med och driva på utvecklingen av en hållbar turism
”Vi på Kungliga Djurgården vill vara med och driva på utvecklingen av en hållbar turism. Att underteckna The Glasgow Declaration är en naturlig följd av det djupa engagemang i frågorna som alla vi på Djurgården känner. Det ställer krav på oss att mäta, agera och följa upp – ett arbetssätt vi redan arbetar efter”. Säger Camilla Zedendahl, vd Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Under dagen offentliggjordes även att the Global Sustainable Tourism Council (GSTC) beslutat förlägga sin världskongress till Sverige, Stockholm och Kungliga Djurgården 2024. Detta efter en gemensam inbjudan från Visit Sweden, Visit Stockholm, Tillväxtverket och Kungliga Djurgårdens Intressenter.
- Text: Kungliga Djurgården
- Foto: Ola Hedin
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-