lördag 10 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
    • Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
    • Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
    • SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Gårdsförsäljning som språngbräda för dryckesproducenter
    2025-04-12 12:18

    Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent

    Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda

    I förra veckan hade jag förmånen att föreläsa på ett inspirerande event där Destination Östersund och Dryckesbua samlade dryckesproducenter från Jämtland för att prata affärsutveckling och digital marknadsföring. Diskussionerna var engagerade, utvecklingsviljan påtaglig – och givetvis kom vi in på den nya möjligheten till gårdsförsäljning som träder i kraft den 1 juni 2025.

    Den nya lagstiftningen innebär en historisk förändring för småskaliga producenter av alkoholhaltiga drycker. Plötsligt öppnas dörrar till nya intäktsströmmar, direkta kundmöten och en kraftigt ökad roll i besöksnäringen. Men hur kan du som producent ta till vara på möjligheten – inte bara på gården utan också i dina digitala kanaler?

    Innan vi sätter igång vill jag nämna att alla detaljer kring det nya regelverket inte är klara än men det är hög tid att börja planera så att ni kan vinna gästerna direkt när de nya lagarna träder i kraft. Här en länk till sammanfattning hos Systembolaget. Här är våra bästa tips för att ta nästa steg:

    1. Bygg berättelsen kring din plats och produkt

    Med gårdsförsäljning knyts produkten ännu tydligare till platsen där den tillverkas. Det är en fantastisk möjlighet att jobba med storytelling: Varför just här? Vad är unikt med råvarorna? Hur smakar platsen?

    Tips: Skapa en serie inlägg eller korta filmer om din gård, produktionen och människorna bakom. Låt följarna ”smaka på resan”.

    2. Content marketing – utbilda och inspirera dina kunder

    Eftersom försäljning bara får ske i samband med ett kunskapshöjande besök, är det perfekt att bygga vidare på detta digitalt. Tänk att ditt innehåll ska vara antingen användbart, underhållande eller engagerande för mottagaren.

    Tips:

    • Skriv blogginlägg som förklarar skillnaden mellan olika ölstilar eller vintyper.
    • Dela recept på mat som passar med dina drycker.
    • Intervjua dina egna gäster efter provningar.

    Det bygger förtroende – och triggar nyfikenheten inför ett besök.

    3. Skapa lokala samarbeten – både fysiskt och digitalt

    Knyt ihop din gårdsförsäljning med andra upplevelser i regionen: lokala matproducenter, boenden, guider eller events. Det stärker erbjudandet för besökaren – och er synlighet tillsammans.

    Tips: Gör gemensamma inlägg i sociala medier, skapa ett samlat erbjudande (t.ex. ”Bryggerivandring + middag + övernattning”) eller starta en lokal digital karta med “smakstopp” i närområdet.

    4. Gör det lätt att hitta dig – och boka ett besök

    Med ökad nyfikenhet kommer fler att vilja besöka din gård. Då gäller det att inte missa chansen.

    Tips:

    • Se till att du finns med på Google Maps, det gör du genom att skapa (och utveckla) en Google Företagsprofil
    • Ha en uppdaterad hemsida med tydliga öppettider, bokningsmöjligheter och kontaktinformation (vi hjälper er gärna skapa/utveckla hemsidan)
    • Fundera på ett enkelt bokningssystem eller formulär, helst så att gästerna kan boka direkt online.

    5. Bygg relationen före, under och efter besöket

    Den fysiska gårdsförsäljningen är starten – inte slutet. Använd digitala kanaler för att hålla kontakt.

    Tips:

    • Samla e-postadresser på plats (med samtycke!) och skicka ut nyhetsbrev.
    • Uppmuntra gäster att följa dig på Instagram eller Facebook.
    • Skapa ett digitalt kundklubbskoncept där man får exklusiva inbjudningar och nyheter.

    6. Lyft det lokala gemensamt

    Under workshopen talade vi en hel del om hur man gemensamt som bransch kan skapa ett starkare köpsug för lokal dryck hos konsumenten. Det är i slutändan gästen i baren som måste efterfråga lokalt och vara beredd att betala för den upplevelsen.

    Tips: Ett alternativ skulle kunna vara en lokal stämpel/gemensamt varumärke ”Drick lokalt i Jämtland” som kan få fler konsumenter att välja lokalt. Ett sånt budskap skulle kunna användas gemensamt på hemsidor, i sociala medier och kanske även i barer/restauranger/på menyer?

     

    En ny tid för småskalighet och autentiska upplevelser

    Med de nya reglerna ges småskaliga producenter en konkret möjlighet att växa. Med rätt digital närvaro, lokal förankring och passion kan gårdsförsäljningen bli mer än ett nytt försäljningssätt – det kan bli starten på ett starkare varumärke och bidra till en starkare landsbygd.

    Vill du ha stöd med att paketera ditt erbjudande, hitta rätt kanalstrategi eller skapa innehåll som bygger relationer? Eller kanske boka en lokal workshop på ämnet? Hör av dig till oss på Fjällbyrån – vi brinner för att lyfta små aktörer i stora digitala landskap.

     

    ERBJUDANDE
    Jag driver även hemsidan bucketlist.nu, där har jag nyligen publicerat en lista med dryckesupplevelsen runt om i Sverige. Jag hoppas att artikeln ska inspirera fler att upptäcka svenska dryckesproducenter och jag tror att intresset kommer öka kraftigt i sommar med de nya lagarna. Om du tillverkar någon alkoholhaltig dryck och erbjuder upplevelser får du gärna maila mig så kan vi hitta ett sätt att hjälpa varandra synas bättre, det är ett första steg helt utan kostnad;)

    PS.

    Bilden är genererad av AI, det har hänt mycket på sistone och bilderna blir idag betydligt bättre än de blev för bara en månad sedan men den är fortfarande långt från perfekt:)

    Läs mer om Marcus Ståhl och fler av hans blogginlägg på Turismnytt

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Marcus Ståhl/AI
    Tweet
  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • En artikel från Östersundsposten om Jämtland Härjedalen Turism start på Vemdalsskalet år 1994.
    2025-05-03 23:58

    Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen

    Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet