-
Kalle Myrkrans ny chef för marknad och kommunikation på Visit Dalarna
Visit Dalarna är den samordnande och ledande kraften i utvecklingen av besöksnäringen i Dalarna och arbetar för att stärka Dalarna som destination, genom att ge besöksnäringsföretag och organisationer de bästa förutsättningarna för att utvecklas, växa och göra fler, bättre och hållbara affärer.
En positiv person med höga ambitioner, passion för gamla folkvagnar, löpning och sång, så beskriver sig Karl-Filip “Kalle” Myrkrans som från slutet av september är vår nya chef för marknad och kommunikation.
Kalle kommer att tillsammans med kollegorna på marknads- och kommunikationsavdelningen leda arbetet med att fortsätta stärka Dalarnas attraktivitet som besöksdestination, där digitalisering och internationalisering är viktiga aspekter för att stärka besöksnäringens aktörer.
Gedigen erfarenhet av marknadsföring och kommunikation
Kalle har en gedigen erfarenhet av marknadsföring och kommunikation och kommer närmast från en tjänst som Marketing manager på Sacpro AB i Falun och har före det jobbat tio år på olika tjänster inom Clas Ohlson.
– Jag ser verkligen fram mot att bli en del av teamet och få jobba med det fantastiska varumärket Dalarna. Tillsammans med mina nya kollegor och i samverkan med våra andra aktörer kommer vi fortsätta stärka besöksnäringen i Dalarna, säger Kalle Myrkrans och understryker att Dalarna är en fantastisk plats att både besöka och leva i.
– Dalarna är idag Sveriges fjärde största besöksregion med målet att år 2030 vara norra Europas ledande och mest attraktiva destination och där spelar kommunikation och marknadsföring en stor roll. Kalle har bred erfarenhet, såväl nationellt som internationellt och vi ser fram emot att han börjar hos oss för att fortsätta stärka det arbete som pågår, säger Chatarina Eriksson, vd på Visit Dalarna.
Visit Dalarna
Destinationsbolaget Visit Dalarna har det regionala uppdraget att utveckla, marknadsföra och sälja besöksregionen Dalarna nationellt och internationellt.
Dalarna är idag Sveriges fjärde största besöksregion med målet att år 2030 vara norra Europas ledande och mest attraktiva destination som erbjuder välkomnande och äkta upplevelser året runt.
Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,2 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål samt driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 700 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 45 anställda och omsätter ca 70 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Naturturismföretagen stärker ekonomin – redo att möta Jordbruksverket i rätten
Föreningens likviditet är nu säkrad inför rättsprocessen mot Jordbruksverket
-
Stora Karlsö vinnare av Stora turismpriset 2025
En av världens äldsta naturskyddade platser – och samtidigt en modell för framtidens hållbara besöksnäring
-
Marcus Eldh bloggar: Guiden som resurs för levande vandringsleder
De som inte har så stor vana av naturen behöver guider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig tidigare har visats i Sverige....
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
De senaste åren har danskarna i allt högre grad valt de svenska fjällen som sin vinterfavorit. Nu gör Ste...
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
När börjar de nya reglerna gälla? Riksdagen har nu beslutat att anta ny lagstiftning för delägare i fåma...
-
-
Gästbloggare
-