-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO)-jobb till ungdomar.
Syftet är att skapa vägar in i arbetslivet, främja mångfald och öka studiemotivationen för ungdomar i utsatta områden som annars saknar etablerade nätverk. Samtidigt som de får värdefulla arbetsuppgifter och kontakter som kan bli en dörröppnare för framtiden.
Vill bidra till en positiv samhällsutveckling
SAO-modellen, utvecklad i samarbete med skolor, studievägledare och arbetsmarknadens parter, erbjuder ett alternativ till traditionell PRAO genom avlönat arbete för elever i årskurs 8. I samverkan med skolan arbetar eleverna två timmar i veckan med riktiga arbetsuppgifter. Detta ger dem värdefull arbetslivserfarenhet och ett första steg in i arbetslivet, samtidigt som studiemotivationen ökar.
Under våren 2025 kommer cirka hundra elever från Väsby skola i Upplands Väsby och S:t Olofsskolan i Sundsvall att delta i SAO-programmet. SkiStar tar emot två elever i Stockholm. De får prova på både administrativa uppgifter på kontoret och driftrelaterade uppgifter i Hammarbybacken.
“Vårt engagemang i Nästa generation Sverige är ett naturligt steg i vårt arbete för ökad mångfald och inkludering. Genom att erbjuda SAO-jobb vill vi ge ungdomar, oavsett bakgrund, en möjlighet att upptäcka arbetslivet och se sin egen potential. Det är också en långsiktig satsning där vi vill vara med och bidra till en positiv samhällsutveckling.” Säger Camilla Sundqvist, HR-chef på SkiStar.
Behöver arbetsgivare som har mod och kraft att öppna dörrar
Evin Cetin, initiativtagare till Nästa generation Sverige, betonar betydelsen av företag som SkiStar i arbetet för att bryta utanförskap.
“Vi är stolta över att ha med oss så pass många starka och långsiktiga partners för att erbjuda SAO-jobb i Sverige. Vårt mål är att etablera SAO som ett självklart sätt att bryta utanförskapet bland unga i samtliga utsatta områden. För det behöver vi arbetsgivare som har mod och kraft att öppna de dörrar de har makt över.” Säger Evin Cetin.
Här kan ni läsa mer om SkiStar på Turismnytt.
- Text: SkiStar AB
- Foto: Nästa generation Sverige
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-