-
Är detta slutet för resejämförelsesajter?
Många är åsikterna om huruvida resejämförelsesajter ger korrekt information eller inte.
Enligt EU är svaret nej. Det är konsumentmyndigheterna inom EU som har granskat 352 resejämförelsesajter. Det är webbtjänster som jämför utbud och priser för hotellrum, flyg-, tåg- och båtbiljetter samt hyrbilar, oftast sajter som innehåller en kombination av flera saker.
Resultatet är nedslående – sajterna lockar sina besökare med erbjudanden som är falska, en tredjedel tar mer betalt under bokningsprocessen och falsk information om hur många rum som är bokningsbara.
Så ser det ut med fusket på den svenska marknadenDen svenska myndigheten Konsumentverket har granskat tio svenska sajter.Slutsatserna var att:- det är oklart hur rankningen av sökresultat på resesajterna tas fram
- viktiga uppgifter som e-postadress, organisationsnummer, momsregistreringsnummer finns inte med – trots lagkrav
- sajterna är inte öppna med hur priserna sätts
- det måste framgå om ett företag har betalt för att hamna högt upp i rankningen
- prispåslag under bokningsprocessen
Så skall man komma tillrätta med bristernaKonsumentverket kommer att kontakta de företag som man anser har brister på sin sajt. Detta för att ge de en chans att rätta sig frivilligt.Om företagen inte rättar de påpekade bristerna så kommer myndigheten att stämma företaget.Varför har man gjort granskningen?
De flesta bokar sina resor på internet men i takt med att man använder sig av det digitala så har konsumenternas problem ökat – och därmed klagomål till konsumentmyndigheterna.Granskningen påbörjades i oktober 2016.
”- Internet ger konsumenterna mycket information som hjälper dem att förbereda, jämföra och boka sina semesterresor”, säger EU:s konsumentkommissionär Věra Jourová. Hon fortsätter: ”- Men om omdömena på jämförelsewebbplatser är partiska och priserna inte är öppet redovisade så vilseleds konsumenterna. De berörda företagen måste iaktta de europeiska konsumentbestämmelserna, precis som resebyråer gör. EU:s konsumentmyndigheter måste nu se till att webbplatserna åtgärdar de här problemen. Konsumenterna förtjänar samma skydd på nätet som vid vanlig handel”.
Källa: Konsumentverket- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Konsumentverket
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-