-
Transportföretagen och Sveriges Bussföretag lämnar in konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm
I slutet av år 2024 planerar den politiska majoriteten i Stockholm stad att införa miljözon klass 3 i en del av Stockholm city. Nu visar en konsekvensanalys framtagen av flera branschorganisationer att planerna har en för snäv tidsram och kommer att få stora negativa konsekvenser för näringslivet.
Bland annat hotas 200 000 bussresor och möjligheten till varuleveranser.
Ser flera utmaningar som behöver lösas innan ett införande
Förra veckan lämnade Transportföretagen, Sveriges Bussföretag, Fastighetsägarna Stockholm, Företagarna, Svensk Handel och Visita in en gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad till politikerna i stadshuset.
Näringslivet ställer sig positivt till en omställning som leder till en mer hållbar stad. Men ser utmaningar som vi berörda aktörer, tillsammans med Stockholm stad, behöver lösa innan beslutet genomförs. Den politiska majoritetens beslut om miljözon 3 fattades utan en ordentlig konsekvensanalys. Därför har branschorganisationerna själva gjort denna för att visa hur det slår mot näringslivet och Stockholm citys attraktionskraft.
En stor risk för brist på transporter
I dag är endast 3,8 procent av Stockholms lätta lastbilar el-drivna. Även fast andelen skulle öka så skulle miljözonen leda till dyrare transporter då elektriska lastbilar är betydligt dyrare än dieseldrivna.
Innan det blir realistiskt att kunna genomföra miljözon 3 behöver Stockholms stad stärka incitamenten för att investera i ellastbilar genom att se till så att effekten i näten stärks och tillgången på laddinfrastruktur ökar.
I princip inga turistbussar uppfyller kraven
När det gäller turistbussar finns det i princip inga som uppfyller kraven för miljözonen i dagsläget. Av 1745 turistbussar i Sverige är det idag en (1) som är eldriven. Det fåtal bussar som finns till salu och går på el är dessutom tillverkade under villkor som många regioner i Sverige inte accepterar, då de levereras av kinesiska företag.
Turist- och beställningsbusstrafiken genererar årligen tusentals resor till Stockholm som ger intäkter till besöksnäringen.
Bekymmer för taxinäringen
Den snäva tidshorisonten för miljözonen ställer även till bekymmer för taxinäringen. Långa leveranstider på elektriska fordon och otillräcklig utbyggnad av publik laddinfrastruktur försvårar.
Den befintliga fordonsflottan uppfyller till stor del inte kraven för miljözonen. Vilket kommer att skapa problem för alla typer av resor som taxiföretagen erbjuder, privata-, företags- och omsorgsresor.
Konsekvensanalysen belyser i övrigt bland annat:
◆ att det krävs en omställningsperiod med en rimlig tidplan.
◆ att det råder brist på fordon som uppfyller kraven.
◆ att nödvändig infrastruktur saknas.
◆ att city riskerar att förlora i attraktionskraft.
◆ att det finns risk för snedvriden konkurrens och förlorade arbetstillfällen.
◆ att det även finns andra potentiella insatser som kan leda till bättre luftkvalitet.Transportföretagen och Sveriges Bussföretag kommer fortsätta arbetet med att påverka implementeringen och utformningen av miljözon 3. Med fokus på ett införande som särskilt tar hänsyns till transportsektorns behov och är baserat på relevant fakta.
Läs hela konsekvensanalysen här.
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
-
Gästbloggare
-