-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg – Mars 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Nu går vi in i en allt intensivare vårsäsong
Nu lämnar vi vintern bakom oss och går in i en allt intensivare vårsäsong. Eftersom mars 2022 var en månad utan pandemirestriktioner kommer lägesbilderna lämna jämförelserna med 2019 och istället jämföra utfallet med samma månad föregående år.
Både beläggningsgrad och antal sålda rum låg på en högre nivå än i mars förra året, mycket tack vare stora möten, mässor och evenemang. Antal belagda/sålda hotellrum ökade med 32% jämfört med mars 2022.
Under pandemin var det många som förutspådde att det skulle ta flera år innan efterfrågan var tillbaka på tidigare nivåer. Särskilt gällde detta storstadsturismen. Men det gick betydligt snabbare och redan 2022 var antalet gästnätter i Göteborgsregionen lika många som rekordåret 2019. Den starka efterfrågan drevs framför allt av resande från Sverige och Norge.
Hotellens RevPar visade en positiv utveckling
2023 har inletts starkt och resultatet för mars överträffade föregående år. Riktigt fullt i stan var det sista veckan då den stora internationella kongressen om demenssjukdomar AD/PD hölls på Svenska Mässsan med hotellbeläggning på över 90 procent. Men också tidigare var det en stark efterfrågan på vardagar.
Detta märks även i hotellens intjänandeförmåga (RevPar) som visade en positiv utveckling under månaden tack vare högre beläggningsnivå och högre priser i samband med de större arrangemangen. På helgerna var snittbeläggningen mer i linje med förra årets nivå medan antalet sålda hotellrum visade en ökning på 19%.
Hotellens snittbeläggning var något högre i Göteborg (62%) jämfört med de andra storstadsregionerna under mars (61% i Stockholm och 59% i Malmö).
En fördel med destinationens jubileumsår
Osäkerhet kring hushållsekonomin och ökade resekostnader kommer troligtvis medföra en del kompromisser för besöksnäringen i Göteborg. Flera mätningar indikerar dock att svenskarnas intresse för semesterresor och citybreaks kommer hålla i sig.
Göteborg har dessutom en stark fördel med jubileumsåret och destinationens nya och nygamla attraktioner och besöksmål. 2023 tros vara även året när även det internationella resandet troligtvis återhämtar sig. Många européer som planerar en semesterresa anger att de kommer att avsätta samma resebudget som förra året medan de drar ner på annan konsumtion.
Bokningsläget ser bra ut i april och inför sommaren
Större händelser under månaden gav ringar på vattnet. I samband med Sport Summit/Träffpunkt Idrott den 7–9 mars ökade aktivitetsnivån runtomkring Svenska Mässan med 65% (den 9/03) enligt data från Telia Crowd Insights och en hotellbeläggning var nästan 80%.
Liknande mönster kan noteras även i samband med Seniormässan den 14–15 mars (+40% av aktivitetsnivån runt Mässan och en beläggning på 74%). Öl & Whisky mässan den 14–15 april kommer troligtvis locka en del besökare men även den stora nyheten Grand Curiosa kommer att vara en dragare under året.
Bokningsläget ser bra ut med något högre andel bokade rum i april jämfört med i fjol (44%). Det är också värt att nämna att ca 40% av hotellrummen är redan bokade inför sommaren. I samband med arenakonserter som Metallica, Bruce Springsteen och Coldplay är över 80% bokade.
Läs hela Göteborg & Co:s lägesbild om Mars här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-