-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå och Visit Skellefteå samt Umeå och Skellefteå kommuner beslutat att gå vidare i en gemensam satsning på certifiering med EarthCheck. Det är världsledande när det gäller certifieringar och konsultationer för hållbara destinationer och turismorganisatoner.
”I mer än 30 år har våra medarbetare arbetat med regeringar, företag och destinationer för att leverera vetenskapligt underbyggda, strategiska och hållbara resultat. Vi ger våra kunder trygghet i att de får tillgång till framgångsrik och fokuserad expertis i sin hållbarhetsresa.” Säger Natasha Montesalvo, destinationskonsult på EarthCheck.
Skellefteå ser fram emot att göra Umeå sällskap i arbetet med certifieringen
EarthCheck är ackrediterade av Global Sustainable Tourism Council (GSTC) att göra certifieringar baserat på just GSTC:s kriterier. Vilket också gör att allt arbete som redan är gjort i Västerbotten kommer till nytta.
Aktörer inom besöksnäringen i regionen har sedan 2015 arbetat tillsammans enligt en egen metod, Västerbotten Experience. Den baseras på just Global Sustainable Tourism Councils kriterier för hållbar turism. Över 100 turismföretag, tre destinationsorgansiationer och 10 av länets 15 kommuner jobbar enligt metoden. Som innebär genomgång och uppföljning av fler än 41 kriterier och indikatorer.
Umeå arbetar sedan en tid tillbaka med att certifiera sig med EarthCheck och nu påbörjar Skellefteå arbetet.
”Vi i Skellefteå ser fram emot att göra Umeå sällskap i arbetet med EarthCheck. Det går helt i linje med våra kommuners mål och ambitioner inom hållbarhet och genom en tredjepartscertifiering stärker vi vår position och trovärdighet.” Säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå.
EarthCheck hjälper till att stärka Västerbotten som en hållbar destination
På sikt finns också en ambition i regionen att kunna genomföra fler certifieringar hos intresserade organisationer. Som t.ex Gold of Lapland och även andra turismföretag.
”EarthCheck-certifiering är vägen framåt för oss att visa vår regions engagemang för mer hållbara metoder för regionen, de lokala destinationerna och turistföretagen”. Säger Annika Sandström, regionturismchef vid Region Västerbotten. ”EarthCheck kommer att hjälpa oss att stärka Västerbottens varumärke som en hållbar destination i Sverige, stärka lokala företags insatser och attrahera medvetna människor som vill uppleva Västerbotten.”
Här kan ni läsa mer om Västerbotten på Turismnytt.
- Text: Region Västerbotten
- Foto: Jonas Westling
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-