onsdag 27 augusti 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
    • Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
    • Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
    • SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Falbygdens museum är en av verksamheterna som deltar i Familjeresan i Skaraborg 2025.
    2025-05-21 16:19

    Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar

    För fjärde året genomförs kampanjen Familjeresan i Skaraborg. Det är ett marknadssamarbete mellan företag och verksamheter inom besöksnäringen som har familj som målgrupp. Och i år är det större än någonsin. Hela 17 verksamheter deltar i samarbetet med att visa upp Skaraborgs stora utbud för familjer.

    Vill visa på bredden av familjeaktiviteter

    Syftet med hela kampanjen är att locka familjer till att besöka Skaraborg. Familjer är en viktig målgrupp, både när det gäller besök och inflyttning. Området vill med kampanjen visa upp det stora utbudet av upplevelse som finns och som är väldigt lätt att kombinera tack vare de korta avstånden. Det är enkelt att skapa sommarlovsminnen I Skaraborg – man kan vara vattenforskare på förmiddagen och tidsresenär innan läggdags. Varför krångla till det?

    Nya i årets samarbete är Naturum Hornborgasjön. Två nygamla verksamheter som varit med tidigare och nu återkommer är Dalenium och Bokäventyret. Totalt deltar 17 verksamheter i samarbetet och med så många verksamheter blir kombinationsmöjligheterna många.

    ”Vi vill vara med i Familjeresan för att visa på bredden av familjeaktiviteter i Skaraborg.” Säger Malin Herin naturumföreståndare Naturum Hornborgasjön.

    Budskapet nådde ut brett och sågs av många

    Årets Familjeresan i Skaraborg kommer som tidigare år att synas genom annonsering på Facebook och Instagram. Geografiskt vänder sig kampanjen till familjer med ca två timmar resa till Skaraborg. Nytt för i år blir annonsering på Youtube och i TV4. Därtill kommer ett samarbete med Familjen Reinhold från Kungälv som kommer besöka Skaraborg och berätta om det i sina kanaler.

    ”Den stora nyttan med det här samarbetet är att vi blir starka tillsammans. Vi kan visa upp ett gemensamt utbud och synas utanför Skaraborg på ett sätt som inte skulle vara möjligt för enskilda verksamheter och kommuner.” Säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och processledare för Visit Skaraborg.

    Förra årets kampanj var den av Skaraborgs kampanjer som gav mest utväxling av de satsade pengarna i form av synlighet. Den kampanjen nådde drygt 530 000 personer och fick över 2 miljoner exponeringar. Så budskapet nådde ut brett och sågs av många. De deltagande verksamheterna fick också ökad trafik till sina webbplatser.

    De 17 verksamheter som deltar i samarbetet

    Visit Skaraborg är en samverkansplattform för turistorganisationerna i Skaraborgs 15 kommuner. Medfinansiering kommer från Turistrådet Västsverige, Länsförsäkringar Skaraborg, Grevilli Fond och Skaraborgs kommunalförbund.

    De 17 verksamheter som deltar i samarbetet Familjeresan är: Arena Skövde, Balthazar Science Center, Barnens Hus, Billingen Skövde, Bokäventyret, Dalenium, Dressin i Gullspång, Ekehagens Forntidsby, Falbygdens museum, Karlsborgs Fästning, Kultur i Skövde, Läckö Slott med naturum, Minizoo, Naturum Hornborgasjön, Skara Sommarland, Vänermuseet samt Västergötlands Museum.

    Här kan ni läsa mer om Skaraborg på Turismnytt.

    • Text: Next Skövde
    • Foto: Falköpings kommun
    Tweet
  • I Simrishamn fördubblas befolkningen varje sommar och det ökar trycket på vattenresurserna. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
    2025-08-26 18:03

    Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar

    Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.

  • Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
    2025-08-26 16:08

    Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

    Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.

  • Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co.
    2025-08-25 17:55

    Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co

    Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.

  • SJ utser Jonas Abrahamsson till ny VD med tillträde den 1 mars 2026.
    2025-08-25 15:53

    SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör

    Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.

  • Artscape - Gatukonst i Eslöv - besöksnäring
    2025-08-25 02:29

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25

    Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Visit Blekinge nya satsning ska attrahera och engagera unga – både Blekingebor och framtida besökare.
    2025-08-24 16:46

    Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt

    Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.

  • Passagerarantalet fortsatte att öka för Öresundslinjen under juli.
    2025-08-23 18:31

    Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli

    Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.

  • Tännforsen i västra Jämtland.
    2025-08-23 17:52

    JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser

    I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.

  • Sofi Holmgren är ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
    2025-08-22 17:53

    Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board

    Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.

  • Spritmuseum är synnerligen aktiva i höst - med mässor, utställningar, panelsamtal, provningar och andra aktiviteter.
    2025-08-22 17:01

    Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter

    Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Webbinarium 25 september: Marknadsföring som maktfaktor - nyckeln till internationell framgång

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Spritmuseum – Dryckesmässa: BARA ÖL
      2025-08-30
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/bara-ol/
    • Spritmuseum Talks – Varför hantverksöl
      2025-08-30
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/spritmuseum-talks-varfor-hantverksol/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Spritmuseum Talks – Smakens psykologi
      2025-09-03
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/spritmuseum-talks-smakens-psykologi/
    • Göteborgsminglet på Jacy’z – nätverka och träffa ESS Groups delägare
      2025-09-10
      • Göteborg
      • göteborgsminglet.se/
    • Webinar med Linda Staaf – REPRIS: Regenerativ turism – en introduktion
      2025-09-10
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Mixed Reality Scandinavia – Konferens om filmturism och destinationsutveckling – 11-12 september
      2025-09-11
      • Ystad
      • www.ysvc.se/mixed-reality-scandinavia
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Västra Sörmlands besöksnäringsdag 2025
      2025-09-17
      • Strömsholms Slott
      • upplevutforska.confetti.events/
    • Upplev Norrköping – Besöksnäringsträff – Save the date
      2025-09-24
      • Norrköping
    • Webbinarium Visit Sweden: Marknadsföring som maktfaktor – nyckeln till internationell framgång
      2025-09-25
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/visitswedensinspirationswebbinarium2025
    • Besöksnäringsforum Västerbotten – 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
      • vasterbottensweden.com/foeretagsaktiviteter/
    • Nätverket för hållbarbesöksnäring – BarCamp – 6-7 oktober
      2025-10-06
      • Skövde/Hornborgasjön
      • www.natverkethallbarbesoksnaring.se/barcamp/
    • Webinarieserie – Vismer och Staaf nystar i… – ”Turism året runt – Den stora lösningen?”
      2025-10-09
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/vismer-staaf-nystar
    • Kulturarvsdagarna 13–14 oktober 2025
      2025-10-13
      • Stockholm
      • www.svensktkulturarv.se/foer-medlemsmuseer/kurs-konferens/
    • Hotell & Fastigheter (Fastighetsvärlden)
      2025-10-14
      • Stockholm
      • www.fastighetsvarlden.se/seminarier/hotell-fastigheter-2025/
    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-08-18 04:04

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...

    • 2025-08-18 17:09

      Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön

      Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny, omslutande utstäl...

    • 2025-08-23 17:52

      JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser

      I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...

    • 2025-08-21 17:14

      Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren

      Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning. En ny rapport visar att branschen behöver r...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som marknadsförare är den största utmaningen att våga välja bort. Det är för att du bara kan lägga pengar på en bråkdel av alla möjligheter ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet