-
Rapport från Hotellmarknadsdagen
Under tisdagen höll Pandox sin årliga hotellmarknadsdag på Hilton Stockholm Slussen.
Evenemanget är sedan flera år en uppskattad mötesplats för hotellbranschens nyckelpersoner och ett bra tillfälle att få veta mer om vad som händer på hotellmarknaden. Även i år var det fullsatt och det var en stor ökning av representanter från olika riskkapitalbolag – hotell har blivit ett attraktivt investeringsområde. På årets hotellmarknadsdag kom besökare från tolv olika nationer vilket visar på ett internationellt intresse för den skandinaviska hotellmarknaden i allmänhet och Pandox i synnerhet.
Teman för i år var vilka makrofaktorer som påverkar marknaden och vilken roll politiken spelar för hotellmarknadsutvecklingen.
Hotellmarknaden fortsatt stabil
VD Anders Nissen, Pandox AB, berättade om att hotellmarknaden i Skandinavien är fortsatt stabil samtidigt som marknaden i övriga Europa växer. I USA är hotellmarknaden fortsatt stark, i synnerhet i New York.
Stockholm har gått från att vara en huvudstad i mängden till att bli en internationell metropol som följer internationella trender.
Namnkunniga talare
De namnkunniga talarna avlöste varandra och först ut var Lars Thunell, Pandox förste ordförande och den som skapade bolaget genom att bryta ut hotelltillgångarna ur Securum. Han berättade om trenderna inom hotellvärlden och även hur Pandox resa till att bli det enormt framgångsrika och lönsamma hotellfastighetsbolag det är idag, har sett ut.
Därpå följde Klas Eklund, seniorekonom på SEB, som pekade på att Sverige rankar högt i världen bland annat när det gäller konkurrenskraft. Han visade dock även på risker som dåliga skolresultat, hög bolånegrad och ett stort flyktingmottagande samt att vi är sämst i Europa på integration av invandrare på arbetsmarknaden! Detta kan skapa motsättningar som verkligen kan ställa till det. Flyktingvågen togs också upp som både den utmaning det är men också som en möjlighet med unga välutbildade som nu kommer hit och bidrar till en positiv förändring av åldersfördelningen. För många hotellägare, framför allt på mindre orter, har det inneburit att de kan hyra ut sitt hotell till Migrationsverket och få in extra intäkter.
Före detta finansministern och statsministern Göran Persson talade också under hotellmarknadsdagen. Han gjorde en tillbakablick på de tjugo år Pandox varit verksamma och blickade även framåt med sin syn på potentiella globala hot och möjligheter. Bland annat pekade han på att tillväxten i Kina mycket väl kan bromsas av att pensionssystemet är underutvecklat och att de har få barn vilket skapar en population med allt högre medelålder som blir tvungna att spara till sin ålderdom istället för att konsumera. Samma mönster alltså som vi ser i Japan idag. Även Tyskland kommer sannolikt att hamna i en liknande situation, åtminstone demografiskt, vilket kan skapa problem i Europa.
Bokningssajter här för att stanna
Bokningssajterna, OTAerna, kommer fortsatt att dominera som distributörer vilket innebär fortsatt höga försäljningskostnader för hotellen, något som var det stora samtalsämnet på förra årets hotellmarknadsdag. Man får dock inte glömma att dessa också förser hotellen med viktig volym och i många fall till högre pris. Till exempel har det bidragit till att höja revpar i Stockholm. Att detta mellanled dessutom domineras starkt av två aktörer, Priceline och Expedia står för 95%, är också viktigt att ha med i beräkningen.
Följden blir att det blir allt viktigare för hotellen att få bokningarna via sina egna kanaler vilket i sin tur ställer stora krav på teknikutveckling och framför allt revenue management. Detta innebär också att utvecklingen mot större aktörer fortsätter och att de små fristående hotellen får det allt tuffare.
Även utvecklingen mot att allt fler bokningar görs via mobilen ställer nya krav ”- De hotell som kan hitta bra och effektiva lösningar för kunden på mobilen kommer att bli en vinnare på hotellmarknaden”, säger Pandox VD Anders Nissen.
Så utvecklar Pandox olönsamma hotell
Pandox har genom åren inriktat sig på att köpa underpresterande och olönsamma hotell, ett flertal i dåliga geografiska lägen. Många har varit skeptiska och sagt att bolaget har tagit sig an hopplösa verksamheter.
Men skeptikerna har visat sig ha fel. Pandox har lyckats vända många hotells dåliga lönsamhet till framgång. Genom förändringar i management/personal, byte av marknadssegment, byte av varumärke med mera har man kunnat leverera en bra avkastning. Många hotell har inte hängt med i den snabba utvecklingen och har missat vikten av att hela tiden följa med i marknaden.
Trender inom hotellvärlden
Om man skall sammanfatta några trender som kom fram eller förstärktes under dagen så var det väl detta:
Hotellkapaciteten fortsätter att växa i de flesta storstäderna, mer i vissa än i andra, så även efterfrågan.
Antalet asiatiska turister, och då i synnerhet kineser och indier, som kommer till Sverige och Europa fortsätter att öka. Det är från förhållandevis låga nivåer men med årliga ökningar på över 100% så blir det snabbt många. Efterfrågan på exotiska upplevelser bland främst kineserna är stor.
OTAerna fortsätter att vara en viktig leverantör av bokningar till hotellen men hotellen jobbar hårt med att få större andel av bokningarna via mer förmånliga kanaler.
AirBnB är en spelare som är här för att stanna och det måste hotellen förhålla sig till. Dock måste den delen av marknaden få samma krav och regleringar som hotellen.
Säkerheten – En av talarna berättade om den rigorösa säkerheten med vakter med dragna vapen och minutiösa kontroller på ett större hotell i Islamabad som mer liknade ett fort. Låt oss hoppas att det inte går så långt i vår del av världen, men helt klart är att säkerheten är, och kommer att vara, en nyckelfråga för lång tid framöver efter den senaste tidens händelser.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-