-
Transportföretagen och Sveriges Bussföretag lämnar in konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm
I slutet av år 2024 planerar den politiska majoriteten i Stockholm stad att införa miljözon klass 3 i en del av Stockholm city. Nu visar en konsekvensanalys framtagen av flera branschorganisationer att planerna har en för snäv tidsram och kommer att få stora negativa konsekvenser för näringslivet.
Bland annat hotas 200 000 bussresor och möjligheten till varuleveranser.
Ser flera utmaningar som behöver lösas innan ett införande
Förra veckan lämnade Transportföretagen, Sveriges Bussföretag, Fastighetsägarna Stockholm, Företagarna, Svensk Handel och Visita in en gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad till politikerna i stadshuset.
Näringslivet ställer sig positivt till en omställning som leder till en mer hållbar stad. Men ser utmaningar som vi berörda aktörer, tillsammans med Stockholm stad, behöver lösa innan beslutet genomförs. Den politiska majoritetens beslut om miljözon 3 fattades utan en ordentlig konsekvensanalys. Därför har branschorganisationerna själva gjort denna för att visa hur det slår mot näringslivet och Stockholm citys attraktionskraft.
En stor risk för brist på transporter
I dag är endast 3,8 procent av Stockholms lätta lastbilar el-drivna. Även fast andelen skulle öka så skulle miljözonen leda till dyrare transporter då elektriska lastbilar är betydligt dyrare än dieseldrivna.
Innan det blir realistiskt att kunna genomföra miljözon 3 behöver Stockholms stad stärka incitamenten för att investera i ellastbilar genom att se till så att effekten i näten stärks och tillgången på laddinfrastruktur ökar.
I princip inga turistbussar uppfyller kraven
När det gäller turistbussar finns det i princip inga som uppfyller kraven för miljözonen i dagsläget. Av 1745 turistbussar i Sverige är det idag en (1) som är eldriven. Det fåtal bussar som finns till salu och går på el är dessutom tillverkade under villkor som många regioner i Sverige inte accepterar, då de levereras av kinesiska företag.
Turist- och beställningsbusstrafiken genererar årligen tusentals resor till Stockholm som ger intäkter till besöksnäringen.
Bekymmer för taxinäringen
Den snäva tidshorisonten för miljözonen ställer även till bekymmer för taxinäringen. Långa leveranstider på elektriska fordon och otillräcklig utbyggnad av publik laddinfrastruktur försvårar.
Den befintliga fordonsflottan uppfyller till stor del inte kraven för miljözonen. Vilket kommer att skapa problem för alla typer av resor som taxiföretagen erbjuder, privata-, företags- och omsorgsresor.
Konsekvensanalysen belyser i övrigt bland annat:
◆ att det krävs en omställningsperiod med en rimlig tidplan.
◆ att det råder brist på fordon som uppfyller kraven.
◆ att nödvändig infrastruktur saknas.
◆ att city riskerar att förlora i attraktionskraft.
◆ att det finns risk för snedvriden konkurrens och förlorade arbetstillfällen.
◆ att det även finns andra potentiella insatser som kan leda till bättre luftkvalitet.Transportföretagen och Sveriges Bussföretag kommer fortsätta arbetet med att påverka implementeringen och utformningen av miljözon 3. Med fokus på ett införande som särskilt tar hänsyns till transportsektorns behov och är baserat på relevant fakta.
Läs hela konsekvensanalysen här.
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter att Internationella orienterin...
-
-
Gästbloggare
-