-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, syns det tydligt att exportvärdet för Resor (hur mycket pengar som utländska turister spenderar i Sverige) överstiger svensk export av till exempel varor och produkter som järn och stål, papper och papp eller malm och skrot av metaller.
Potentialen är stor för utländsk turism
Den senaste tiden har svensk produktexport stått i fokus. Men många gånger glöms det bort att turism från utlandet är en viktig svensk export – och hur viktig den är som finansiell resurs.
Även om utländsk turism endast står för en fjärdedel av totala antalet övernattningar på kommersiella boenden i Sverige (ca 24,3 procent 2024), har den utländska turismen stor betydelse för svensk export. Med hög kännedom om det Sverige erbjuder samt goda och flexibla möjligheter att ta sig hit och runt i landet, är potentialen stor för utländsk turism att bli än viktigare för landets ekonomi och företag.
Enligt Ekonomifakta.se som hämtar sin data från Statistiska Centralbyrån, stod utländsk turism till Sverige för exportvärdet om ca 113,2 Mdr SEK år 2024. Vilket kan jämföras med exportvärdet för papper & papp & varor därav: 104 Mdr SEK, eller järn & stål: 78,7 Mdr SEK.
Turismens betydelse för nationell image ökar
Ökad turism betyder ökade intäkter och stärkt nationalimage. Färska studier visar att betydelsen av turism för länders och nationers image ökar. Det menar bland annat brittiska Brand Finance som följer detta i sitt Global Soft Power Index.
Detta innebär samtidigt att betydelsen av effektiv marknadsföring av turistländer ökar. Eftersom marknadsföringen skapar önskad kännedom om platser och destinationer.
”Med tanke på de narrativ som förekommit om Sveriges gängkriminalitet, bombdåd och koranbränningar känns det betryggande att turism och marknadsföring av det som attraherar turister nu tydligt ökar i betydelse för Sveriges globala nationalimage.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Marknadsföring skapar intresse att besöka Sverige
Visit Swedens globala marknadsföring av turistlandet Sverige nådde år 2024: 4,1 miljarder personer (brutto) i nära 40 länder. (2023 var siffran cirka 2,7 miljarder personer). Marknadsföringens kreativitet och Visit Swedens förmåga att nå fram och engagera är bärande för framgången.
Det internationella intresset för turistlandet Sverige ökade med +21 procent år 2024 jämfört med rekordåret innan pandemin, år 2019. Detta enligt Visit Swedens undersökningar av turismrelaterade sökningar på internet om Sverige. Under pandemiåren var Visit Sweden en av få nationella turismorganisationer som globalt fortsatte att marknadsföra sitt land. För att långsiktigt attrahera turister och resenärer.
”Vi gläds verkligen åt den positiva turismutvecklingen och att vårt globala marknadsföringsarbete tydligt bidrar till den utvecklingen.” Avslutar Susanne Andersson.
Källa: Brand Finance.Bakgrund för Exportvärdet
Statistik för export presenteras med eftersläpning. I Statistiska Centralbyrån, SCB:s databas för Tjänstehandel redovisas årligen ”tjänsteexport” av ”resor”. Det vill säga turismens exportvärde – utländska turisters konsumtion i Sverige.
SCB:s siffror möjliggör jämförelse av turismens exportvärde med annan export. Till exempel produktion eller annan tjänsteexport.
Samtidigt: I SCB:s siffror finns delar av tjänstehandelns finansiella poster under andra kategorier i redovisningen än ”resor”. Det innebär att det blir viss diskrepans mellan Tillväxtverkets och Visitas sammanställningar av utländsk turismkonsumtion. Allas uppgifter är korrekta, men skiljer sig åt på grund av olika beräkningsmodeller för att kunna jämföra olika saker.
En viss diskrepans mellan sammanställningar
◆ Tillväxtverkets redovisning av turismens exportvärde/utländska turismkonsumtion (116 mdr SEK år 2023), utgår från Sveriges officiella Nationalräkenskaper med fasta priser och 2022 som basår, för att kunna användas över tid, oberoende av inflation. För Nationalräkenskaperna som förvaltas av SCB har SCB beslutat att så länge det inte är möjligt att dela upp hela underkategorin ”resevalutaposten” i Nationalräkenskaperna, ska alla ekonomiska underposter redovisas som en klumpsumma. Tillväxtverket presenterar 2024-års siffror under hösten 2025. Här hittar ni Tillväxtverkets redovisning.
◆ Visita, besöksnäringens arbetsgivarorganisation, har kompletterat Tillväxtverkets publicerade redovisning av turismens exportvärde. De utgår från turismräkenskaper som Tillväxtverket tillgängliggör i sin statistikportal. Men Visita redovisar i stället med löpande priser, vilket innebär att turismexporten/turismens exportvärde för år 2023 då uppgår till 126 mdr SEK. Detta för önskad hänsyn till inflation och för att ge en så aktuell bild som möjligt av de ekonomiska transaktionerna när de faktiskt äger rum. Här kan ni läsa Visitas komplettering.
◆ Och i Statistiska Centralbyrån, SCB:s databas för Tjänstehandel återfinns redovisning av tjänsteexporten”. I detta fall av ”resor” = turismens exportvärde, vilket gör det möjligt att jämföra turismens exportvärde med andra export branscher, produkter, tjänster och år. SCB redovisar 2024-års siffror, men för 2023 redovisade SCB ett exportvärde om ca 105 mdr SEK. Delar av tjänstehandelns finansiella poster återfinns dock under andra kategorier i redovisningen än just ”resor”. Vilket medför diskrepans till Tillväxtverkets och Visitas redovisade siffror. Ni hittar deras databas med information här.
Fakta:
Grafer och skärmbilder är ett urval från Ekonomifakta.se som ägs av organisationen Svensk Näringsliv.
Inkvarteringsstatistik av gästnätter i Sverige samt turismräkenskaperna är från Tillväxtverket.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Ekonomifakta.se
-
Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
På Interalpin i Innsbruck, Österrike, den 7 maj 2025 lanserades officiellt den nya alliansen Global Sustainabilit...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
-
Gästbloggare
-