-
Tillsammans för ett mer attraktivt Värmland 2.0 – Värmlands Besöksnäringsdagar 2022
Den 17-18 november var det dags för Värmlands besöksnäringsdagar 2022 som i år hölls i Charlottenberg. Temat för dagarna var Tillsammans för ett mer attraktivt Värmland 2.0.
Stor uppslutning i Charlottenberg
128 deltagare samlades på Hotell Charlottenberg för att ta del av ny kunskap och inspiration utifrån fyra teman; Hållbara relationer, Attraktiv platsutveckling utan gränser, Innovationsboost samt Tillsammans för en hållbar besöksnäring.
– Vi är otroligt glada och stolta över att så många kom till Charlottenberg för att delta på Besöksnäringsdagarna som är ett tillfälle att mötas, nätverka, lära känna varandra och ta del av intressanta föreläsningar och goda exempel från näringen. Årets tema: Tillsammans för ett mer attraktivt Värmland 2.0 är viktigt för hela Värmland och jag hoppas att dessa två dagar gav mer kunskap och inspirerade för hur vi kan innovera mera och arbeta för en hållbar framtid tillsammans, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.
Bland föreläsarna fanns bland annat:
- Anna Österlund, platsstrateg på Placebrander tog oss igenom de hetaste framtidstrenderna, vikten av en hållbar besöksnäringsstrategi för Värmland och attraktiv platsutveckling.
- Sandra Sundbäck, vd på Paper Province, Mia Landin, vd på Visit Värmland och Anders Olsson, strateg på Region Värmland pratade om Smart Specialisering – Attraktion genom hållbar platsutveckling.
- Carl Ewald, ägare och grundare av Surflogiet som har sitt glampingparadis på Gotland och David Kvicklund ägare och grundare av Friendly Travel gav deltgarna konkreta tips på hur man kan börja arbeta med hållbarhet och pratade om platsutveckling.
- Tina Thörner, Kartläsare, rallysportprofil och damvärldsmästare tre gånger inspirerade deltagarna kring hållbarhet och innovationer kopplat till hur man arbetar med just detta inom rallysporten.
- Susanne Andersson, vd på Visit Sweden berättade om Visit Swedens uppdrag och vikten av att vi arbetar tillsammans för en hållbar besöksnäring.
- Anna Hag, Departementssekreterare Enheten för branscher och industri, Näringsdepartementet pratade om Strategi för hållbar turism och växande besöksnäring.
- Joakim Spetsmark, ägare och grundare av Bowter som också blev utsedd till Årets uppstickare under Värmlands Besöksnäringsdagar 2022 berättade om elbåtsföretaget som gjorde succé i Draknästet, om hur de skapat en elbåt som alla kan använda och som är en social plattform som låter dig uppleva vattnet tillsammans med dina vänner.
Årets vinnare
Under Värmlands Besöksnäringsdagar 2022 hyllade även Visit Värmland både finalister och vinnare av Värmlands Turismpris, Årets Uppstickare och Årets Uppsats.
Vinnare av Värmlands Turismpris 2022: Redan tidigare i höst korades Mattila natur- & kulturförening som vinnare av Värmlands Turismpris 2022 och är Värmlands bidrag till Stora Turismpriset 2022. På Värmlands Besöksnäringsdagar hyllades de som värdiga vinnare som med råge uppfyllt bedömningskriterierna och påvisat innovationskraft samt positiv utveckling.
Årets uppstickare: Årets Uppstickare är Bowter. Visit Värmland delar ut ett hedersomnämnande till Årets Uppstickare och med detta pris vill vi synliggöra en aktör som genom nytänkande, utveckling av befintlig verksamhet eller nystart, utmärkt sig inom besöksnäringen i Värmland.
Årets uppsats: Priset Årets Uppsats delas ut till bästa uppsats med fokus på Värmlands besöksnäring. Vinnare av Årets Uppsats är Varumärken i plats- och destinationsmarknadsföring skriven av Saga Lundmark & Linn Sjökvist.
Läs mer om Visit Värmlands arbete med och för besöksnäringen i regionen
Läs mer om Värmland på Turismnytt
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-