-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå och Visit Skellefteå samt Umeå och Skellefteå kommuner beslutat att gå vidare i en gemensam satsning på certifiering med EarthCheck. Det är världsledande när det gäller certifieringar och konsultationer för hållbara destinationer och turismorganisatoner.
”I mer än 30 år har våra medarbetare arbetat med regeringar, företag och destinationer för att leverera vetenskapligt underbyggda, strategiska och hållbara resultat. Vi ger våra kunder trygghet i att de får tillgång till framgångsrik och fokuserad expertis i sin hållbarhetsresa.” Säger Natasha Montesalvo, destinationskonsult på EarthCheck.
Skellefteå ser fram emot att göra Umeå sällskap i arbetet med certifieringen
EarthCheck är ackrediterade av Global Sustainable Tourism Council (GSTC) att göra certifieringar baserat på just GSTC:s kriterier. Vilket också gör att allt arbete som redan är gjort i Västerbotten kommer till nytta.
Aktörer inom besöksnäringen i regionen har sedan 2015 arbetat tillsammans enligt en egen metod, Västerbotten Experience. Den baseras på just Global Sustainable Tourism Councils kriterier för hållbar turism. Över 100 turismföretag, tre destinationsorgansiationer och 10 av länets 15 kommuner jobbar enligt metoden. Som innebär genomgång och uppföljning av fler än 41 kriterier och indikatorer.
Umeå arbetar sedan en tid tillbaka med att certifiera sig med EarthCheck och nu påbörjar Skellefteå arbetet.
”Vi i Skellefteå ser fram emot att göra Umeå sällskap i arbetet med EarthCheck. Det går helt i linje med våra kommuners mål och ambitioner inom hållbarhet och genom en tredjepartscertifiering stärker vi vår position och trovärdighet.” Säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå.
EarthCheck hjälper till att stärka Västerbotten som en hållbar destination
På sikt finns också en ambition i regionen att kunna genomföra fler certifieringar hos intresserade organisationer. Som t.ex Gold of Lapland och även andra turismföretag.
”EarthCheck-certifiering är vägen framåt för oss att visa vår regions engagemang för mer hållbara metoder för regionen, de lokala destinationerna och turistföretagen”. Säger Annika Sandström, regionturismchef vid Region Västerbotten. ”EarthCheck kommer att hjälpa oss att stärka Västerbottens varumärke som en hållbar destination i Sverige, stärka lokala företags insatser och attrahera medvetna människor som vill uppleva Västerbotten.”
Här kan ni läsa mer om Västerbotten på Turismnytt.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: Jonas Westling
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-