-
Så lyckas er destination attrahera internationella gäster!
I en svajig konjunktur och med en svag krona tänker jag (Marcus Ståhl) att det är dags att skaka liv i er internationella marknadsföring. Här listas många tips på hur er destination, anläggning eller företag kan attrahera fler utländska besökare.
Allt fler intresserade av att satsa på utländska marknader
Det senaste året har vi på Fjällbyrån fått allt fler frågor kring internationell marknadsföring och allt fler verkar intresserade av att börja satsa på utländska marknader. Mitt intresse har också ökat då jag sedan ett drygt år tillbaka är delägare i Humbo.com, ett projekt som fortfarande är i sin linda men vi har redan samlat många insikter om internationella gäster och digital marknadsföring.
Innan vi börjar vill jag säga att precis som med all annan marknadsföring och varumärkesbyggande så är det inget som ger resultat över en natt. Så bara för att ni lägger ”några extra tusenlappar” på Danmark och Tyskland innebär inte det nödvändigtvis att gästerna kommer springande. Men med det sagt så är det aldrig försent att börja:)
Målgruppsanpassning
Välj inte hela världen, och kanske inte heller hela Tyskland (eller vilka länder ni nu väljer), försök hitta den delen av Tysklands population som du tror är mest benägen att överväga ett besök hos er. Försök förstå din målgrupp. Identifiera vilka länder och kulturer som är mest benägna att besöka din destination. Anpassa din marknadsföring efter deras preferenser, intressen och beteenden för att öka relevansen.
Intressen
Få kommer att resa till Sverige bara för att vi råkar ha ett fint hotell eller en schysst AirBnB-lägenhet. Det är utanför dörren reseanledningarna finns. Där tror jag på att försöka hitta sin nisch. Hitta dem som är intresserade av nationalparker, kajak, vandring, konserter eller exklusiva måltider. Inte alla samtidigt utan riktade budskap till rätt personer. Med all data som finns tillgänglig idag finns det alla möjligheter att vara kreativ vid val av målgrupp.
Kvalitativt innehåll
Skapa relevant och engagerande innehåll. Använd bild- och videomaterial för att visa upp destinationens unika drag och upplevelser. Har ni möjlighet att översätta delar av er hemsida eller skapa en enklare landningssida för respektive land/språk så ökar givetvis sannolikheten att ni lyckas attrahera nya gäster.
Språkval i annonser
Om ni annonserar via Meta kan ni antingen välja att skriva era annonser på flera olika språk eller låta Meta översätta automatiskt. Båda alternativen är ju såklart bättre än att inte översätta alls.
Lookalike
Skapa en lookalikemålgrupp i varje land utifrån era befintliga följare i Sverige. På det sättet kan Meta avgränsa era kampanjer till att endast synas för exempelvis norrmän som har liknande intressen och attribut som era befintliga följare. Visst låter väl det som en ganska bra start? Det kräver dock att du har minst 100 följare från det utvalda landet för att det ska fungera.
Google
Som Googlenörd kan jag ju inte motstå att ha en punkt om Google:) Men precis som med den svenska gästen så är Google en otroligt viktig källa för att ert resmål eller företag överhuvudtaget ska övervägas av den potentiella sverigeresenären. Försök att förstå hur just din potentiella gäst söker och vad de vill uppleva. Sedan får du, på ett eller annat sätt, försöka nå Googles sökresultat på relevanta söktermer för just den målgruppen (sökmotoroptimering eller med hjälp av Google Ads).
Det är exempelvis ungefär 4000 tyskar som varje månad googlar på ”urlaub in schweden”, har de någon chans att hitta er? Det är också ungefär 6000 personer världen över (exkluderat Sverige) som söker efter ”things to do in Sweden”, har de någon chans att springa på er destination bland de översta sökresultaten?
Samarbeta med Influencers
Utnyttja influencer-marknadsföring för att öka exponeringen. Samarbeta med influencers som har en stark närvaro i de aktuella länderna/regionerna och låt dem dela sina upplevelser från din destination. Även här vill jag slå ett slag för rätt målgrupper, välj inte bara influencers efter räckvidd utan efter relevans mot er målgrupp. Även om jag hört historier om resmål som helt plötsligt blivit otroligt populära tack vare en enskild influencer så ska ni inte tro att det kommer bli något mirakel. Rom byggdes inte heller på en dag:)
PR.
Jag tycker att ungefär samma regler bör gälla för PR som influencersamarbeten . Välj noga och utgå från intressebaserade målgrupper. Men har ni en bra story med twist så finns det ju en stor mängd internationella resemedier som kan plocka upp er story om de får nys om den.
Samarbete och paketering
Bygg starka partnerskap med lokala företag och organisationer i din omgivning. Det kan inkludera hotell, restauranger och lokala aktivitetsbolag och resebyråer. Samarbeta för att skapa paketerbjudanden och främja varandras tjänster. Tillsammans ökar ni chansen att ni lyckas nå genom bruset. Skapa minst ett Wow-paket med potential att bli en snackis!Använd data och analys
Utvärdera och analysera data regelbundet för att förstå besökarnas beteenden och justera din marknadsföringsstrategi därefter. Använd verktyg för analys och mätning för att se vilka kampanjer som ger bäst avkastning.
Hållbarhet och kultur
Framhäv hållbarhet och visa respekt för lokal kultur. Många internationella resenärer är angelägna om att stödja destinationer som värnar om miljön och respekterar lokal kultur och traditioner.
Jaha ni, det här blev ju en väldans massa tips men jag hoppas att ni fått lite inspiration:)
Och har du läst ända hit borde du kanske höra av dig och säga hej. Kanske kan vi samarbeta;) Du når mig lättast på [email protected] eller läs mer på fjallbyran.se.
Humbo.com
Skulle du vara intresserad av att höra mer om Humbo.com eller kanske bli en av plattformens första kunder? Då utlovas extra-allt-erbjudande då teamet just nu vill bevisa vad Humbo går för.Om inte annat vill jag tipsa om Visit Swedens kunskapsbank. Den innehåller mängder med insikter som kan få er marknadsföring att lyfta.
Här hittar ni fler av Marcus Ståhls blogginlägg på Turismnytt.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Villa Design i Björnrike
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-