-
Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg – Mars 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.
Nu går vi in i en allt intensivare vårsäsong
Nu lämnar vi vintern bakom oss och går in i en allt intensivare vårsäsong. Eftersom mars 2022 var en månad utan pandemirestriktioner kommer lägesbilderna lämna jämförelserna med 2019 och istället jämföra utfallet med samma månad föregående år.
Både beläggningsgrad och antal sålda rum låg på en högre nivå än i mars förra året, mycket tack vare stora möten, mässor och evenemang. Antal belagda/sålda hotellrum ökade med 32% jämfört med mars 2022.
Under pandemin var det många som förutspådde att det skulle ta flera år innan efterfrågan var tillbaka på tidigare nivåer. Särskilt gällde detta storstadsturismen. Men det gick betydligt snabbare och redan 2022 var antalet gästnätter i Göteborgsregionen lika många som rekordåret 2019. Den starka efterfrågan drevs framför allt av resande från Sverige och Norge.
Hotellens RevPar visade en positiv utveckling
2023 har inletts starkt och resultatet för mars överträffade föregående år. Riktigt fullt i stan var det sista veckan då den stora internationella kongressen om demenssjukdomar AD/PD hölls på Svenska Mässsan med hotellbeläggning på över 90 procent. Men också tidigare var det en stark efterfrågan på vardagar.
Detta märks även i hotellens intjänandeförmåga (RevPar) som visade en positiv utveckling under månaden tack vare högre beläggningsnivå och högre priser i samband med de större arrangemangen. På helgerna var snittbeläggningen mer i linje med förra årets nivå medan antalet sålda hotellrum visade en ökning på 19%.
Hotellens snittbeläggning var något högre i Göteborg (62%) jämfört med de andra storstadsregionerna under mars (61% i Stockholm och 59% i Malmö).
En fördel med destinationens jubileumsår
Osäkerhet kring hushållsekonomin och ökade resekostnader kommer troligtvis medföra en del kompromisser för besöksnäringen i Göteborg. Flera mätningar indikerar dock att svenskarnas intresse för semesterresor och citybreaks kommer hålla i sig.
Göteborg har dessutom en stark fördel med jubileumsåret och destinationens nya och nygamla attraktioner och besöksmål. 2023 tros vara även året när även det internationella resandet troligtvis återhämtar sig. Många européer som planerar en semesterresa anger att de kommer att avsätta samma resebudget som förra året medan de drar ner på annan konsumtion.
Bokningsläget ser bra ut i april och inför sommaren
Större händelser under månaden gav ringar på vattnet. I samband med Sport Summit/Träffpunkt Idrott den 7–9 mars ökade aktivitetsnivån runtomkring Svenska Mässan med 65% (den 9/03) enligt data från Telia Crowd Insights och en hotellbeläggning var nästan 80%.
Liknande mönster kan noteras även i samband med Seniormässan den 14–15 mars (+40% av aktivitetsnivån runt Mässan och en beläggning på 74%). Öl & Whisky mässan den 14–15 april kommer troligtvis locka en del besökare men även den stora nyheten Grand Curiosa kommer att vara en dragare under året.
Bokningsläget ser bra ut med något högre andel bokade rum i april jämfört med i fjol (44%). Det är också värt att nämna att ca 40% av hotellrummen är redan bokade inför sommaren. I samband med arenakonserter som Metallica, Bruce Springsteen och Coldplay är över 80% bokade.
Läs hela Göteborg & Co:s lägesbild om Mars här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-