-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
Torsdagen den 11 till 12 april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initiativet står de tre nationella nätverken; SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations), SNED (Swedish Network of Event Destinations) och SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus). Tillsammans representerar de medlemmar från de större destinations-, event- och mötesorganisationerna på kommunal nivå.
Målet är att samla personer från destinationsorganisationer
Samtidigt som Sveriges kommuner i allt större utsträckning börjar uppmärksamma betydelsen av den lokala besöksnäringen, möten och evenemang i arbetet med hållbar platsutveckling har de tre nätverken under flera år arbetat parallellt med att driva för medlemmarna aktuella frågor i syfte att skapa bättre förutsättningar för destinationers utveckling av hållbar turism, mötes- och evenemangsindustri på den lokala platsen.
Destinationsdagarna genomförs nu för första gången i Helsingborg. Det har som mål att samla verksamma personer från svenska destinationsorganisationer. Som kommuner och lokala destinationsbolag.
”Tanken är att Svenska Destinationsdagarna ska bli ett tydligt avstamp i hur vi bättre samordnar våra nätverk. Destinationsutveckling, möten & evenemang går hand i hand när vi utvecklar våra lokala platser”. Säger Sofie Lidholm, ordförande SNDMO.
Evenemang tillskrivs en allt större betydelse
Det är på den lokala platsen, ofta i nära dialog och samarbete mellan destinationsorganisationer och besöksnäring som utveckling av det lokala näringslivet sker. Evenemang tillskrivs allt större betydelse. Inte bara för att locka besökare till en plats, men också för att bygga stolthet och stärka attraktionskraften.
”Det blir alltmer uppenbart att vi behöver knyta starkare band mellan medlemmarna i de olika nätverken för att få till ett bredare erfarenhetsutbyte. Men också för att enas kring en gemensam röst mot lokala beslutsfattare och nationella aktörer som Visit Sweden, SKR (Sveriges Kommuner och Regioner), Tillväxtverket med flera. Vår förhoppning är att många destinationer tar tillfället i akt och deltar under de Svenska Destinationsdagarna”. Säger Patrik Tengwall, ordförande SNED.
Möten och större kongresser är en viktig motor för näringen
Möten och större kongresser är en viktig motor för bland annat den lokala hotellnäringen. Men inte minst för att attrahera talanger och skapa samarbeten lokalt.
”Tillgång till tillförlitlig och kontinuerlig data, marknadsföring som stärker varumärket Sverige men även effektiva och klimatsmarta transportlösningar är några av de frågor som alla tre nätverken driver. Under Svenska Destinationsdagarna får vi möjlighet att forma samarbetet framåt”. Säger Anna Lilja, ordförande SNCVB.
Om Svenska Destinationsdagarna
Svenska Destinationsdagarna är ett tvådagars branschmöte som genomförs för första gången torsdagen den 11 till 12 april i Helsingborg. Utöver relationsbyggande mellan svenska kommuner och lokala destinationsbolag erbjuds ett omfattande program med bland annat omvärldsbevakning, framtidsspaningar, case studies, panelsamtal och föreläsningar av inbjudna externa talare.
Svenska Destinationsdagarna har för närvarande 192 anmälda deltagare med representation från 45 svenska destinationer.
Anmäl er till branschmötet i Helsingborg här!
- Text: Helsingborg stad
- Foto: Therese Andersson
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Kalmar Slott – skrämmande spökvandringar i höstmörkret
På hösten händer det kusliga saker inne på Kalmar Slott. När höstmörkret sänker sig över staden och belysningen i...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Arctic Getaways – hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle
När en grupp företag går samman kan det lyfta en hel by, och på sikt en hel region. Arctic Getaways...
-
-
Gästbloggare
-