fredag 7 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • 1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
    • Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
    • Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
    • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Arctic Getaways består av nio företag. Arctic Retreat på bilden är en av dem.
    2024-09-27 16:37

    Arctic Getaways – hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle

    När en grupp företag går samman kan det lyfta en hel by, och på sikt en hel region. Arctic Getaways är ett tydligt exempel på detta, där företags samverkan bidrar till en hållbar besöksnäring, trots att gästerna ofta är långväga.

    Skapar en helhetslösning som gynnar besökare och invånare

    Idén om Arctic Getaways föddes ur en gemensam insikt hos nio företag. Som allihopa riktar sig mot medium till high end-turister. På Treehotel, Sörbyn Lodge, Pine Bay Lodge, Brändön Lodge, Arctic Bath, Aurora Safari Camp, Sapmi Nature Camp, Arctic Retreat och The Outpost ser man varandra som kollegor snarare än konkurrenter.

    ”Vi insåg att vi kunde uppnå mycket mer tillsammans.” Säger Graeme Richardson som driver Arctic Retreat och är en av initiativtagarna bakom Arctic Getaways. ”Genom att marknadsföra oss som en hel destination drar vi inte bara nytta av varandras styrkor, utan vi stärker också hela ekosystemet av underleverantörer. Från guider till hundspannsförare, lanthandlar och tvätterier.”

    Genom att samordna både marknadsföring, transfers och personal skapar Arctic Getaways en helhetslösning som gynnar både besökare och lokalsamhället.

    ”Arbetet vi gör går att se som ett komplement till vad andra organisationer som Swedish Lapland Visitors Board och lokala turistorganisationer redan gör.” Förklarar Richardson.

    Arctic Getaways - hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle

    Med långväga turister som gäster

    Vid sidan av Arctic Getaways jobbar Graeme Richardson med Arctic Inbound. En DMC (destination management company) som fokuserar på att sälja Sveriges arktiska resmål till den globala marknaden. Även här fokuserar man på segmentet medium till high end-turister. Man arbetar intensivt med att paketera och sälja regionen internationellt, till bland annat USA.

    ”Vi bygger relationer med turoperatörer runtom i världen för att långväga resenärer ofta stannar längre, spenderar mer pengar och involverar fler lokala företagare under sina besök.”

    Färre turister som ger större ekonomiskt avtryck

    Arctic Inbound satsar stort på att skapa hållbara och långvariga relationer med sina kunder. Vilket i sin tur bidrar till en stabil besöksnäring.

    Att locka hit gäster från andra sidan Atlanten bygger stora värden lokalt. Richardson förklarar att man vänder sig till gäster som är uppriktigt intresserade av att uppleva vår kultur och vårt samhälle. Dessutom är det köpstarka gäster som spenderar stora summor pengar under sin vistelse. Vilket gör att deras ekonomiska avtryck är betydande. På så sätt blir också den faktiska mängden besökare relativt låg.

    ”Istället för massturism kommer det färre människor som spenderar mer pengar. Dessutom bidrar det till att folk i byarna, som är intresserade av branschen, får jobb.”

    Ett genuint intresse för vårt arktiska Sverige

    För många av dessa gäster är ett besök i vår svenska arktiska region mer än bara en semester – det är en utbildningsresa där de får uppleva och förstå det lokala samhället.

    ”Våra gäster vill se hur vi lever. De är genuint intresserade av vår kultur och vårt sätt att leva.” Säger Richardson. ”Det gör att deras vistelse här är meningsfull, både för dem och för oss. Vi arbetar nära lokala entreprenörer för att skapa upplevelser som är både exklusiva och genuina. Dessa gäster engagerar hela samhället och lämnar ett positivt avtryck, både ekonomiskt och socialt.”

    Arctic Getaways - hur samverkan kan lyfta ett lokalsamhälle

    Där människor och företag bygger en meningsfull framtid

    Arctic Getaways arbete är ett exempel på vad det innebär att bygga ett livskraftigt samhälle. Där både ekonomi, miljö och kultur stärks genom samverkan. Genom att skapa ett gemensamt ekosystem där företag inte bara konkurrerar utan stödjer varandra, bidrar de till ett hållbart samhälle som kan blomstra på lång sikt.

    Detta reflekterar tankarna bakom det som kallas ”thrivability” som bland annat Michelle Holliday beskriver – att skapa samhällen som inte bara överlever, utan också frodas genom samverkan.

    Genom att locka besökare som genuint engagerar sig i den lokala kulturen, bidrar den här typen av community inte bara till en starkare ekonomi. Utan också till ett socialt och kulturellt rikt samhälle, där människor och företag tillsammans bygger en framtid med mening och livskraft.

    Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.

    • Text: Swedish Lapland Visitors Board
    • Foto: Graeme Richardson
    Tweet
  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita
    2025-11-05 10:51

    Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

    Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026

  • Ljuspromenad Skellefteå besöksnäring
    2025-11-03 05:16

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter

  • Sveriges Bussföretag varnar för en risk av akut bussförarbrist framöver – var tredje förare är över 60 år.
    2025-11-03 00:41

    Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

    Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.

  • Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide som utspelar sig längs Prins Bertils Stig i Halmstad.
    2025-11-03 00:18

    Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig

    Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.

  • Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp med ski in/ski out-lägenheter.
    2025-11-01 01:48

    Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

    Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.

  • Det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
    2025-11-01 00:36

    +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

    Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.

  • Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept.
    2025-10-29 15:31

    Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept

    Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-29 14:09

      Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026

      Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...

    • 2025-10-29 15:31

      Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept

      Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...

    • 2025-11-01 01:48

      Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

      Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet