-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå och Visit Skellefteå samt Umeå och Skellefteå kommuner beslutat att gå vidare i en gemensam satsning på certifiering med EarthCheck. Det är världsledande när det gäller certifieringar och konsultationer för hållbara destinationer och turismorganisatoner.
”I mer än 30 år har våra medarbetare arbetat med regeringar, företag och destinationer för att leverera vetenskapligt underbyggda, strategiska och hållbara resultat. Vi ger våra kunder trygghet i att de får tillgång till framgångsrik och fokuserad expertis i sin hållbarhetsresa.” Säger Natasha Montesalvo, destinationskonsult på EarthCheck.
Skellefteå ser fram emot att göra Umeå sällskap i arbetet med certifieringen
EarthCheck är ackrediterade av Global Sustainable Tourism Council (GSTC) att göra certifieringar baserat på just GSTC:s kriterier. Vilket också gör att allt arbete som redan är gjort i Västerbotten kommer till nytta.
Aktörer inom besöksnäringen i regionen har sedan 2015 arbetat tillsammans enligt en egen metod, Västerbotten Experience. Den baseras på just Global Sustainable Tourism Councils kriterier för hållbar turism. Över 100 turismföretag, tre destinationsorgansiationer och 10 av länets 15 kommuner jobbar enligt metoden. Som innebär genomgång och uppföljning av fler än 41 kriterier och indikatorer.
Umeå arbetar sedan en tid tillbaka med att certifiera sig med EarthCheck och nu påbörjar Skellefteå arbetet.
”Vi i Skellefteå ser fram emot att göra Umeå sällskap i arbetet med EarthCheck. Det går helt i linje med våra kommuners mål och ambitioner inom hållbarhet och genom en tredjepartscertifiering stärker vi vår position och trovärdighet.” Säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå.
EarthCheck hjälper till att stärka Västerbotten som en hållbar destination
På sikt finns också en ambition i regionen att kunna genomföra fler certifieringar hos intresserade organisationer. Som t.ex Gold of Lapland och även andra turismföretag.
”EarthCheck-certifiering är vägen framåt för oss att visa vår regions engagemang för mer hållbara metoder för regionen, de lokala destinationerna och turistföretagen”. Säger Annika Sandström, regionturismchef vid Region Västerbotten. ”EarthCheck kommer att hjälpa oss att stärka Västerbottens varumärke som en hållbar destination i Sverige, stärka lokala företags insatser och attrahera medvetna människor som vill uppleva Västerbotten.”
Här kan ni läsa mer om Västerbotten på Turismnytt.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: Jonas Westling
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-