-
År av satsningar ger resultat – Nyköping lockar allt fler besökare
Nyköping har stärkt sin position som en attraktiv destination. Enligt den senaste statistiken från Statistiska Centralbyrån (SCB), redovisad av Tillväxtverket, ökade antalet utländska gästnätter i kommunen med över 15 procent under 2024 jämfört med föregående år. Den största ökningen står de tyska besökarna för. Med hela 70 procent fler gästnätter under sommarmånaderna och 41 procent för hela året.
”Nyköping har verkligen vuxit som besöksmål och vi ser att vårt arbete med att skapa fler anledningar att besöka oss, satsa på marknadsföring och samarbeta internationellt ger resultat.” Säger Erik Lindhe, turistchef på Nyköpings kommun. ”Känslan är att våra gäster dessutom sprider sina positiva upplevelser vidare, vilket gör oss extra glada!”
Långsiktig tillväxt trots förändrade resmönster
De senaste tio åren har Nyköping haft en stadig tillväxt av besökare, bortsett från pandemin. Redan 2010 noterades ett rekordår för Stockholm Skavsta flygplats, då 2,5 miljoner passagerare anlände via flyg, vilket genererade många gästnätter i kommunen.
Under 2024 har Nyköping nått liknande nivåer – och mer därtill – med totalt cirka 310 000 registrerade gästnätter, trots att flygplatsens passagerarantal idag är betydligt lägre än 2010.
Tyskland – en nyckelmarknad för Nyköping
En viktig förklaring till den kraftiga ökningen av tyska besökare är det gemensamma samarbetet mellan åtta kommuner i Sörmland och Östergötland under namnet Inga Lindström Land. Regionen har profilerats mot den tyska marknaden genom att lyfta de populära filmerna om Inga Lindström.
”Med stöd från Visit Sweden har vi ökat vår synlighet i de tysktalande länderna genom digital marknadsföring och samarbeten med researrangörer. Det är fantastiskt att se att detta nu bär frukt.” Säger Maria Säfverblad, destinationsutvecklare med fokus på utlandsbearbetning i Nyköpings kommun.
Filmerna om Inga Lindström har haft en enorm betydelse för Nyköping och dess omgivningar. Sedan starten har över 100 filmer spelats in, och produktionsbolaget har haft sitt säte i Nyköping i 20 år. Populära inspelningsplatser inkluderar landsbygden längs väg 223, Nävekvarn, Vrena och Vibäck.
”Filmteamet bakom Inga Lindström är viktiga ambassadörer för Nyköping. Vi gläds extra åt beskedet att de återkommer för nya inspelningar även i år.” Avslutar Maria Säfverblad.
Nyköping har stor potential för fortsatt tillväxt
Tyskland är en av Sveriges viktigaste marknader enligt Visit Sweden. Hela 87 procent av de tyska resenärerna anser att Sverige är ett intressant resmål. 40 procent har redan varit här och vill återvända, medan 47 procent aldrig besökt Sverige men är intresserade av att göra det – vilket motsvarar hela 27 miljoner potentiella resenärer.
Tyska resenärer inspireras främst av vänner och familj, tidigare semesterupplevelser och filmer. Nyköping har lyckats kombinera alla dessa faktorer. Vilket skapar en stabil grund för fortsatt tillväxt inom destinationens besöksnäring.
Här kan ni läsa mer om Nyköping på Turismnytt.
- Text: Nyköping kommun
- Foto: Nyköping kommun
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Det är kontrasterna som definierar Växjö. Å ena sidan puls, shopping och nöjesliv. Å andra sidan mysiga gränder, ...
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen. T...
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar kan med glädje meddela att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har...
-
-
Gästbloggare
-