-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
Torsdagen den 11 till 12 april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initiativet står de tre nationella nätverken; SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations), SNED (Swedish Network of Event Destinations) och SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus). Tillsammans representerar de medlemmar från de större destinations-, event- och mötesorganisationerna på kommunal nivå.
Målet är att samla personer från destinationsorganisationer
Samtidigt som Sveriges kommuner i allt större utsträckning börjar uppmärksamma betydelsen av den lokala besöksnäringen, möten och evenemang i arbetet med hållbar platsutveckling har de tre nätverken under flera år arbetat parallellt med att driva för medlemmarna aktuella frågor i syfte att skapa bättre förutsättningar för destinationers utveckling av hållbar turism, mötes- och evenemangsindustri på den lokala platsen.
Destinationsdagarna genomförs nu för första gången i Helsingborg. Det har som mål att samla verksamma personer från svenska destinationsorganisationer. Som kommuner och lokala destinationsbolag.
”Tanken är att Svenska Destinationsdagarna ska bli ett tydligt avstamp i hur vi bättre samordnar våra nätverk. Destinationsutveckling, möten & evenemang går hand i hand när vi utvecklar våra lokala platser”. Säger Sofie Lidholm, ordförande SNDMO.
Evenemang tillskrivs en allt större betydelse
Det är på den lokala platsen, ofta i nära dialog och samarbete mellan destinationsorganisationer och besöksnäring som utveckling av det lokala näringslivet sker. Evenemang tillskrivs allt större betydelse. Inte bara för att locka besökare till en plats, men också för att bygga stolthet och stärka attraktionskraften.
”Det blir alltmer uppenbart att vi behöver knyta starkare band mellan medlemmarna i de olika nätverken för att få till ett bredare erfarenhetsutbyte. Men också för att enas kring en gemensam röst mot lokala beslutsfattare och nationella aktörer som Visit Sweden, SKR (Sveriges Kommuner och Regioner), Tillväxtverket med flera. Vår förhoppning är att många destinationer tar tillfället i akt och deltar under de Svenska Destinationsdagarna”. Säger Patrik Tengwall, ordförande SNED.
Möten och större kongresser är en viktig motor för näringen
Möten och större kongresser är en viktig motor för bland annat den lokala hotellnäringen. Men inte minst för att attrahera talanger och skapa samarbeten lokalt.
”Tillgång till tillförlitlig och kontinuerlig data, marknadsföring som stärker varumärket Sverige men även effektiva och klimatsmarta transportlösningar är några av de frågor som alla tre nätverken driver. Under Svenska Destinationsdagarna får vi möjlighet att forma samarbetet framåt”. Säger Anna Lilja, ordförande SNCVB.
Om Svenska Destinationsdagarna
Svenska Destinationsdagarna är ett tvådagars branschmöte som genomförs för första gången torsdagen den 11 till 12 april i Helsingborg. Utöver relationsbyggande mellan svenska kommuner och lokala destinationsbolag erbjuds ett omfattande program med bland annat omvärldsbevakning, framtidsspaningar, case studies, panelsamtal och föreläsningar av inbjudna externa talare.
Svenska Destinationsdagarna har för närvarande 192 anmälda deltagare med representation från 45 svenska destinationer.
Anmäl er till branschmötet i Helsingborg här!
- Text: Helsingborg stad
- Foto: Therese Andersson
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-