-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglighetsambassadör och direktör på Scandic Hotels. Nu lanserar han en helt ny databas som täcker de största och mest attraktiva turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till deras tillgänglighetsinformation.
Samlad information för att göra planeringen enklare
Accessibility Business lanserar databasen för att både främja turistnäringen i Norden och hjälpa de turister som behöver tillgänglighetsinformation. Det är här man kommer att kunna hitta tillgänglighetsinformation om de större turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna.
Accessibility Business vet hur tidskrävande det kan vara att hitta information om tillgänglighet när man reser till ett annat land. I databasen följer de gästens resa från landning på flygplatsen till avresa med transport från flygplatsen till hotellet. Med databasen kan man planera innan man åker på utflykt, går på museum eller bersöker nöjespark, kryssningsfartyg och sightseeing. I databasen hittar man all tillgänglighetsinformation som företag lämnat på sina webbplatser.
Istället för att söka på webbplatsen efter adekvat information en efter en, har tillgänglighetskonsultfirman samlat in all tänkbar information i databasen. Detta kommer att göra planeringen av en resa mycket enklare.
Tar inget betalt för att finnas med i databasen
Databasen är i första hand byggd för Norden, fyra länder och åtta städer och mer än 130 länkar och fler kommer, med undantaget för Island idag. Med databasen blir det lättare att hitta information när man reser till större städer i Norden enskilt eller i grupp. Målet är att lägga till fler länder, städer och attraktioner.
Om ni har ett företag inom besöksnäringen och vill ha med er tillgänglighetsinformation i databasen, vänligen hör av er. Accessibility Business tar inget betalt för att finnas med i databasen. Det är en tjänst för att hjälpa den som söker tillgänglighetsinformation – och göra den tillgänglig.
De välkomnar just fler hotell att skicka in sina tillgänglighetserbjudanden som de kan lägga till i databasen.
Resande ska vara tillgängligt för alla
En av anledningarna till varför tillgänglighetskonsultfirman har tagit fram denna databas är att de har mött tusentals människor med olika tillgänglighetsbehov under åren. Alla som de träffat under de senaste tio åren säger att tillgänglighetsinformation är det som saknas mest när de reser. Resande ska vara tillgängligt för alla.
Besök gärna databasen och hör av er till Accessibility Business.
”Tillsammans gör vi Nordisk turism mer tillgänglig!”
Kontakt:
Magnus Berglund
+46707984766
[email protected]Bilden kommer från Myndigheten för delaktighet där man kan läsa mer om tillgänglighet – https://www.mfd.se/verktyg/lar-om-politikens-mal-och-inriktning/politikens-fyra-arbetssatt/befintliga-brister-i-tillgangligheten/
- Text: Magnus Berglund
- Foto: Myndigheten för delaktighet
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
-
Gästbloggare
-