-
Transportföretagen och Sveriges Bussföretag lämnar in konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm
I slutet av år 2024 planerar den politiska majoriteten i Stockholm stad att införa miljözon klass 3 i en del av Stockholm city. Nu visar en konsekvensanalys framtagen av flera branschorganisationer att planerna har en för snäv tidsram och kommer att få stora negativa konsekvenser för näringslivet.
Bland annat hotas 200 000 bussresor och möjligheten till varuleveranser.
Ser flera utmaningar som behöver lösas innan ett införande
Förra veckan lämnade Transportföretagen, Sveriges Bussföretag, Fastighetsägarna Stockholm, Företagarna, Svensk Handel och Visita in en gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad till politikerna i stadshuset.
Näringslivet ställer sig positivt till en omställning som leder till en mer hållbar stad. Men ser utmaningar som vi berörda aktörer, tillsammans med Stockholm stad, behöver lösa innan beslutet genomförs. Den politiska majoritetens beslut om miljözon 3 fattades utan en ordentlig konsekvensanalys. Därför har branschorganisationerna själva gjort denna för att visa hur det slår mot näringslivet och Stockholm citys attraktionskraft.
En stor risk för brist på transporter
I dag är endast 3,8 procent av Stockholms lätta lastbilar el-drivna. Även fast andelen skulle öka så skulle miljözonen leda till dyrare transporter då elektriska lastbilar är betydligt dyrare än dieseldrivna.
Innan det blir realistiskt att kunna genomföra miljözon 3 behöver Stockholms stad stärka incitamenten för att investera i ellastbilar genom att se till så att effekten i näten stärks och tillgången på laddinfrastruktur ökar.
I princip inga turistbussar uppfyller kraven
När det gäller turistbussar finns det i princip inga som uppfyller kraven för miljözonen i dagsläget. Av 1745 turistbussar i Sverige är det idag en (1) som är eldriven. Det fåtal bussar som finns till salu och går på el är dessutom tillverkade under villkor som många regioner i Sverige inte accepterar, då de levereras av kinesiska företag.
Turist- och beställningsbusstrafiken genererar årligen tusentals resor till Stockholm som ger intäkter till besöksnäringen.
Bekymmer för taxinäringen
Den snäva tidshorisonten för miljözonen ställer även till bekymmer för taxinäringen. Långa leveranstider på elektriska fordon och otillräcklig utbyggnad av publik laddinfrastruktur försvårar.
Den befintliga fordonsflottan uppfyller till stor del inte kraven för miljözonen. Vilket kommer att skapa problem för alla typer av resor som taxiföretagen erbjuder, privata-, företags- och omsorgsresor.
Konsekvensanalysen belyser i övrigt bland annat:
◆ att det krävs en omställningsperiod med en rimlig tidplan.
◆ att det råder brist på fordon som uppfyller kraven.
◆ att nödvändig infrastruktur saknas.
◆ att city riskerar att förlora i attraktionskraft.
◆ att det finns risk för snedvriden konkurrens och förlorade arbetstillfällen.
◆ att det även finns andra potentiella insatser som kan leda till bättre luftkvalitet.Transportföretagen och Sveriges Bussföretag kommer fortsätta arbetet med att påverka implementeringen och utformningen av miljözon 3. Med fokus på ett införande som särskilt tar hänsyns till transportsektorns behov och är baserat på relevant fakta.
Läs hela konsekvensanalysen här.
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-