-
Så lyckas er destination attrahera internationella gäster!
I en svajig konjunktur och med en svag krona tänker jag (Marcus Ståhl) att det är dags att skaka liv i er internationella marknadsföring. Här listas många tips på hur er destination, anläggning eller företag kan attrahera fler utländska besökare.
Allt fler intresserade av att satsa på utländska marknader
Det senaste året har vi på Fjällbyrån fått allt fler frågor kring internationell marknadsföring och allt fler verkar intresserade av att börja satsa på utländska marknader. Mitt intresse har också ökat då jag sedan ett drygt år tillbaka är delägare i Humbo.com, ett projekt som fortfarande är i sin linda men vi har redan samlat många insikter om internationella gäster och digital marknadsföring.
Innan vi börjar vill jag säga att precis som med all annan marknadsföring och varumärkesbyggande så är det inget som ger resultat över en natt. Så bara för att ni lägger ”några extra tusenlappar” på Danmark och Tyskland innebär inte det nödvändigtvis att gästerna kommer springande. Men med det sagt så är det aldrig försent att börja:)
Målgruppsanpassning
Välj inte hela världen, och kanske inte heller hela Tyskland (eller vilka länder ni nu väljer), försök hitta den delen av Tysklands population som du tror är mest benägen att överväga ett besök hos er. Försök förstå din målgrupp. Identifiera vilka länder och kulturer som är mest benägna att besöka din destination. Anpassa din marknadsföring efter deras preferenser, intressen och beteenden för att öka relevansen.
Intressen
Få kommer att resa till Sverige bara för att vi råkar ha ett fint hotell eller en schysst AirBnB-lägenhet. Det är utanför dörren reseanledningarna finns. Där tror jag på att försöka hitta sin nisch. Hitta dem som är intresserade av nationalparker, kajak, vandring, konserter eller exklusiva måltider. Inte alla samtidigt utan riktade budskap till rätt personer. Med all data som finns tillgänglig idag finns det alla möjligheter att vara kreativ vid val av målgrupp.
Kvalitativt innehåll
Skapa relevant och engagerande innehåll. Använd bild- och videomaterial för att visa upp destinationens unika drag och upplevelser. Har ni möjlighet att översätta delar av er hemsida eller skapa en enklare landningssida för respektive land/språk så ökar givetvis sannolikheten att ni lyckas attrahera nya gäster.
Språkval i annonser
Om ni annonserar via Meta kan ni antingen välja att skriva era annonser på flera olika språk eller låta Meta översätta automatiskt. Båda alternativen är ju såklart bättre än att inte översätta alls.
Lookalike
Skapa en lookalikemålgrupp i varje land utifrån era befintliga följare i Sverige. På det sättet kan Meta avgränsa era kampanjer till att endast synas för exempelvis norrmän som har liknande intressen och attribut som era befintliga följare. Visst låter väl det som en ganska bra start? Det kräver dock att du har minst 100 följare från det utvalda landet för att det ska fungera.
Google
Som Googlenörd kan jag ju inte motstå att ha en punkt om Google:) Men precis som med den svenska gästen så är Google en otroligt viktig källa för att ert resmål eller företag överhuvudtaget ska övervägas av den potentiella sverigeresenären. Försök att förstå hur just din potentiella gäst söker och vad de vill uppleva. Sedan får du, på ett eller annat sätt, försöka nå Googles sökresultat på relevanta söktermer för just den målgruppen (sökmotoroptimering eller med hjälp av Google Ads).
Det är exempelvis ungefär 4000 tyskar som varje månad googlar på ”urlaub in schweden”, har de någon chans att hitta er? Det är också ungefär 6000 personer världen över (exkluderat Sverige) som söker efter ”things to do in Sweden”, har de någon chans att springa på er destination bland de översta sökresultaten?
Samarbeta med Influencers
Utnyttja influencer-marknadsföring för att öka exponeringen. Samarbeta med influencers som har en stark närvaro i de aktuella länderna/regionerna och låt dem dela sina upplevelser från din destination. Även här vill jag slå ett slag för rätt målgrupper, välj inte bara influencers efter räckvidd utan efter relevans mot er målgrupp. Även om jag hört historier om resmål som helt plötsligt blivit otroligt populära tack vare en enskild influencer så ska ni inte tro att det kommer bli något mirakel. Rom byggdes inte heller på en dag:)
PR.
Jag tycker att ungefär samma regler bör gälla för PR som influencersamarbeten . Välj noga och utgå från intressebaserade målgrupper. Men har ni en bra story med twist så finns det ju en stor mängd internationella resemedier som kan plocka upp er story om de får nys om den.
Samarbete och paketering
Bygg starka partnerskap med lokala företag och organisationer i din omgivning. Det kan inkludera hotell, restauranger och lokala aktivitetsbolag och resebyråer. Samarbeta för att skapa paketerbjudanden och främja varandras tjänster. Tillsammans ökar ni chansen att ni lyckas nå genom bruset. Skapa minst ett Wow-paket med potential att bli en snackis!Använd data och analys
Utvärdera och analysera data regelbundet för att förstå besökarnas beteenden och justera din marknadsföringsstrategi därefter. Använd verktyg för analys och mätning för att se vilka kampanjer som ger bäst avkastning.
Hållbarhet och kultur
Framhäv hållbarhet och visa respekt för lokal kultur. Många internationella resenärer är angelägna om att stödja destinationer som värnar om miljön och respekterar lokal kultur och traditioner.
Jaha ni, det här blev ju en väldans massa tips men jag hoppas att ni fått lite inspiration:)
Och har du läst ända hit borde du kanske höra av dig och säga hej. Kanske kan vi samarbeta;) Du når mig lättast på [email protected] eller läs mer på fjallbyran.se.
Humbo.com
Skulle du vara intresserad av att höra mer om Humbo.com eller kanske bli en av plattformens första kunder? Då utlovas extra-allt-erbjudande då teamet just nu vill bevisa vad Humbo går för.Om inte annat vill jag tipsa om Visit Swedens kunskapsbank. Den innehåller mängder med insikter som kan få er marknadsföring att lyfta.
Här hittar ni fler av Marcus Ståhls blogginlägg på Turismnytt.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Villa Design i Björnrike
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-