söndag 1 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
    • Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
    • Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
    • Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Statistik från Ekonomifakta.se över exportvärdet från Sveriges olika branscher.
    2025-04-17 19:37

    Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål

    Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, syns det tydligt att exportvärdet för Resor (hur mycket pengar som utländska turister spenderar i Sverige) överstiger svensk export av till exempel varor och produkter som järn och stål, papper och papp eller malm och skrot av metaller.

    Potentialen är stor för utländsk turism

    Den senaste tiden har svensk produktexport stått i fokus. Men många gånger glöms det bort att turism från utlandet är en viktig svensk export – och hur viktig den är som finansiell resurs.

    Även om utländsk turism endast står för en fjärdedel av totala antalet övernattningar på kommersiella boenden i Sverige (ca 24,3 procent 2024), har den utländska turismen stor betydelse för svensk export. Med hög kännedom om det Sverige erbjuder samt goda och flexibla möjligheter att ta sig hit och runt i landet, är potentialen stor för utländsk turism att bli än viktigare för landets ekonomi och företag.

    Enligt Ekonomifakta.se som hämtar sin data från Statistiska Centralbyrån, stod utländsk turism till Sverige för exportvärdet om ca 113,2 Mdr SEK år 2024. Vilket kan jämföras med exportvärdet för papper & papp & varor därav: 104 Mdr SEK, eller järn & stål: 78,7 Mdr SEK.

    Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål

    Turismens betydelse för nationell image ökar

    Ökad turism betyder ökade intäkter och stärkt nationalimage. Färska studier visar att betydelsen av turism för länders och nationers image ökar. Det menar bland annat brittiska Brand Finance som följer detta i sitt Global Soft Power Index.

    Detta innebär samtidigt att betydelsen av effektiv marknadsföring av turistländer ökar. Eftersom marknadsföringen skapar önskad kännedom om platser och destinationer.

    ”Med tanke på de narrativ som förekommit om Sveriges gängkriminalitet, bombdåd och koranbränningar känns det betryggande att turism och marknadsföring av det som attraherar turister nu tydligt ökar i betydelse för Sveriges globala nationalimage.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

    Marknadsföring skapar intresse att besöka Sverige

    Visit Swedens globala marknadsföring av turistlandet Sverige nådde år 2024: 4,1 miljarder personer (brutto) i nära 40 länder. (2023 var siffran cirka 2,7 miljarder personer). Marknadsföringens kreativitet och Visit Swedens förmåga att nå fram och engagera är bärande för framgången.

    Det internationella intresset för turistlandet Sverige ökade med +21 procent år 2024 jämfört med rekordåret innan pandemin, år 2019. Detta enligt Visit Swedens undersökningar av turismrelaterade sökningar på internet om Sverige. Under pandemiåren var Visit Sweden en av få nationella turismorganisationer som globalt fortsatte att marknadsföra sitt land. För att långsiktigt attrahera turister och resenärer.

    ”Vi gläds verkligen åt den positiva turismutvecklingen och att vårt globala marknadsföringsarbete tydligt bidrar till den utvecklingen.” Avslutar Susanne Andersson.

    Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
    Källa: Brand Finance.

    Bakgrund för Exportvärdet

    Statistik för export presenteras med eftersläpning. I Statistiska Centralbyrån, SCB:s databas för Tjänstehandel redovisas årligen ”tjänsteexport” av ”resor”. Det vill säga turismens exportvärde – utländska turisters konsumtion i Sverige.

    SCB:s siffror möjliggör jämförelse av turismens exportvärde med annan export. Till exempel produktion eller annan tjänsteexport.

    Samtidigt: I SCB:s siffror finns delar av tjänstehandelns finansiella poster under andra kategorier i redovisningen än ”resor”. Det innebär att det blir viss diskrepans mellan Tillväxtverkets och Visitas sammanställningar av utländsk turismkonsumtion. Allas uppgifter är korrekta, men skiljer sig åt på grund av olika beräkningsmodeller för att kunna jämföra olika saker.

    En viss diskrepans mellan sammanställningar

    ◆ Tillväxtverkets redovisning av turismens exportvärde/utländska turismkonsumtion (116 mdr SEK år 2023), utgår från Sveriges officiella Nationalräkenskaper med fasta priser och 2022 som basår, för att kunna användas över tid, oberoende av inflation. För Nationalräkenskaperna som förvaltas av SCB har SCB beslutat att så länge det inte är möjligt att dela upp hela underkategorin ”resevalutaposten” i Nationalräkenskaperna, ska alla ekonomiska underposter redovisas som en klumpsumma. Tillväxtverket presenterar 2024-års siffror under hösten 2025. Här hittar ni Tillväxtverkets redovisning.

    ◆ Visita, besöksnäringens arbetsgivarorganisation, har kompletterat Tillväxtverkets publicerade redovisning av turismens exportvärde. De utgår från turismräkenskaper som Tillväxtverket tillgängliggör i sin statistikportal. Men Visita redovisar i stället med löpande priser, vilket innebär att turismexporten/turismens exportvärde för år 2023 då uppgår till 126 mdr SEK. Detta för önskad hänsyn till inflation och för att ge en så aktuell bild som möjligt av de ekonomiska transaktionerna när de faktiskt äger rum. Här kan ni läsa Visitas komplettering.

    ◆ Och i Statistiska Centralbyrån, SCB:s databas för Tjänstehandel återfinns redovisning av tjänsteexporten”. I detta fall av ”resor” = turismens exportvärde, vilket gör det möjligt att jämföra turismens exportvärde med andra export branscher, produkter, tjänster och år. SCB redovisar 2024-års siffror, men för 2023 redovisade SCB ett exportvärde om ca 105 mdr SEK. Delar av tjänstehandelns finansiella poster återfinns dock under andra kategorier i redovisningen än just ”resor”. Vilket medför diskrepans till Tillväxtverkets och Visitas redovisade siffror. Ni hittar deras databas med information här.

    Fakta:

    Grafer och skärmbilder är ett urval från Ekonomifakta.se som ägs av organisationen Svensk Näringsliv.

    Inkvarteringsstatistik av gästnätter i Sverige samt turismräkenskaperna är från Tillväxtverket.

    Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.

    • Text: Visit Sweden
    • Foto: Ekonomifakta.se
    Tweet
  • Vinterturismen fortsätter att växa i Sverige. Det visar ny statistik från Tillväxtverket.
    2025-05-31 18:44

    Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket

    Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.

  • Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag anser att det är glädjande att Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om att införa en miljözon klass 3.
    2025-05-31 17:05

    Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3

    Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.

  • Hur presenterar man en hel region på ett nytt och engagerande sätt? Visit Värmland svar är en digital kampanj där man får matcha med resmål.
    2025-05-30 23:45

    Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj

    Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.

  • M/S Finnsirius är ett av Finnlines fartyg som trafikerar sträckan mellan Kapellskär och Nådendal via Åland.
    2025-05-28 19:04

    Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland

    Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.

  • Det är en ambitionshöjning när regeringen tar viktiga steg för fossilfria flygbränslen enligt Transportföretagen.
    2025-05-28 18:10

    Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen

    Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.

  • SkiStar i samarbete med Luxcuper och We Love Football lanserar en ny fotbollscup i fjällen; Sälen Summer Games 2026.
    2025-05-27 19:56

    SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

    I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.

  • Varje år gör Svensk Camping en klassificering av svenska campingplatser. I år har 14 anläggningar fått fem stjärnor.
    2025-05-27 19:14

    Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser

    Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.

  • Karlskrona, Blekinge. En undersökning av Visit Sweden visar att svenskars attityd till turism är mycket positiv.
    2025-05-27 18:45

    Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister

    Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.

  • Skara Sommarland 2025 - besöksnäring
    2025-05-26 04:13

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

    Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar

  • Robert Pettersson berättar om 30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen.
    2025-05-26 00:42

    Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år

    30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-26 04:13

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...

    • 2025-05-24 19:18

      25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår

      I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...

    • 2025-05-24 23:09

      Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning

      Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...

    • 2025-05-27 19:56

      SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

      I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet