-
Rapport från Hotellmarknadsdagen
Under tisdagen höll Pandox sin årliga hotellmarknadsdag på Hilton Stockholm Slussen.
Evenemanget är sedan flera år en uppskattad mötesplats för hotellbranschens nyckelpersoner och ett bra tillfälle att få veta mer om vad som händer på hotellmarknaden. Även i år var det fullsatt och det var en stor ökning av representanter från olika riskkapitalbolag – hotell har blivit ett attraktivt investeringsområde. På årets hotellmarknadsdag kom besökare från tolv olika nationer vilket visar på ett internationellt intresse för den skandinaviska hotellmarknaden i allmänhet och Pandox i synnerhet.
Teman för i år var vilka makrofaktorer som påverkar marknaden och vilken roll politiken spelar för hotellmarknadsutvecklingen.
Hotellmarknaden fortsatt stabil
VD Anders Nissen, Pandox AB, berättade om att hotellmarknaden i Skandinavien är fortsatt stabil samtidigt som marknaden i övriga Europa växer. I USA är hotellmarknaden fortsatt stark, i synnerhet i New York.
Stockholm har gått från att vara en huvudstad i mängden till att bli en internationell metropol som följer internationella trender.
Namnkunniga talare
De namnkunniga talarna avlöste varandra och först ut var Lars Thunell, Pandox förste ordförande och den som skapade bolaget genom att bryta ut hotelltillgångarna ur Securum. Han berättade om trenderna inom hotellvärlden och även hur Pandox resa till att bli det enormt framgångsrika och lönsamma hotellfastighetsbolag det är idag, har sett ut.
Därpå följde Klas Eklund, seniorekonom på SEB, som pekade på att Sverige rankar högt i världen bland annat när det gäller konkurrenskraft. Han visade dock även på risker som dåliga skolresultat, hög bolånegrad och ett stort flyktingmottagande samt att vi är sämst i Europa på integration av invandrare på arbetsmarknaden! Detta kan skapa motsättningar som verkligen kan ställa till det. Flyktingvågen togs också upp som både den utmaning det är men också som en möjlighet med unga välutbildade som nu kommer hit och bidrar till en positiv förändring av åldersfördelningen. För många hotellägare, framför allt på mindre orter, har det inneburit att de kan hyra ut sitt hotell till Migrationsverket och få in extra intäkter.
Före detta finansministern och statsministern Göran Persson talade också under hotellmarknadsdagen. Han gjorde en tillbakablick på de tjugo år Pandox varit verksamma och blickade även framåt med sin syn på potentiella globala hot och möjligheter. Bland annat pekade han på att tillväxten i Kina mycket väl kan bromsas av att pensionssystemet är underutvecklat och att de har få barn vilket skapar en population med allt högre medelålder som blir tvungna att spara till sin ålderdom istället för att konsumera. Samma mönster alltså som vi ser i Japan idag. Även Tyskland kommer sannolikt att hamna i en liknande situation, åtminstone demografiskt, vilket kan skapa problem i Europa.
Bokningssajter här för att stanna
Bokningssajterna, OTAerna, kommer fortsatt att dominera som distributörer vilket innebär fortsatt höga försäljningskostnader för hotellen, något som var det stora samtalsämnet på förra årets hotellmarknadsdag. Man får dock inte glömma att dessa också förser hotellen med viktig volym och i många fall till högre pris. Till exempel har det bidragit till att höja revpar i Stockholm. Att detta mellanled dessutom domineras starkt av två aktörer, Priceline och Expedia står för 95%, är också viktigt att ha med i beräkningen.
Följden blir att det blir allt viktigare för hotellen att få bokningarna via sina egna kanaler vilket i sin tur ställer stora krav på teknikutveckling och framför allt revenue management. Detta innebär också att utvecklingen mot större aktörer fortsätter och att de små fristående hotellen får det allt tuffare.
Även utvecklingen mot att allt fler bokningar görs via mobilen ställer nya krav ”- De hotell som kan hitta bra och effektiva lösningar för kunden på mobilen kommer att bli en vinnare på hotellmarknaden”, säger Pandox VD Anders Nissen.
Så utvecklar Pandox olönsamma hotell
Pandox har genom åren inriktat sig på att köpa underpresterande och olönsamma hotell, ett flertal i dåliga geografiska lägen. Många har varit skeptiska och sagt att bolaget har tagit sig an hopplösa verksamheter.
Men skeptikerna har visat sig ha fel. Pandox har lyckats vända många hotells dåliga lönsamhet till framgång. Genom förändringar i management/personal, byte av marknadssegment, byte av varumärke med mera har man kunnat leverera en bra avkastning. Många hotell har inte hängt med i den snabba utvecklingen och har missat vikten av att hela tiden följa med i marknaden.
Trender inom hotellvärlden
Om man skall sammanfatta några trender som kom fram eller förstärktes under dagen så var det väl detta:
Hotellkapaciteten fortsätter att växa i de flesta storstäderna, mer i vissa än i andra, så även efterfrågan.
Antalet asiatiska turister, och då i synnerhet kineser och indier, som kommer till Sverige och Europa fortsätter att öka. Det är från förhållandevis låga nivåer men med årliga ökningar på över 100% så blir det snabbt många. Efterfrågan på exotiska upplevelser bland främst kineserna är stor.
OTAerna fortsätter att vara en viktig leverantör av bokningar till hotellen men hotellen jobbar hårt med att få större andel av bokningarna via mer förmånliga kanaler.
AirBnB är en spelare som är här för att stanna och det måste hotellen förhålla sig till. Dock måste den delen av marknaden få samma krav och regleringar som hotellen.
Säkerheten – En av talarna berättade om den rigorösa säkerheten med vakter med dragna vapen och minutiösa kontroller på ett större hotell i Islamabad som mer liknade ett fort. Låt oss hoppas att det inte går så långt i vår del av världen, men helt klart är att säkerheten är, och kommer att vara, en nyckelfråga för lång tid framöver efter den senaste tidens händelser.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...
-
-
Gästbloggare
-