tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Anders Nissen, Pandox
    2015-11-26 11:26

    Rapport från Hotellmarknadsdagen

    Under tisdagen höll Pandox sin årliga hotellmarknadsdag på Hilton Stockholm Slussen.

    Evenemanget är sedan flera år en uppskattad mötesplats för hotellbranschens nyckelpersoner och ett bra tillfälle att få veta mer om vad som händer på hotellmarknaden. Även i år var det fullsatt och det var en stor ökning av representanter från olika riskkapitalbolag – hotell har blivit ett attraktivt investeringsområde. På årets hotellmarknadsdag kom besökare från tolv olika nationer vilket visar på ett internationellt intresse för den skandinaviska hotellmarknaden i allmänhet och Pandox i synnerhet.

    Teman för i år var vilka makrofaktorer som påverkar marknaden och vilken roll politiken spelar för hotellmarknadsutvecklingen.

    Hotellmarknaden fortsatt stabil

    VD Anders Nissen, Pandox AB, berättade om att hotellmarknaden i Skandinavien är fortsatt stabil samtidigt som marknaden i övriga Europa växer. I USA är hotellmarknaden fortsatt stark, i synnerhet i New York.

    Stockholm har gått från att vara en huvudstad i mängden till att bli en internationell metropol som följer internationella trender.

    Namnkunniga talare

    De namnkunniga talarna avlöste varandra och först ut var Lars Thunell, Pandox förste ordförande och den som skapade bolaget genom att bryta ut hotelltillgångarna ur Securum. Han berättade om trenderna inom hotellvärlden och även hur Pandox resa till att bli det enormt framgångsrika och lönsamma hotellfastighetsbolag det är idag, har sett ut.

    Därpå följde Klas Eklund, seniorekonom på SEB, som pekade på att Sverige rankar högt i världen bland annat när det gäller konkurrenskraft. Han visade dock även på risker som dåliga skolresultat, hög bolånegrad och ett stort flyktingmottagande samt att vi är sämst i Europa på integration av invandrare på arbetsmarknaden! Detta kan skapa motsättningar som verkligen kan ställa till det. Flyktingvågen togs också upp som både den utmaning det är men också som en möjlighet med unga välutbildade som nu kommer hit och bidrar till en positiv förändring av åldersfördelningen. För många hotellägare, framför allt på mindre orter, har det inneburit att de kan hyra ut sitt hotell till Migrationsverket och få in extra intäkter.

    Före detta finansministern och statsministern Göran Persson talade också under hotellmarknadsdagen. Han gjorde en tillbakablick på de tjugo år Pandox varit verksamma och blickade även framåt med sin syn på potentiella globala hot och möjligheter. Bland annat pekade han på att tillväxten i Kina mycket väl kan bromsas av att pensionssystemet är underutvecklat och att de har få barn vilket skapar en population med allt högre medelålder som blir tvungna att spara till sin ålderdom istället för att konsumera. Samma mönster alltså som vi ser i Japan idag. Även Tyskland kommer sannolikt att hamna i en liknande situation, åtminstone demografiskt, vilket kan skapa problem i Europa.

    Bokningssajter här för att stanna

    Bokningssajterna, OTAerna, kommer fortsatt att dominera som distributörer vilket innebär fortsatt höga försäljningskostnader för hotellen, något som var det stora samtalsämnet på förra årets hotellmarknadsdag. Man får dock inte glömma att dessa också förser hotellen med viktig volym och i många fall till högre pris. Till exempel har det bidragit till att höja revpar i Stockholm. Att detta mellanled dessutom domineras starkt av två aktörer, Priceline och Expedia står för 95%, är också viktigt att ha med i beräkningen.

    Följden blir att det blir allt viktigare för hotellen att få bokningarna via sina egna kanaler vilket i sin tur ställer stora krav på teknikutveckling och framför allt revenue management. Detta innebär också att utvecklingen mot större aktörer fortsätter och att de små fristående hotellen får det allt tuffare.

    Även utvecklingen mot att allt fler bokningar görs via mobilen ställer nya krav ”- De hotell som kan hitta bra och effektiva lösningar för kunden på mobilen kommer att bli en vinnare på hotellmarknaden”, säger Pandox VD Anders Nissen.

    Så utvecklar Pandox olönsamma hotell

    Pandox har genom åren inriktat sig på att köpa underpresterande och olönsamma hotell, ett flertal i dåliga geografiska lägen. Många har varit skeptiska och sagt att bolaget har tagit sig an hopplösa verksamheter.

    Men skeptikerna har visat sig ha fel. Pandox har lyckats vända många hotells dåliga lönsamhet till framgång. Genom förändringar i management/personal, byte av marknadssegment, byte av varumärke med mera har man kunnat leverera en bra avkastning. Många hotell har inte hängt med i den snabba utvecklingen och har missat vikten av att hela tiden följa med i marknaden.

    Trender inom hotellvärlden

    Om man skall sammanfatta några trender som kom fram eller förstärktes under dagen så var det väl detta:

    Hotellkapaciteten fortsätter att växa i de flesta storstäderna, mer i vissa än i andra, så även efterfrågan.

    Antalet asiatiska turister, och då i synnerhet kineser och indier, som kommer till Sverige och Europa fortsätter att öka. Det är från förhållandevis låga nivåer men med årliga ökningar på över 100% så blir det snabbt många. Efterfrågan på exotiska upplevelser bland främst kineserna är stor.

    OTAerna fortsätter att vara en viktig leverantör av bokningar till hotellen men hotellen jobbar hårt med att få större andel av bokningarna via mer förmånliga kanaler.

    AirBnB är en spelare som är här för att stanna och det måste hotellen förhålla sig till. Dock måste den delen av marknaden få samma krav och regleringar som hotellen.

    Säkerheten – En av talarna berättade om den rigorösa säkerheten med vakter med dragna vapen och minutiösa kontroller på ett större hotell i Islamabad som mer liknade ett fort. Låt oss hoppas att det inte går så långt i vår del av världen, men helt klart är att säkerheten är, och kommer att vara, en nyckelfråga för lång tid framöver efter den senaste tidens händelser.

     

     

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet