-
Har ni undrat över varför alltfler destinationer samarbetar med GoTo HUB?
Då är ni nog inte ensamma! GoTo HUB är ett företag som jobbar för att destinationer skall kunna bli bokningsbara och kunna sälja sina egna och samarbetspartners produkter på ett enkelt sätt till besökare.
Ett utmärkt verktyg för researrangörer och destinationsbolag
GoTo HUB menar att det bästa för destinationen är att man vid så många tillfällen som möjligt kan visa den bredd av aktiviteter, boende och evenemang som finns tillgängliga för besökaren. Detta gör att gästen kan göra aktiva val, planera och sedan se och uppleva mer på sin resa. Gäster upplever detta som en fantastisk service. Att man kan få rekommendationer av lokala aktörer är något som gäster önskar och något som blir viktigare och viktigare inom besöksnäringen.
”GoTo HUB har visat sig vara ett utmärkt verktyg för oss som researrangör. De har gjort så att vi når ut till en bredare publik och syns på fler ställen med våra erbjudanden. Sedan har de en fantastisk support att tillgå.” Säger Nils Möller – Väderötrafiken.
Det lönar sig att rekommendera varandra
Att rekommendera varandra kommer också med en ekonomisk uppsida. Vid alla tillfällen en aktör väljer att rekommendera och sälja någon annan så erhåller man en provision. Provisionen är densamma för alla som jobbar med GoTo HUB. Allt av det tekniska, ekonomiska, juridiska är något som GoTo HUB tar hand om.
”Vi vill att du skall kunna fokusera på ditt företag eller kommunikationen av din destination. Det bokningstekniska tar vi hand om. Det måste vara enkelt! Annars kommer man aldrig lyckas med aktiva samarbeten.” Säger Dan Granath, VD för GoTo HUB.
Redan ett hundratal aktörer som samarbetar med GoTo HUB
GoTo HUB startade dialogen med svenska destinationer under hösten 2022 och har lanserat flera samarbeten i Sverige under våren 2023. Idag arbetar de med Helsingborg, Båstad, Dalsland, Södra Bohuslän, Ängelholm och en aktör i Stockholms skärgård.
”Vårt samarbete med GoTo HUB har präglats av proffsigt bemötande från första stund. Vi valde GoTo HUB för produktens många möjligheter i kombination med enkelheten för varje aktör som väljer att gå med. Det som gör oss allra mest glada nu efter lansering är berömmen för trevligt bemötande och hjälpsamhet som GoTo HUB:s personal ständigt får från våra aktörer. Ser med spänning på vad detta kommer leda till framåt.” Säger Evelina Johnsson – marknadsstrateg på Helsingborgs stad.
Dan Granath tillägger: ”Vi är minst sagt stolta, ödmjuka och glada för att vi kommit igång så bra på den svenska marknaden. Det är med stor entusiasm som vi ser på tiden framöver. Att vi under så kort tid redan har ett hundratal aktörer som valt att samarbeta med oss är en stark indikator på att detta är något som är önskat av näringen och att vi är på rätt väg.”
GoTo HUB jobbar i partnerskap
GoTo HUB arbetar endast i samarbeten med destinationer och dess aktörer. Hittills har över 150 företag valt att använda GoTo HUB för att lyfta fram och sälja andra aktörer än sig själva. Det visar tydligt att man önskar att via samarbeten bygga starka destinationer som i större och större grad skall klara sig utan internationella säljkanaler. Där stora delar av pengarna som genereras av näringen lämnar landet.
GoTo HUB tar hand om hela operationen för att en destination ska kunna gå. Från att jobba med information/kommunikation/inspiration till att även kunna sälja produkter. Det betyder att företaget tar hand om bokningar, utbetalningar, produktbeskrivningar, resegaranti, och support för destinationen.
”Vi har därför byggt en lösning som kan implementeras oberoende av vilken lösning man använder på sin hemsida.”
En utveckling som mottas med öppna armar av gästen
Gäster vill kunna göra aktiva val när de beställer sin resa. Om man skall kunna erbjuda gästen det så behövs lokalkunskap. Lokalkunskap som bara finns tillgänglig på destinationen.
”Gäster idag är mer medvetna och pålästa än någonsin tidigare. Man vill kunna planlägga och boka sin resa hos en aktör man har förtroende för. Samtidigt önskar man ha en positiv påverkan på den plats man reser till. Den enda aktören som kan erbjuda detta är destinationsbolagen som har ett stort förtroende och ständigt jobbar för en bättre och grönare framtid.” Säger Dan.
Vägen vidare
”Vi ser fram emot en hektisk sommar med massor av aktivitet. Efter det så kommer vi att jobba vidare med vår satsning och hoppas att fler destinationer önskar att jobba med oss. Vi är ju en lösning som även möjliggör samarbete mellan destinationer, så här finns det massor av möjligheter. Tillsammans blir vi starkare.” Avslutar Dan Granath.
Läs mer här – www.gotohub.no eller maila direkt till Dan – [email protected]
- Text: Jakob Norrby & GoTo HUB
- Foto: Visit Helsingborg
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-