-
Ny målgruppsanalys från Visit Sweden om potentiella Sverigebesökare
Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80 miljoner potentiella Sverigebesökare.
Idag publiceras hela analysresultatet, land för land, på Visit Swedens kunskapsbank för besöksnäring, företag och intresserade.
Den mest omfattande analysen av besökare som gjorts på länge
Analysen innehåller helt färska fakta om vilka som reser på semester till Sverige. Hur många de är, hur de reser hit, hur länge de stannar, vilken typ av semesterresor de föredrar, hur de bor och vilket ressällskap de har.
Även vad de gillar med Sverige, vad som påverkar valet av Sverige, vilka aktiviteter som lockar mest, var i Sverige man helst reser till, samt hur man inspireras. Vilka medier som används, hur och var man söker information, hur man helst bokar, vad man vill förboka, vad som är viktigt och vilka drivkrafterna är för att resa.
“Detta är den mest omfattande analysen av potentiella Sverigebesökare som vi gjort på flera år”. Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
God kunskap är avgörande för Sveriges besöksnäring
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på Visit Swedens uppdrag. Sammanlagt genomfördes över 9 000 intervjuer bland globala resenärer som är potentiella besökare av Sverige i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige. Intervjuerna genomfördes via internet med män och kvinnor i åldern 20-70 år under perioden 16 april till 4 juni 2024.
“God kunskap om målgruppen som attraheras av det Sverige erbjuder, är direkt avgörande för Sveriges turism- och besöksnäring. För att utveckla erbjudanden, produkter, destinationer, verksamheter och marknadsföring.” Säger Tina Olsson som är strategisk chef för Visit Sweden.
Några axplock ur den helt nya analysen:
♦ Sverige uppfattas inte längre som dyrt av målgruppen, vilket Sverige gjort i decennier.
♦ 85% tycker att Sverige är ett intressant resmål; 55% har redan varit här och vill återvända.
♦ Sveriges natur rankas som nummer ett bland reseanledningarna för att semestra i Sverige från Danmark, Frankrike, Tyskland, USA – och av svenskarna själva.
♦ Många anger ”ekonomi” och ”pengar”, ”klimatet” och ”världsläget” samt ”hälsan” som det som kommer att påverka semesterresandet under de kommande fem åren.
Här kan ni läsa hela den nya målgruppsanalysen.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-