-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
Torsdagen den 11 till 12 april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initiativet står de tre nationella nätverken; SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations), SNED (Swedish Network of Event Destinations) och SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus). Tillsammans representerar de medlemmar från de större destinations-, event- och mötesorganisationerna på kommunal nivå.
Målet är att samla personer från destinationsorganisationer
Samtidigt som Sveriges kommuner i allt större utsträckning börjar uppmärksamma betydelsen av den lokala besöksnäringen, möten och evenemang i arbetet med hållbar platsutveckling har de tre nätverken under flera år arbetat parallellt med att driva för medlemmarna aktuella frågor i syfte att skapa bättre förutsättningar för destinationers utveckling av hållbar turism, mötes- och evenemangsindustri på den lokala platsen.
Destinationsdagarna genomförs nu för första gången i Helsingborg. Det har som mål att samla verksamma personer från svenska destinationsorganisationer. Som kommuner och lokala destinationsbolag.
”Tanken är att Svenska Destinationsdagarna ska bli ett tydligt avstamp i hur vi bättre samordnar våra nätverk. Destinationsutveckling, möten & evenemang går hand i hand när vi utvecklar våra lokala platser”. Säger Sofie Lidholm, ordförande SNDMO.
Evenemang tillskrivs en allt större betydelse
Det är på den lokala platsen, ofta i nära dialog och samarbete mellan destinationsorganisationer och besöksnäring som utveckling av det lokala näringslivet sker. Evenemang tillskrivs allt större betydelse. Inte bara för att locka besökare till en plats, men också för att bygga stolthet och stärka attraktionskraften.
”Det blir alltmer uppenbart att vi behöver knyta starkare band mellan medlemmarna i de olika nätverken för att få till ett bredare erfarenhetsutbyte. Men också för att enas kring en gemensam röst mot lokala beslutsfattare och nationella aktörer som Visit Sweden, SKR (Sveriges Kommuner och Regioner), Tillväxtverket med flera. Vår förhoppning är att många destinationer tar tillfället i akt och deltar under de Svenska Destinationsdagarna”. Säger Patrik Tengwall, ordförande SNED.
Möten och större kongresser är en viktig motor för näringen
Möten och större kongresser är en viktig motor för bland annat den lokala hotellnäringen. Men inte minst för att attrahera talanger och skapa samarbeten lokalt.
”Tillgång till tillförlitlig och kontinuerlig data, marknadsföring som stärker varumärket Sverige men även effektiva och klimatsmarta transportlösningar är några av de frågor som alla tre nätverken driver. Under Svenska Destinationsdagarna får vi möjlighet att forma samarbetet framåt”. Säger Anna Lilja, ordförande SNCVB.
Om Svenska Destinationsdagarna
Svenska Destinationsdagarna är ett tvådagars branschmöte som genomförs för första gången torsdagen den 11 till 12 april i Helsingborg. Utöver relationsbyggande mellan svenska kommuner och lokala destinationsbolag erbjuds ett omfattande program med bland annat omvärldsbevakning, framtidsspaningar, case studies, panelsamtal och föreläsningar av inbjudna externa talare.
Svenska Destinationsdagarna har för närvarande 192 anmälda deltagare med representation från 45 svenska destinationer.
Anmäl er till branschmötet i Helsingborg här!
- Text: Helsingborg stad
- Foto: Therese Andersson
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-