-
Har ni undrat över varför alltfler destinationer samarbetar med GoTo HUB?
Då är ni nog inte ensamma! GoTo HUB är ett företag som jobbar för att destinationer skall kunna bli bokningsbara och kunna sälja sina egna och samarbetspartners produkter på ett enkelt sätt till besökare.
Ett utmärkt verktyg för researrangörer och destinationsbolag
GoTo HUB menar att det bästa för destinationen är att man vid så många tillfällen som möjligt kan visa den bredd av aktiviteter, boende och evenemang som finns tillgängliga för besökaren. Detta gör att gästen kan göra aktiva val, planera och sedan se och uppleva mer på sin resa. Gäster upplever detta som en fantastisk service. Att man kan få rekommendationer av lokala aktörer är något som gäster önskar och något som blir viktigare och viktigare inom besöksnäringen.
”GoTo HUB har visat sig vara ett utmärkt verktyg för oss som researrangör. De har gjort så att vi når ut till en bredare publik och syns på fler ställen med våra erbjudanden. Sedan har de en fantastisk support att tillgå.” Säger Nils Möller – Väderötrafiken.
Det lönar sig att rekommendera varandra
Att rekommendera varandra kommer också med en ekonomisk uppsida. Vid alla tillfällen en aktör väljer att rekommendera och sälja någon annan så erhåller man en provision. Provisionen är densamma för alla som jobbar med GoTo HUB. Allt av det tekniska, ekonomiska, juridiska är något som GoTo HUB tar hand om.
”Vi vill att du skall kunna fokusera på ditt företag eller kommunikationen av din destination. Det bokningstekniska tar vi hand om. Det måste vara enkelt! Annars kommer man aldrig lyckas med aktiva samarbeten.” Säger Dan Granath, VD för GoTo HUB.
Redan ett hundratal aktörer som samarbetar med GoTo HUB
GoTo HUB startade dialogen med svenska destinationer under hösten 2022 och har lanserat flera samarbeten i Sverige under våren 2023. Idag arbetar de med Helsingborg, Båstad, Dalsland, Södra Bohuslän, Ängelholm och en aktör i Stockholms skärgård.
”Vårt samarbete med GoTo HUB har präglats av proffsigt bemötande från första stund. Vi valde GoTo HUB för produktens många möjligheter i kombination med enkelheten för varje aktör som väljer att gå med. Det som gör oss allra mest glada nu efter lansering är berömmen för trevligt bemötande och hjälpsamhet som GoTo HUB:s personal ständigt får från våra aktörer. Ser med spänning på vad detta kommer leda till framåt.” Säger Evelina Johnsson – marknadsstrateg på Helsingborgs stad.
Dan Granath tillägger: ”Vi är minst sagt stolta, ödmjuka och glada för att vi kommit igång så bra på den svenska marknaden. Det är med stor entusiasm som vi ser på tiden framöver. Att vi under så kort tid redan har ett hundratal aktörer som valt att samarbeta med oss är en stark indikator på att detta är något som är önskat av näringen och att vi är på rätt väg.”
GoTo HUB jobbar i partnerskap
GoTo HUB arbetar endast i samarbeten med destinationer och dess aktörer. Hittills har över 150 företag valt att använda GoTo HUB för att lyfta fram och sälja andra aktörer än sig själva. Det visar tydligt att man önskar att via samarbeten bygga starka destinationer som i större och större grad skall klara sig utan internationella säljkanaler. Där stora delar av pengarna som genereras av näringen lämnar landet.
GoTo HUB tar hand om hela operationen för att en destination ska kunna gå. Från att jobba med information/kommunikation/inspiration till att även kunna sälja produkter. Det betyder att företaget tar hand om bokningar, utbetalningar, produktbeskrivningar, resegaranti, och support för destinationen.
”Vi har därför byggt en lösning som kan implementeras oberoende av vilken lösning man använder på sin hemsida.”
En utveckling som mottas med öppna armar av gästen
Gäster vill kunna göra aktiva val när de beställer sin resa. Om man skall kunna erbjuda gästen det så behövs lokalkunskap. Lokalkunskap som bara finns tillgänglig på destinationen.
”Gäster idag är mer medvetna och pålästa än någonsin tidigare. Man vill kunna planlägga och boka sin resa hos en aktör man har förtroende för. Samtidigt önskar man ha en positiv påverkan på den plats man reser till. Den enda aktören som kan erbjuda detta är destinationsbolagen som har ett stort förtroende och ständigt jobbar för en bättre och grönare framtid.” Säger Dan.
Vägen vidare
”Vi ser fram emot en hektisk sommar med massor av aktivitet. Efter det så kommer vi att jobba vidare med vår satsning och hoppas att fler destinationer önskar att jobba med oss. Vi är ju en lösning som även möjliggör samarbete mellan destinationer, så här finns det massor av möjligheter. Tillsammans blir vi starkare.” Avslutar Dan Granath.
Läs mer här – www.gotohub.no eller maila direkt till Dan – [email protected]
- Text: Jakob Norrby & GoTo HUB
- Foto: Visit Helsingborg
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Som Revenue Managers och hotellägare vet vi att prisstrategi är kärnan i framgångsrik intäktsstyrning. De senaste...
-
-
Gästbloggare
-