-
Från krigets Ukraina till turismkonferens i Göteborg
För nio månader sedan förändrades tillvaron för Lidia Fedchuk och Anna Vilchynska på turistbyrån i Lviv. Kriget i Ukraina stoppade turisterna och istället har de fått hjälpa internationell media och sina egna medborgare under de mest fruktansvärda tider.
Denna vecka är de i Göteborg för att ta emot en europeisk turismutmärkelse.
Turistbyrån gjordes om till presscenter för utländsk media
Lviv ligger bara några mil från den polska gränsen till Ukraina. Ett normalt år kommer många utländska turister för att besöka staden som 1998 utnämndes till ett av UNESCO:s världsarv. Men när Ryssland invaderade landet den 24 februari förändrades allt.
“För mig var det uppenbart vad som skulle hända. Två veckor innan började hela staden förberedas och turistbyrån gjordes om till presscenter för utländsk media som öppnade dagen efter invasionen.” Säger Lidia Fedchuk.
Men det var inte bara utländsk media som kom till turistbyrån. Dess läge nära järnvägsstationen gjorde den till samlingsplats för flyktingar från andra delar av Ukraina. Städer som Charkiv och Mariupol som blev hårt attackerade. Lidia och många andra öppnade sina hem för dem.
Det man planerat ställs på ända när flyglarmet ljuder
Utanför turistbyrån satte personalen upp en karta där de som flytt kunde sätta en nål på platsen de kom ifrån. Efter ett tag blev kartan så tung av alla nålar att den nästan kollapsade och fick flyttas in i lokalerna.
Mycket av förberedelserna handlar om hur man överlever. Personalen på turistbyrån har utbildats i hur man skyddar sig mot en attack med kemiska vapen och hjälper hotell och andra företag i turismsektorn med information och kunskap.
Lviv har skonats från de värsta attackerna. Men ofta ljuder flyglarmet över staden och man måste söka skydd. Ibland flera gånger per dag, ibland mer sällan.
”Det innebär alltid att det man planerat ställs på ända. Man vänjer sig men jag vill egentligen inte vänja mig. Vi har faktiskt börjat få tillbaka en del turister från andra delar av Ukraina som vill besöka gallerier eller göra andra normala saker.” Säger Lidia.
De är ett föredöme för alla som jobbar med offentlig service
Denna vecka håller europeiska turismorganisationen City Destination Alliance en konferens i Göteborg. Runt 80 personer från turistbyråer i 23 länder samlas på Svenska Mässan. Lidia och Anna är speciellt inbjudna för att ta emot utmärkelsen Hostmanship Award 2022.
”Utmärkelsen går till professionella turistinformatörer som gjort något exceptionellt för sin stad. I detta fall går det långt utöver vad som är normalt. Turismproffsen i Ukraina har visat enorm tapperhet, men också andra mänskliga värden som generositet och motståndskraft och blivit ett föredöme för oss alla som jobbar med offentlig service.” Säger Pablo Ortega Novillo som är ordförande för konferensen.
Staden Lviv har blivit ett nav för kulturliv, mat och affärer
De många flyktingarna i Lviv har också fört med sig positiva sidor. Staden har blivit ett nav för kulturliv och affärer då många flyttat sin verksamhet dit.
”Det öppnats restauranger med mat från andra regioner så vi har fått några helt nya kök. Det har också varit kraftiga reaktioner mot kriget från kulturen och projektet UNBROKEN har startats för att ge hjälp till dem som blivit svårt skadade.” Säger Anna Vilchynska.
De utländska journalisterna är numera färre. Istället har läkare från hela världen kommit till Lviv för att hjälpa till att behandla patienter på sjukhusen. Museer och gallerier som har skyddsrum tillåts hålla öppet, men många konstföremål skyddas genom att hållas gömda.
Hoppas och steg för steg gå tillbaka till det som är normalt
Just nu försöker man planera hur staden ska smyckas inför julen. Kommer den stora julgranen som vanligt att sättas upp och hur ska den i så fall få belysning när elektriciteten är kraftigt ransonerad.
”Vi hoppas att kriget ska sluta snart men vet inte när. Vi kan bara fortsätta arbeta och hoppas och steg för steg gå tillbaka till det som är normalt.” Avslutar Anna.
- Text: Stefan Gadd
- Foto: Stefan Gadd
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-