-
Kungliga Djurgårdens Intressenter förbinder sig att agera i klimatfrågan
Kungliga Djurgårdens Intressenter har nu undertecknat The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism. Därmed sällar de sig till destinationer som Göteborg, Aten, Finland, Scotland och 700 aktörer världen över som förbundit sig att bidra till att minska besöksnäringens klimatpåverkan.
Drygt 80 representanter för Kungliga Djurgårdens Intressenter samlades den 15 november för att följa upp gemensamt ställda mål och blicka framåt. Som ett led i det långsiktiga och strategiska hållbarhetsarbetet skrev Kungliga Djurgårdens Intressenters styrelse under The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism. På plats via länk för att högtidligen övervara signeringen var Jeremy Smith, en av författarna till deklarationen. Deklarationen, som togs fram i samband med COP26 i Glasgow 2021, är ett globalt initiativ för att sätta fokus på klimatfrågor kopplade till turism och driva på för minskning aa besöksnäringens klimatpåverkan.
Belyser den akuta nödvändigheten att agera i klimatfrågan
The Glasgow Declaration belyser den akuta nödvändigheten att agera i klimatfrågan. De som skriver under deklarationen åtar sig att mäta, sänka sina utsläpp, regenerera och säkra finansiering. Genom att skriva under deklarationen förbinder sig Kungliga Djurgårdens Intressenter att ta fram en konkret handlingsplan för minskade utsläpp inom tolv månader. En sådan plan finns redan upprättad genom det gedigna målinriktade arbete som gjorts intressenterna emellan. Planen kommer att lämnas in inom kort. Målet med The Glasgow Declaration är att skapa engagemang och driva på utvecklingen för att minska turismens koldioxidutsläpp med minst hälften under de kommande tio åren och nå netto noll så snart som möjligt före år 2050.
Vill vara med och driva på utvecklingen av en hållbar turism
”Vi på Kungliga Djurgården vill vara med och driva på utvecklingen av en hållbar turism. Att underteckna The Glasgow Declaration är en naturlig följd av det djupa engagemang i frågorna som alla vi på Djurgården känner. Det ställer krav på oss att mäta, agera och följa upp – ett arbetssätt vi redan arbetar efter”. Säger Camilla Zedendahl, vd Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Under dagen offentliggjordes även att the Global Sustainable Tourism Council (GSTC) beslutat förlägga sin världskongress till Sverige, Stockholm och Kungliga Djurgården 2024. Detta efter en gemensam inbjudan från Visit Sweden, Visit Stockholm, Tillväxtverket och Kungliga Djurgårdens Intressenter.
- Text: Kungliga Djurgården
- Foto: Ola Hedin
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-